Skrubtuse
Fra : Lars Kalsen

Dato : 17-07-02 20:33

Hej,

Vi har i vores drivhus en skrubtudse, der kommer igen år efter år (hvis det
ellers er den samme). Men lever og yngler skrubtudser ikke i og omkring
vandhuller og vi har absolut ingen vandhuller her i nærheden. Hvorfor kommer
den så igen og igen år efter efter år. Og skader den noget.

Er der nogen der ved lidt mere om det ?.

God sommer

Lars Kalsen

Lars Kalsen - IT-konsulent, Cand. scient. & HD
IT-gruppen, Brorsonsvej 19, 9490 Pandrup
www.itgruppen.dk - www.kalsen.dk - Lars.Kalsen@itgruppen.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-07-02 21:39

Lars Kalsen wrote:

> [...]
> den så igen og igen år efter efter år. Og skader den noget.
>
> Er der nogen der ved lidt mere om det ?.

Ja den æder alle dine snegle!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-02 00:00

On Wed, 17 Jul 2002 21:33:08 +0200, "Lars Kalsen" <mail@mail.dk> wrote:

> [...]
>vandhuller og vi har absolut ingen vandhuller her i nærheden. Hvorfor kommer
>den så igen og igen år efter efter år. Og skader den noget.

Skrubtudser yngler ganske rigtigt i vandhuller, men de kan sagtens leve
hvor der bare er tilpads fugtigt. Hvilket der garanteret er i dit
drivhus.
Den skader ikke noget, tværtimod, den hjælper godt til ved at æde
bænkebidere og andet småkravl. Også snegle, men så vidt jeg lige kan se,
kun de mindre udgaver...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-07-02 02:26

> [...]
> Den skader ikke noget, tværtimod, den hjælper godt til ved at æde
> bænkebidere og andet småkravl. Også snegle, men så vidt jeg lige kan se,

Bænkebidere har jeg en del af i drivhuset. Hvad guffer de i sig der, m.a.o.
gør de skade?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 18-07-02 22:49

Kys din skrubtudse velkommen hvert år. Den æder div. skadedyr ...Og er
hyggelig og gavnlig. Måske kunne du også anlægge en lille "mudderpøl" (Jeg
mener have dam ) så flytter den måske hele familien med?

mvh
Gitte Tj.

Fra : elha

Dato : 07-08-02 08:22

Jeg fandt dette under www.dyrebrevkassen.dk
Er der nogen, der ved hvor meget en tudse skal spise i døgnet ???

Skrubtudse
Latinsk navn: Bufo bufo

Skrubtudsen findes i Europa, Nordvestafrika og Lilleasien. I Danmark er
de almindelige overalt. De lever i skove, parke, enge og marker. Om
natten gemmer de sig i udhuse, ruiner og lignende steder, hvor der er
mørkt og fugtigt.

Skrubtudsen har en levetid op til 30 år.
Skrubtudsens længde er 8-12 cm, hannerne er de mindste.
Skrubtudsen har en plump krop, hovedet er bredt og afrundet, over ørene
sidder nogle store kirtler, tæerne har svømmehud i ca. ½ tålængde, den
bevæger sig langsomt, men er en god svømmer.
Rygsiden har store grå, røde eller mørkebrune vorter, bugen er grålig
hvid.

Skrubtudsens parringstid marts/maj.
Parringen foregår i vandet, hannnen omklamrer hunnen bagfra, og
befrugter de op til 6800 æg i 2-4 rækker snore. Derefter vikles de om
vandplanter.
Ungerne klækkes efter 10-15 dage.
I juni er haletudserne 3 cm lange, så forvandler de sig, og forlader
vandet som små tudser.
Skrubtudsen er et tusmørke- og natdyr.
Skrubtudsen lever af orme, snegle og biller
I truede situationer udskiller tudsen en ildesmagende og giftig væske
fra ørekirtlerne, også æg og haletudser er giftige og kan derfor udvikle
sig i fred i vandet.

Klasse: Amphibia

Orden: Anura

Familie: Bufonidae