Trykimpræneret gasse af
Fra : Henrik Ibsen

Dato : 17-07-02 14:02

Er der noget med at man ikke må male på trykimprægneret træ før efter et
tidsrum? Jeg har lige monteret nogle sternbrædder og kunne godt tænke mig at
male dem hvide, men skal de ikke "gasse af" først?
Hilsen
Henrik

Fra : Per H

Dato : 17-07-02 17:00

On Wed, 17 Jul 2002 15:01:45 +0200, "Henrik Ibsen" <41@c.dk> skrev:

>Er der noget med at man ikke må male på trykimprægneret træ før efter et
>tidsrum? Jeg har lige monteret nogle sternbrædder og kunne godt tænke mig at
>male dem hvide, men skal de ikke "gasse af" først?

man ved jo aldrig hvor længe de har ligget hos trælasten, så hvis de
er helt tørre, så kan du sikkert godt male dem.
Vh Per
ICQ 8212837

Fra : sanand

Dato : 17-07-02 21:58

Som tommelfinger regl skal man ikke male dem det første år da der ellers kan
komme skjolder i malingen efter noget af trykimprægneringen der trænger
igennem (også heldækkende maling) - og det ville være synd da man nu har
brugt tid på at male det pænt.

Men det kommer jo an på hvorlænge det har ligget på trælasten som Per
skriver.
Træet rådner ikke på et år så spørgsmålet er bare om du kan leve med grønne
brædder vinteren over- eller må du tage chancen.

MVH

Anders

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 17-07-02 22:03

De skal være et år gamle, da du ellers risikerer udtræk i malingen. De skal
så og sige lige vaskes af vejr og vind.

Fra : arkitekten

Dato : 07-08-02 08:19

"Henrik Ibsen" skrev d. 17-07-02 14:02 dette indlæg :
> [...]
mig at
> male dem hvide, men skal de ikke "gasse af" først?

Jo, man siger 12 mdr. Det er af hensyn til at malingen ellers ikke vil
være holdbar.
Hilsen Per

http://www.kandu.dk/