Email Bondefangeri - hvad risikerer offere~
Fra : Niels Ull Harremoës

Dato : 17-07-02 13:39

Jeg har - som så mange andre - modtaget forskellige tvivlsomme forslag fra
afrikanske lande, hvor diverse offentlige embedsmænd lige skal have listet
en 30-40 millioner $ ud af landet, og de vil gerne have min hjælp mod at jeg
får 10-20%. De skal bare lige bruge mit navn, bank og kontonummer

Det er selvfølgelig rent bondefangeri, men jeg spekulerer på, om offeret
faktisk kan komme til at hænge på noget? Jeg har da mange gange oplyst min
bank og kontonummer til venner og bekendte, der skyldte mig penge - og det
er da ikke som fx en pinkode, som man er fopligtet til at opbevare sikkert.

Hvordan kan de få penge ud af at kende mit kontonummer? Forfalsker de min
underskrift og overfører penge til en udenlandsk bank? Vil det ikke i sidste
ende være banken, der kommer til at hænge på den - og vil sorteper ikke ende
hos den bank, der faktisk udbetaler pengene til svindlerne?

Er der nogen, der ved hvad det er offeret risikerer (udover en masse
besvær)? Og nej, jeg efterlyser ikke en "kogebog" i bondefangeri

Niels Harremoës

Fra : Jakob Paikin

Dato : 17-07-02 13:45

On Wed, 17 Jul 2002 14:39:18 +0200, "Niels Ull Harremoës"
<nielsull@adslhome.dk> wrote:

>Det er selvfølgelig rent bondefangeri, men jeg spekulerer på, om offeret
>faktisk kan komme til at hænge på noget?

Så vidt jeg har forstået er et led i forløbet, at hjælperen (f.eks.
dig) "lige" skal en tur til Afrika eller et andet sted for at
underskrive nogle papirer - og i øvrigt låne svindlerne penge til et
lille gebyr.

Risikoen er formentlig dels økonomisk (de lænser dig for de penge, der
medbringes) dels - muligvis - fysisk (drab, kidnapning, whatever).

--
Jakob Paikin

Fra : TGD

Dato : 17-07-02 14:00

"Niels Ull Harremoës" <nielsull@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> [...]
> bank og kontonummer til venner og bekendte, der skyldte mig penge - og det
> er da ikke som fx en pinkode, som man er fopligtet til at opbevare

Man kan ikke bruge dit kontonummer til meget andet end at indsætte penge,
skulle det ske at der finder et misbrug sted (hvordan må stå hen i det
uvisse) så er du ikke erstatningsansvarlig.

PBS har et "ansvars system" dette tager højde for om PIN koden er brugt
eller ikke.

Husk dog på at skjule dit kort nr. dette kan misbruges på nettet.
<KLIP>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-02 14:31

Niels Ull Harremoës skrev:

>Det er selvfølgelig rent bondefangeri

Ud over Jakobs svar skal man også regne med at ens underskrift
bliver kopieret over på en fuldmagt der bliver brugt til at lænse
alle ens konti.

--
Bertel

Fra : an

Dato : 18-07-02 02:07

"Niels Ull Harremoës" <nielsull@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen, der ved hvad det er offeret risikerer (udover en masse
> besvær)? Og nej, jeg efterlyser ikke en "kogebog" i bondefangeri

Jeg prøvede at svare på deres henvendelse og sagde at jeg var interesseret,
men først måtte jeg få et forskud på US$ 10.000,- til "udgifter".
De svarede hurtigt tilbage, og bad mig ringe et eller andet nummer, ...efter
dette bakkede jeg ud, jeg vidste ikke hvordan jeg skulle føre dette
experiment sikkert ud i livet, ..måske skulle jeg havde givet dem
kontonummeret på en konto der ikke kan hæves på, fx en tom konto eller ,
måske bedre, en udlånskonto?
Kunne de virkelig få noget ud af mig hvis jeg fortsatte?

a-n

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-02 14:26

an skrev:

>Kunne de virkelig få noget ud af mig hvis jeg fortsatte?

Det kommer an på hvor dum du er. De vil prøve at få dig til at
afgive en underskrift på et eller andet dokument - fornmodentlig
bilder de dig ind at det er nødvendigt for at frigive de
10'000 $. Den bliver så kopieret til en fuldmagt.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-02 22:40

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> De vil prøve at få dig til at
> afgive en underskrift på et eller andet dokument - fornmodentlig
> bilder de dig ind at det er nødvendigt for at frigive de
> 10'000 $. Den bliver så kopieret til en fuldmagt.

Hvem har egentlig ansvaret for de økonomiske problemer det kan
afstedkomme?
Jeg har jo ikke givet dem min fuldmagt, så banken kan vel ikke lovligt
udlevere penge.

Hvad ville implikationerne af at underskrive sig som Julemanden være?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-02 22:55

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Hvem har egentlig ansvaret for de økonomiske problemer det kan
>afstedkomme?

Det vil være noget kringlet noget at rede ud. Hvis forfalskningen
er godt lavet, kan man jo ikke bebrejde banken at de stoler på
underskriften. Men jeg ved ikke konkret hvordan det vil ende i
praksis.

>Jeg har jo ikke givet dem min fuldmagt, så banken kan vel ikke lovligt
>udlevere penge.

Jo, hvis de er i god tro kan de godt. Det er jo ikke praksis at
lade enhver underskrift undersøge af en grafolog.

>Hvad ville implikationerne af at underskrive sig som Julemanden være?

Hvis man vil lege julelege, bør man nok have det afklaret både
med det danske politi og sin bank.

--
Bertel

Fra : asm

Dato : 20-07-02 18:57

> Er der nogen, der ved hvad det er offeret risikerer (udover en masse
> besvær)?

I bedste fald at miste (mange) penge, i værste fald at miste livet...

det er den klassiske "nigerian 419" som de prøver at køre på dig, prøv at
lave en søgning på google så vil du finde mange skræk historier

eks.
http://www.crimes-of-persuasion.com/Crimes/Business/nigerian.htm

Fra : asm

Dato : 20-07-02 19:30

In article <MPG.17a3c2c775b3594f98969a@news.worldonline.dk>, just@spam.me
says...

> [...]
>
> det er den klassiske "nigerian 419" som de prøver at køre på dig, prøv at
> lave en søgning på google så vil du finde mange skræk historier

fandt lige et meget underholdende dansk link =)

http://www.sickhumor.dk/Epost/Jose/