Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan laves ramme i illustrator om til b~
Fra : jakob

Dato : 17-07-02 19:59

Jeg vil gerne have en billedbox i indesign der er fikantet med en bølget
overkant. Jeg kan lave en sådan boks i illustrator, men kan jeg bruge
den som billedboks i indesign, og hvordan ?

MVH

Jakob

Fra : B. Jakobsen

Dato : 18-07-02 08:41

Det nemmeste for dig er at lave boksen i InDesign. Du bruger bare
tegneværktøjet og placerer derefter billedet i boksen.
Kh
Bjørn

Fra : jakob

Dato : 18-07-02 21:16

In article <3d367054$0$13943$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
studio@smalbro.dk says...
> Det nemmeste for dig er at lave boksen i InDesign. Du bruger bare
> tegneværktøjet og placerer derefter billedet i boksen.

Sandelig så. Det er jo genialt . Jeg vil gerne placere 3 billeder ved
siden af hinanden så de støder op til hinanden. Efterfølgende skal de så
samlet beskæres af den "tegnede buede" ramme. Har du en ide til hvordan
det kan gøres. Skal billederne monteres ved siden af hinanden via
photoshop eller kan man bruge 3 rektangulære billedbokse ved siden af
hindanden, og så "beskære" alle tre med den hjemmelavede ramme øverst
???

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 16:30

jakob skrev:

> [...]
> rektangulære billedbokse ved siden af hindanden, og så "beskære"
> alle tre med den hjemmelavede ramme øverst ???

Jeg ville nok samle billederne i Photoshop, hvis du alligevel ved
hvordan de nøjagtig skal placeres i forhold til hinanden.

Madsen.

Fra : jakob

Dato : 19-07-02 18:38

> Jeg ville nok samle billederne i Photoshop, hvis du alligevel ved
> hvordan de nøjagtig skal placeres i forhold til hinanden.

Det smarte ved den anden metode er at jeg dermed kunne fedte rundt med
billederne indtil jeg synes de var placeret pænt iforhold til den buede
kant

Hygge

Jakob

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 20:01

jakob skrev:

> Det smarte ved den anden metode er at jeg dermed kunne fedte rundt
> med billederne indtil jeg synes de var placeret pænt iforhold til
> den buede kant

Jeg sidder og undrer mig over hvorfor det tilsyneladende ikke er
muligt at lave Clipping Masks i InDesign 2.0 eller også er det fordi
det skal laves på en hel anden måde end jeg regner med. Det eneste
jeg umiddelbart kan se man kan lave er Compound Paths, men kan ikke
få det til at virke med tre billeder i 3 forskellige billedrammer.

I Illustrator derimod kan du placere dine tre billeder med File >
Place, tegne kassen med den buede kant, flytte kassen ind over de
tre billeder og trykke Ctrl + 7 (pc) eller menuen Object > Make >
Clipping Mask. Herefter kan du så bruge den hvide pil til at placere
hver enkelt billede nøjagtigt hvor du vil have det indenfor kassen
med den buede kant. Det der kommer ud af det, kan du så evt. gemme
som en EPS eller TIFF og indsætte i InDesign, men som sagt så undrer
det mig hvis det samme ikke skulle kunne lade sig gøre direkte i
InDesign. Jeg ved blot desværre ikke hvordan.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 20:07

Madsen skrev:

> [...]
> Place, tegne kassen med den buede kant, flytte kassen ind over de
> tre billeder og trykke Ctrl + 7 (pc) eller menuen Object > Make >

Du skal lige huske at vælge alle tre billeder + kasse med buet kant
inden du trykker Ctrl + 7 forresten.

Madsen.

Fra : jakob

Dato : 19-07-02 21:45

In article <Xns9250D6CC6A4A0copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>,
nospam@madsen.tdcadsl.dk says...

> Du skal lige huske at vælge alle tre billeder + kasse med buet kant
> inden du trykker Ctrl + 7 forresten.

Tak for tippet. Det er lige sådan en metode jeg kunne tænke mig i
indesign direkte , men i illustrator er vel også ok.

Hygge

Jakob

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 22:28

jakob skrev:

> Det er lige sådan en metode jeg kunne tænke mig i
> indesign direkte

Det kan som sagt heller ikke passe at man ikke kan gøre det direkte i
InDesign på en eller anden måde.

> men i illustrator er vel også ok.

Ja, Illustrator er bestemt ikke så ringe endda.

> Hygge

U2.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 28-07-02 21:19

jakob skrev:

> Jeg vil gerne have en billedbox i indesign der er fikantet med en
> bølget overkant. Jeg kan lave en sådan boks i illustrator, men kan
> jeg bruge den som billedboks i indesign, og hvordan ?

Du har forhåbentlig læst tråden: "InDesign svar - 3 billeder og
fritskrabning" fra. d. 27/07 her i gruppen hvor en løsning til hvordan
du løser det i InDesign uden brug af Illustrator er beskrevet.

Jeg synes også lige jeg vil fortælle, at du sagtens kan bruge en form
fra Illustrator som billedramme i InDesign.

I starten har jeg forsøgt mig med at gemme formen fra Illustrator i
både *.eps og *.ai og så placere den vha. File > Place i InDesign, men
det kunne jeg så ikke få til at virke. I et sidste desperat forsøg
prøvede jeg at kopiere formen via Edit > Copy eller Ctrl + C i
Illustrator, for derefter at gå over i InDesign og vælge Edit > Paste
eller Ctrl + V. Voila. På den måde har du formen i InDesign og den er
fuld redigerbar som hvis du havde tegnet den direkte i InDesign.
Den nemmeste løsning er ofte den man sidst får øje på. ;)

Madsen.