Ansættelses kontrakt
Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 17-07-02 18:11

Hejsa NG

Jeg har endelig fået mig et studiejob som grafiker/webudvikler, og skal jo i
den forbindelse skrive
under på en ansættelses kontrakt, som jeg endnu ikke har set.

Men der er lige nogle ting, som jeg gerne vil have klarlagt inden jeg
skriver under.

Som grafiker/webudvikler producerer man jo en "vare" / et "produkt", for
virksomheden som de
så sælger videre. Dette produkt, det være sig et grafisk design eller en
webshop, er jo lavet af
mig. Jeg har så min egen grafiske stil, og genbruger tit nogle af mine ideer
i forskellige sammenhænge,
ligesom jeg også tit genbruger kode til websites, da jeg ikke gider sidde og
skrive det samme igen
og igen.

Hvis og når jeg så har lavet noget for min arbejdsgiver, og senere hen,
siger op/bliver afskediget
(ikke at jeg regner med det :) hvordan ligger reglerne så med hensyn til
ophavsret på designs og
kode ?

Må jeg genbruge kode/design ideer, i senere projekter ? Hvis ikke vil det så
sige, at jeg skal
omlægge min stil og kreative tankegang, plus min måde at kode på, syntax mv
? og hvad med
det kode jeg eksempelvis har lavet før ansættelse og som jeg benytter mig af
i arbejdet ?

Er der yderligere ting jeg skal være opmærksom på i den forbindelse ?

Håber I kan hjælpe

Med venlig hilsen
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Tommy Schou

Dato : 18-07-02 09:20

On Wed, 17 Jul 2002 19:11:18 +0200, <rofe@mailme.dk> wrote:

> [...]
>siger op/bliver afskediget
>(ikke at jeg regner med det :) hvordan ligger reglerne så med hensyn til

Virksomheden har sandsynligvis ophavsret på design og kode. Dvs. du må
ikke ved fratrædelse af stillingen tage en CD med, hvor du har den
kode du har lavet for firmaet. Men dette forudsætter svjv, at det står
angivet i den ansættelseskontrakt. (Det står i hvert fald i min) :)

> [...]
>? og hvad med
>det kode jeg eksempelvis har lavet før ansættelse og som jeg benytter mig af

Som sagt. Du må blot ikke kopiere kildekoden. Hvis du laver noget
tilsvarende til dig selv (uden at kopiere) så er det helt ok. Når du
laver web-design sørger du sikkert i forvejen for, at det ene site
ikke er helt lig med det andet så du har ikke nogen grund til at
skulle lægge dine design-filosofier på hylden. Det kan man vist ikke
forlange af nogen.

--
Tommy

Fra : Stig

Dato : 18-07-02 11:44

> [...]
> ? og hvad med
> det kode jeg eksempelvis har lavet før ansættelse og som jeg benytter mig af

Hvis Du bringer noget ind i forholdet med arbejdsgiveren, så bør Du
som udgangspunkt beskrive det skriftligt og overrække arbejdsgiveren
en kopi ved ansættelsesforholdets start. Så kan Du også altid senere
dokumentere hvad der ligger udenfor ansættelselforholdet. Det er
sværere med ting, som laves under ansættelsesforholdet. Her tror jeg
det er kanon svært at argumentere for din ejendomsret. Arbejdsgiveren
vil dog på den anden side have svært ved at argumentere for ejerskab
over ting som han ikke har kildekode til - eller som har været del af
en leverance til en kunde.

> Er der yderligere ting jeg skal være opmærksom på i den forbindelse ?

Der mangler helt sikkert juridiske fortilfælde på området - fordi
alting sikkert afgøres ved forlig. Men det kan mere juridisk
kompetente mennesker sikkert fortælle mere om.

Ellers held og lykke. Husk ALTID at vise kontrakt-klausuler til en
bekendt for at få en anden mening. Pøj-pøj.

mvh

StigV