Jagttegn
Fra : Tommy Hansen

Dato : 17-07-02 20:01

Jeg vil gerne i korte træk beskrive hvordan jeg mistede jagttegnet i tre år,
og høre jeres mening. Er der andre der har haft lignende oplevelser ?

Jeg lukkede politiet ind i den tro, at de kom for at kontrollere mine våben.
Inden jeg fik set mig om begyndte den ene betjent at rode i mine skuffer,
her fandt han en gaspistol, jeg havde lavet om så den kunne skyde med 6mm
haglpatroner (til mus)
Jeg havde også tre meget gamle blypatroner.
Dette gjorde at de tog mit jagtgevær, US carbin, jagtriffel, to salonrifler
og ti forskellige magasiner, samt tilladelserne med.
Jagtgeværet og jagtriflen blev senere afhentet af en kammerat på stationen.
Til salonriflerne havde jeg lyddæmpere og tilladelse. Dette foregik i
overgangs perioden hvor det ikke var et krav med tilladelse til lyddæmper.
Men jeg var ude i god tid og havde fået dem, det var påført tilladelserne at
de blev brug til trængningsskydning.
Jeg modtog et anklageskrift hvor anklageren krævede US carabinen,
løsemagasiner og begge salonrifler konfiskeret, da jeg ikke havde tilladelse
til noget af det.
I mellemtiden havde politiet ved et uheld destrueret mine tilladelser. Jeg
kunne heldigvis i retten fremvise en kopi.
Dommeren, der selv er jæger, virkede irriteret over den totale mangel på
viden omkrig våbenloven fra anklagerens side.
Han ville lade staten betale mine sagsomkostninger, hvis min advokat og
anklageren kunne en løsning.
Min advokat skrev efterfølgende til politimesteren og krævede carabinen
udleveret, da magasinet var plomberet. Magasinerne havde jeg også tilladelse
til, selv om det ikke var noget krav i overgangsåret.
Politiet trak sagen i langdrag og efter 1½ år endte vi i retten igen, fordi
politiet, stadig krævede salonriflerne konfiskeret, fordi jeg efter deres
mening ikke havde tilladelse til lyddæmperne.
At jeg havde tilladelser på trods af at det slet ikke var et krav dengang
var uden betydning for politiet.
Det gevind der var drejet i enden af løbet, havde jeg fået lavet på et
maskinværksted, hvor prisen var en helt anden end hos en bøssemager. Dette
var vist også et problem.
Dommeren idømte mig en bøde på 3000 kr. og udtalte at han så ingen grund til
at jeg ikke skulle få mit jagttegn igen. Det endte også med at jeg kunne få
mine salonrifler tilbage.
Efterfølgende fik jeg brev fra politimesteren, der fratog mig jagttegnet i
tre år, de 1½ år var gået. Dette har jeg anket til justitsministreret, det
er 5 måneder siden og jeg venter stadig på svar.

Det er selvfølgelig ikke tillad at omdanne en pistol, til 6mm haglpatroner,
men ret beset, mener jeg det er temlig harmløs, når det sammenholdes med at
jeg lovlig havde en cal. 308 win riffel.
Blypatronerne er i sig selv ikke ulovlige, men jeg havde ikke
samlertilladelse.
Salonriflerne var heller ikke ulovlige, det var bare den forkerte person der
havde drejet gevind.
At blive dømt for ikke at have tilladelser til noget der slet ikke krævede
tilladelser er mig ubegribelig, men det tyder på at politiets jurister ikke
selv kan tyde loven.

Ovenstående gør på ingen måde mig til en dårligere jæger, jeg har ikke
overtrådt jagtloven, mine våben var korrekt opbevaret.
Jeg føler mig som offer for de stramninger, der blev vedtaget som følge af
rockerkrigen.

Tommy

Fra : Peter Weis

Dato : 18-07-02 08:27

"Tommy Hansen" <tommyhh@tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg vil gerne i korte træk beskrive hvordan jeg mistede jagttegnet i
tre år,
> og høre jeres mening. Er der andre der har haft lignende oplevelser
?

