Retshjælp og fri process - h
Fra : Stig

Dato : 17-07-02 12:05

Hej,

Jeg har en forsikring med retshjælp.

Dem jeg har snakket med (offentlig gratis retshjælp, forsikring,
forsikringsoplysning, ..) siger at hvis der er juridiske ting, så skal
jeg bare gå hen til en advokat og sige at ting skal køres under min
retshjælp. Så finder den flinke mand ud af hvad der er dækket under
retshjælpen og sender mig naturligvis en regingen på resten.
Alle advokater som jeg er stødt på tager alle præcis samme timepris:
1900 kr + moms = ca. 2500 kr (jeg er privat og kan ikke afskrive eller
trække moms fra)

Nu er jeg bare sådan, at jeg gerne ville vide _forud_ hvad ting kan
komme til at koste - herunder hvem udreder hvad. Og ved ovenstående
fremgangsmåde kan det
vel hurtigt koste mig ca. 5000 kr før jeg finder ud af hvordan
retshjælpen virker.

Jeg vil vide:

* hvis jeg bliver stævnet i en sag, hvad dækkes så af forsikrings
retshjælp - forudsat at jeg enten ikke får fri process - eller at jeg
får.

* slutter forsikrings retshjælp når en retssag begynder?

* er det kun mindre bemidlede som får fri process? F.eks. kan man
stævnes i en sag hvor man kan påvise at modparten ikke har opført sig
ordentligt og er ude
på et kedeligt grundlag. Kan man få fri process på det grundlag alene?

Mvh

Stig V.

NB: jeg ville stadig gerne vide hvordan man finder en ordentlig
advokat - og det bedste råd jeg er stødt på er at gå til restmøder og
se nogen i aktion.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 17-07-02 13:18

On 17 Jul 2002 04:04:35 -0700, stgv@hotmail.com (Stig) wrote:

> [...]
>forsikringsoplysning, ..) siger at hvis der er juridiske ting, så skal
>jeg bare gå hen til en advokat og sige at ting skal køres under min

Så simpelt er det ikke. Retshjælpsforsikringen dækker sjældent (eller
aldrig) almindelig rådgivning, men kun egentlige retssager.

Men det er korrekt, at en betingelse for dækning er at en advokat
påtager sig opgaven.

>Alle advokater som jeg er stødt på tager alle præcis samme timepris:
>1900 kr + moms = ca. 2500 kr (jeg er privat og kan ikke afskrive eller
>trække moms fra)

Det lyder ikke helt skævt - men en nok så væsentlig parameter er om
advokaten fakturerer rent på baggrund af tidsforbrug eller (som jeg
f.eks. gør) foretager en mere konkret salærvurdering.

Du vil typisk også kunne aftale med advokaten, at når sagen har kostet
X kr. skal han drøfte den med dig igen - så risikerer du ikke at det
løber løbsk.

> [...]
>fremgangsmåde kan det vel hurtigt koste mig ca. 5000 kr før jeg finder ud af hvordan

Tal med advokaten om det problem. Se om du kan få en vurdering af dit
juridiske problem til en fast (lav) pris - eller måske endda gratis.

Advokater er faktisk til at snakke med

>* hvis jeg bliver stævnet i en sag, hvad dækkes så af forsikrings
>retshjælp - forudsat at jeg enten ikke får fri process - eller at jeg
>får.

Hvis der er en retssag dækker forsikringen - ligesom fri proces - som
udgangspunkt (der er visse sagstyper, der undtages fra
forsikringsdækning) alle udgifter: Advokatsalær, eventuelle
sagsomkostninger til modparten, eventuelle udgifter til syn og skøn
(hvis det er relevant) mv.

Retshjælpsforsikringen har dog både en selvrisiko og et maksimum - i
modsætning til fri proces.

Har du både forsikring og fri proces, er du helt dækket ind, da den
fri proces dækker de poster, som forsikringen ikke gør (selvrisikoen
f.eks.).

>* slutter forsikrings retshjælp når en retssag begynder?

Nej - der begynder den.

>* er det kun mindre bemidlede som får fri process?

Der er økonomiske betingelser for at få fri proces. Så vidt jeg husker
er indtægtsgrænsen omkring 217.000 kr. (årsindkomst).

>F.eks. kan man
>stævnes i en sag hvor man kan påvise at modparten ikke har opført sig
>ordentligt og er ude på et kedeligt grundlag. Kan man få fri process på det grundlag alene?

Nej. Fri proces kræver først og fremmest at de økonomiske betingelser
er opfyldt. Derudover kræves så, at man fører sagen "med føje" - dvs.
har en rimelig chance for at vinde sagen.

>NB: jeg ville stadig gerne vide hvordan man finder en ordentlig
>advokat - og det bedste råd jeg er stødt på er at gå til restmøder og
>se nogen i aktion.

Du kan jo starte med at definere hvad du forstår ved "en ordentlig
advokat". Det er faktisk ikke så let...

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 19-07-02 19:13

Jakob Paikin <news@paikin.dk> skrev:

[klip]

> Du kan jo starte med at definere hvad du forstår ved "en ordentlig
> advokat". Det er faktisk ikke så let...

Og hvor i landet?

/Peter

--