Hmmm GS500 og kædejustering
Fra : Henry

Dato : 17-07-02 13:43

Hej

Ja så har jeg skiftet kæde på sus's GS500, hvilket mas iøvrigt, jeg måtte
have bagsvingeren af/løsnet da en DID kæde fra Louis åbenbart kommer som
lukket kæde. Jeg nænnede ikke at springe den for at samle den igen med en
nitte eller clips. Nå men jeg har et lille problem men kæde justeringen,
hvis jeg følger manualen så justere man kæden med motorcyklen på
centrastøtteben, her skal der være mellem 20-30mm frigang i kæden på midten
mellem tandhjulene. Så langt så godt, men når jeg så hiver maskinen ned fra
centralen så sker der ting og sager, kæden bliver straks noget stammere
(frigang 10-20mm) ubelastet. Og når jeg så kaster min krop (85kg) op på
maskinen så der der overhovedt ikke noget frigang mere (lidt overdrevet
selvfølgeligt). Det betyder altså at geometrien på maskinen er lidt uheldig
i forhold til. kæden.

Jeg har lavet den samme test på min VFR og jo kæden bliver lidt strammere
men slet ikke i samme grad.

Enden på det er blevet at jeg har slækket kæden en del så der er ca 20 mm
frigang når maskinen er belastet med sus's 55kg. Er det fuldstændigt håbløst
eller???

mvh
Henry

Fra : Carsten

Dato : 17-07-02 14:12

"Henry" <henry@nomail.com> skrev i en meddelelse
> Enden på det er blevet at jeg har slækket kæden en del så der er ca 20 mm
> frigang når maskinen er belastet med sus's 55kg. Er det fuldstændigt
håbløst
> eller???

Det er helt den rigtige måde at gøre det på !!

I teorien burde manualens angivelse af frigang kunne dække at der
også er frigang når en person sætter sig op, men der er flere faktorer,
der kan ødelægge den teori. Den ene er - forgive me - stor vægt,
og den anden er en for blød (eller gammel) dæmper. De få kg. din
kone har at slæbe på burde jo end ikke kunne få dæmperen til
at røre sig

Carsten

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-07-02 19:30

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> håbløst

> Det er helt den rigtige måde at gøre det på !!

Næh, det er det nu ikke...

> [...]
> og den anden er en for blød (eller gammel) dæmper. De få kg. din
> kone har at slæbe på burde jo end ikke kunne få dæmperen til

Det er ikke rigtigt.
Affjedringen er beregnet til at arbejde ud fra en bestemt vinkel, derfor
tager man højde for førerens vægt ved at justere det der hedder statisk
"sag" (eller "synk" på dansk). Sag måles udfra fuld vandring, dvs. med
støddæmperen så langt ud som den kan komme, og normalt skal sag være ca.
1/3 - 1/4 af fuld vandring - altså når føreren sætter sig på maskinen, skal
den synke så ca. 1/3 af vandringen er brugt.
Man kunne godt (og gør af og til) opgive kædens spillerum i denne tilstand,
men på mange cykler angiver man spillerummet med bagdæmper fuldt ude - dvs.
fx. med cyklen på centralstøtteben. Følg manualens anvisning, den er
korrekt! Klart, kæden strammes op når cyklen belastes, og så bliver den
faktisk slappere igen når affjedringen går i bund, og sådan skal det være -
ideelt skal der slet ikke være noget spillerum for kæden, i den mest
"udstrakte" position, men det er hulens svært at justere efter.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 21-07-02 19:02

> [...]
faktorer,
> der kan ødelægge den teori. Den ene er - forgive me - stor vægt,

Vægten behøver ikke at have skylden alene: Enhver mc'ist vil kunnekomme
ud for en ujævnhed som sender bagfjederen ibund uanset egenvægt, og i
dén situation må kæden ikke være for stram når punktet for max. stramhed
(= rigtigt nok et geometrisk spørgsmål ud fra placering af
bagsvingeraksel og bagsvingerens længde!) passeres!

