Adoption af barn
Fra : Jan

Dato : 17-07-02 20:09

Hej NG :)

Jeg har lige set den amerikanske retsserie "Amy's ret". Og vi kom til at
tale om en ting.

Hvis man i DK adopterer et barn fra en fraskilt mor, kan faren så sidenhen
gøre indsigelser imod det ?

Lad os sige at den fraskilte mor og far finder sammen igen. Og at han i
første omgang ikke gav sit samtykke til adoptionen.

??

/Jan

--

"Everything You Know Is Wrong !"
"This sense appears to be widespread among mundane teenagers"

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-07-02 09:00

On Wed, 17 Jul 2002 21:09:18 +0200, "Jan" <jan@ingenmail.dk> wrote:

> [...]
>Lad os sige at den fraskilte mor og far finder sammen igen. Og at han i
>første omgang ikke gav sit samtykke til adoptionen.

Uden at have forstand på det, så vil jeg spørge, kan en papfar
adoptere et barn, uden den bioloigske far's samtykke?
Hvis jeg har ret i min formodning, så skal den biologiske far vel
adoptere barnet, hvis han og moderen finder sammen igen sener hen?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 19-07-02 21:29

"Ivar Madsen" skrev:

> Uden at have forstand på det, så vil jeg spørge, kan en papfar
> adoptere et barn, uden den bioloigske far's samtykke?

Nej, ikke umiddelbart. Det kræver (har jeg fået at vide af nogle som står i
den situation) at barnet er fyldt 12 år, og således kan have en kvalificeret
mening eller at der er gået (mindst) 7 år fra barnets sidste samvær med den
biologiske far.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Peter G.

Dato : 19-07-02 23:07

In article <ah4fcu$beg$1@sunsite.dk>, Jan <jan@ingenmail.dk> wrote...

> Hvis man i DK adopterer et barn fra en fraskilt mor, kan faren så sidenhen
> gøre indsigelser imod det ?

Ikke umiddelbart, da han (hvis han har del i forældremyndigheden) ved
adoptionen skal have givet sit ubetingede, skriflige og under personligt
fremmøde, samtykke til adoptionen (Adoptionslovens § 7) medmindre han er
forsvundet eller omfattet af Værgemålslovens § 46 (sindssygdom o.l)

Har han ikke del i forældremyndigheden, skal der eftet Adoptionslovens
§13 indhentes en erklæring fra ham, medmindre dette skønnes at være til
væsentlig skade for barnet eller forsinke sagen uforholdsmæssigt. Vil han
ikke give sin erklæring, bestemmer statsamtet om adoption skal
gennemføres.

Hvis det er bedst for barnet kan en tvangsadoption uden samtykke
eventuelt gennemføres, jf Adoptionslovens §§ 9-10.

> Lad os sige at den fraskilte mor og far finder sammen igen. Og at han i
> første omgang ikke gav sit samtykke til adoptionen.

Det afhænger meget af omstændighederne. Han har adgang til
domstolsprøvelse når det drejer sig om tvangsadoption. Hensynet til
barnet kommer (teoretisk set) altid i første række.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Klip venligst overflødige citater væk og svar nedenunder