Nej, gudskelov har jeg ikke været udsat for tilsvarende.
Det lyder som den berygtede Frederikssund-razzia.
3 års fradømmelse af jagttegnet virker som en unødvendigt hård
sanktion. Men der var vist en lille pave af en politimester der skulle
prøve at redde lidt af æren.

mvh
Peter

Fra : Tommy Hansen

Dato : 18-07-02 09:02

> [...]
> 3 års fradømmelse af jagttegnet virker som en unødvendigt hård
> sanktion. Men der var vist en lille pave af en politimester der skulle

Det her skete i Viborg

Tommy

Fra : Peter Weis

Dato : 18-07-02 09:28

> Det her skete i Viborg

Men med flere lighedspunkter. Kontaktede du Jægerforbundet i sagen? De
sørgede for en koordineret indsats i Frederikssund, så det vist endte
rimeligt.

Prøv at se lyst på det : nu er det overstået

For at vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål: Så vidt jeg
erindrer kan man holde pauser med jagttegnet i op til 10 år uden at
skulle til fornyet jagtprøve.
Kontakt Skov- og Naturstyrelsen (tlf: 39 47 24 22, ml. 9.00 og 12.00),
de må kende til procedurerne omkring fornyelse af jagttegnet.

mvh
Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-07-02 09:10

"Tommy Hansen" <tommyhh@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Efterfølgende fik jeg brev fra politimesteren, der fratog mig jagttegnet i
> tre år, de 1½ år var gået. Dette har jeg anket til justitsministreret, det
> er 5 måneder siden og jeg venter stadig på svar.

OK, jeg kan godt se at det ikke er den store forseelse du er blevet dømt
for, og jeg synes da også er frakendelsen af jagttegnet er en unødvendlig
straf i denne henseenden.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : JPo

Dato : 20-07-02 21:26

Hej Tommy.

Kunne du ikke fortælle os lidt om hvorfor politiet pludselig dukkede op på
din bopæl? Hvad var anledningen?
De kom vel sådan helt af sig selv?
For hvad kan vi andre så forvente.

mvh.
Jpo

Fra : Tommy Hansen

Dato : 21-07-02 01:34

Hej
Da de var kommet indenfor, ville de have mit våbenlager, for jeg forsynede
alle byens rockere med våben, jeg kender ingen rockere, men havde alligevel
svært ved at se det sjove i situationen. De kørte rutinen fra amerikanske
film med en sur og flink betjent.
Da den gode spurgte om jeg dyrkede bodybuilding, kunne jeg ikke tage det
seriøs længere, vejer hundrede kilo og er absolut ikke i form.
I samme opgang bor det politiet "kalder gamle kendinge", så jeg tror det var
helt tilfældig de opsøgte mig.

Tommy

Fra : Niels Riis

Dato : 23-07-02 14:43

Hej,
jeg har ikke fulgt hele tråden, men undres lidt her for politiet må IKKE
bare komme dumpende ind og bede om at se dit våbenlager, det kræver enten
din tilladelse eller en dommerkendelse, en dommerkendelse gives kun på
velbegrundet formodning om at finde noget ulovligt, så det var vel ikke det
der skete her ? så hvorfor gav du dem lov ?

Niels Riis

Tommy Hansen <tommyhh@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d3a015e$0$54747$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Tommy Hansen

Dato : 24-07-02 20:47

Hej Niels

Jeg lukkede politiet ind i den tro, at de havde ret til at kontrollere min
våben opbevaring. Den ene betjent begyndte at åbne skufferne i mit skrive
bord og inden jeg kunne stoppe ham, fandt han min gaspistol. Der efter
underskrev jeg en ransagningskendelse.

Skulle jeg have handlet anderledes ?

Tommy

Fra : JPo

Dato : 25-07-02 14:46

Der må da have været en anledning til, at de har ringet på din dør.
Jeg tror da ikke de går rundt og ringer på alle folks døre, og så farer ind
og gennemroder skufferne.
Hvorfor lige din dør??
jpo

Fra : Tommy Hansen

Dato : 25-07-02 22:51

Jeg ved det ikke præcist, jeg havde ikke givet dem anledning.
Den med at jeg skulle forsyne rockerverden med våben, har en eller anden
måske fortalt dem???