--
Armand.

Fra : Henrik Mønster

Dato : 17-07-02 14:17

Hej Henry

Det er fuldstændigt korrekt det du har observeret

Da jeg havde en GS'er, ødelagde jeg den første kæde i lyntempo da jeg
justerede kæden som det står i manualen.....

Smid Sus, evt. sammen med noget bagage, op på GS'eren og juster så kæden til
de der 20-30 mm frigang. På min GS'er betød det dobbeltop på levetiden af
kæde/tandhjul.

På en VFR som vores, er der ikke ret langt mellem tandhjulets centrum og
omdrejningspunktet for svingarmen, hvilket der er på en GS'er. D.v.s. at
længden ændres mere når svingarmen presses mod vandret.

M.v.h. Henrik

Fra : JK

Dato : 17-07-02 14:21

Den skulle være god nok. En mekaniker forklarede mig at den omtalte frigang
skal måles mens man sider på MC'en dvs. med mormal belastning.

Hmmm. mon det er det der kan være galt nå så mange har oplevet at kæden
springer netop på ferieturen med fuld oppakning og kærsten bag på.
Man checker alt ekstra godt af inden årets langtur og der i blandt bliver
kæden justeret men måske unden at man er opmærksom på den ekstra vægt MC'en
bliver udsat for.

MVH
Jesper

Fra : Bjørn S

Dato : 17-07-02 16:39

"JK" <xx@xxx.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Man checker alt ekstra godt af inden årets langtur og der i blandt bliver
> kæden justeret men måske unden at man er opmærksom på den ekstra vægt

Aj, hvor bliver jeg mer og mere glad for mit kardangtræk, alt det bøvl jeg
slipper for. Så må det heller koste noget effekt ))))
- Helt indtil der ryger et tandhjul i kraftoverførselen (

/A.Nonymus

Fra : Henning

Dato : 17-07-02 19:54

Som de andre skriver, skal der da være lidt frigang, når den er belastet. Men under alle forhold - Også når du kommer over et bump under kørslen.

Mit råd er at få trykket affjedringen sammen, så de tre akser er på linie. Justér kæden til en lille tommes slup (rusk godt i kæden, da ledene kan være lidt stive af fedt). Når så cyklen er på central foden, kan du måle sluppet, der skal være ved senere check. Det kan se ud som kæden er meget slap, men hvis ikke den er overslidt, bliver den på.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Armand

Dato : 21-07-02 19:00

Henning <henning@see.sig> skrev i en
> [...]
> skal være ved senere check. Det kan se ud som kæden er meget slap, men
> hvis ikke den er overslidt, bliver den på.

Justering og sidehen kontrol af lige netop din kædes opspænding med dig
som pilot er ganske enkel!

Den er tydeligt beskrevet på FAQ'en på DMC's hjemmeside, så check lige
op på dét og erfar derved hvorvidt dine formodninger holder stik!

Link: www.dmc-org.dk (faq'én er blandt knapperne ude til venstre)

- -
Armand.

Fra : Henning

Dato : 22-07-02 12:50

> [...]
>
> Den er tydeligt beskrevet på FAQ'en på DMC's hjemmeside, så check lige
> op på dét og erfar derved hvorvidt dine formodninger holder stik!

Og så skulle jeg justere kæde når jeg kører med/uden passager? Spøg til side.

Kæden skal ikke justeres efter dagens vægt. Den skal justeres, så den aldrig bliver spændt. Heller ikke de brøkdele af et sekund jeg passerer et trafik bump.

At din metode beskrevet hos dmc så virker i praksis er en anden ting. Med den fremgangsmåde vil der sikkert for de fleste cykler også være kædeslup at give af, til at komme over selv et uskiltet norsk fartbump.

--
Who, what, where: http://move.to/henning