Ved skilsmisse
Fra : CeeCee

Dato : 17-07-02 11:04

Da jeg er blevet sepereret i juni måned efter knap 1 års ægteskab, har jeg
lidt spørgsmål til dem som måtte vide noget om lovgivningen.

Min kommende ex-kone, ville blot have et barn - hvilket hun fik, og jeg blev
kørt ud på et sidespor da hun blev gravid. Vi boede sammen i en stor
lejlighed hvor vi havde delt indskuddet.

Under vores forhold som var mildest talt hektisk - hun ville bare ud ud ud -
og havde adskillige hvad jeg kalder "flugtforsøg" har hun gjort følgende :

Hun har kontaktet udlejers advokat for at få sit navn fjernet fra
lejekontrakten uden mit vidende. Mit spørgsmål til dette nu er : kan hun med
loven i hånden placere eneansvaret på mine skuldre mht. til istandsættelse
af lejemålet (det er en dyr lejlighed som jeg ikke kan blive boende i efter
hun havde sit endelige flugtforsøg). Grunden til jeg spørger er nemlig at
hun vil have sit indskud nu - hvilket jeg har benægtet. Hun kan få når jeg
engang fraflytter lejligheden (max 1år).

Hun fik held til at tømme vores fælles budget konto - igen uden mit vidende.
Dog kun ½-delen af hvad der stod, men der var terminer fra vores kreditorer
som jeg kommer til at betale. Kan hun det ?

Er der ikke noget med Fællesboskifteloven at man i korte ægteskaber har
noget med en skævdeling.... Jeg tænker her på at jeg har givet hende gaver i
det forgangne år på næsten 20.000 - kan jeg sige at hendes indskud kan
dækkes af de penge.

Jeg håber i kan svare på mine spørgsmål - og hvis de ikke er præcise nok,
skal jeg gerne uddybe dem.

CeeCee

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-07-02 11:54

In article <3d354123$0$46316$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, CeeCee wrote:

klip - endnu en kedelig skilsmisse historie :(

> Jeg håber i kan svare på mine spørgsmål - og hvis de ikke er præcise nok,
> skal jeg gerne uddybe dem.

Jeg har lige et spørgsmål til dig...
Har du taget kontakt til en rigtig advokat der kan hjælpe dig
uden for dette forum. De har meget bedre mulighed for at vurdere
sagen, da de som regel har flere informationer, og bruger mere
tid på det.

Se evt. afsnit: 0.4, 3.2?, og 3.3+4
http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/
Specielt sidste linie af afsnit 0.4
"Brug aldrig dk.videnskab.jura som din eneste støtte for beslutninger
af stor økonomisk og personlig betydning."

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : CeeCee

Dato : 17-07-02 13:17

Nej jeg har ikke taget kontakt til advokat, for hun (min exkone) truer hhv.
med retssag i skifteretten og byretten - og så lader hun det ligge. Jeg aner
ikke om det er nødvendigt med en advokat. Jeg har prøvet at få svar fra
Netadvokaten, og det svar som Hr. Grønborg kommer med vedrørende om min
ex-kone kan få sit navn fjernet uden mit vidende er i strid med lejeloven.

Han var også inde på en skævbodeling jvf. FSKB §69 stk. A.

Jeg var den som havde den højeste indtjening (500.000) sidste år, og jeg
bragte de største værdier ind i forholdet. Men der er tilsyneladende ikke
problemer med at hun vil kræve ½ bil, ½ indboværdi - trods hun har truet med
det flere gange.

Det værste i det hele er at hun truer med at flytte til Sjælland med vores
dreng - Jeg bor i Århus.

Jeg håber stadig der er nogen der kan give kyndige svar - så jeg for en tid
kan undgå advokat. (Min økonomi efter hun rejste har mildest talt været
dårlig)

CeeCee

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-07-02 13:30

In article <3d35604c$0$46206$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, CeeCee wrote:
> [...]
> ex-kone kan få sit navn fjernet uden mit vidende er i strid med lejeloven.

Så tag kontakt til en advokat. Evt. igennem den gratis advokat hjælp
der findes i de fleste større byer.
(skal OSS'en indeholde information om hvordan man finder dem ?)

> [...]
> det flere gange.
>
> Det værste i det hele er at hun truer med at flytte til Sjælland med vores

Det må du vist snakke med det offentlige om.

> Jeg håber stadig der er nogen der kan give kyndige svar - så jeg for en tid
> kan undgå advokat. (Min økonomi efter hun rejste har mildest talt været
> dårlig)

Du gør kun ondt værre hvis du venter med en advokat. Det kan godt
være at det koster i starten, men på længere sigt kan det betale
sig. Hvis du tjente 500.000 sidste år, så tjener du vel nogenlunde
det samme i år. Derfor vil banken vel godt hjælpe dig i kortere
tid, således at du kan slippe ud af lejligheden, og over i en
billigere. Husk at da det er en lejebolig så kan du bytte din
lejlighed med andre. Fx. hvis der er nogen der vil have en større
lejlighed, og du får en mindre. Begge får løst deres problem.

Men altså, tag kontakt til en advokat. Kvalificeret rådgivning
koster.

Fra : CeeCee

Dato : 17-07-02 13:48

Det er da vist ikke korrekt at man kan bytte lejlighed når man kun har boet
i den i 3/4 år - skal man ikke have boet 3 år i lejemål før det kan lade sig
gøre.

Er du advokat ?

CeeCee

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-07-02 13:56

In article <3d35679d$0$46283$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, CeeCee wrote:
> Det er da vist ikke korrekt at man kan bytte lejlighed når man kun har boet
> i den i 3/4 år - skal man ikke have boet 3 år i lejemål før det kan lade sig
> gøre.

Muligt, alt sådan noget kan en advokat svare på. Stil evt. spørgsmålet
her i dk.videnskab.jura, i en anden tråd, det er knapt så omfangsrigt
som dit andet spørgsmål.

> Er du advokat ?

Nej, det er jeg ikke. Men jeg finder jura interessant. Jeg synes
altså at du skal kontakte en rigtig advokat og få den hjælp du
behøver.

JonB
ps: jeg har bemærket at du lavede et indlæg angående en projekter
i en anden gruppe. Måske de penge er bedre brugt på noget professionel
rådgivning omkring din skildsmisse og økonomien herved.

Fra : CeeCee

Dato : 17-07-02 14:42

***Griner****

Tja, nu skal jeg ikke ud og bruge penge på en projektor, men ville have et
serienummer fra sælger....af andre årsager som ikke skal debateres her. Men
det er i arbejdssammenhæng og ikke privat

Men godt set.

Fra : Tiscali

Dato : 18-07-02 00:16

In article <3d354123$0$46316$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, CeeCee
<kamisur@hotmail.com_remove> wrote...
> [...]

> Dog kun ½-delen af hvad der stod, men der var terminer fra vores kreditorer
> som jeg kommer til at betale. Kan hun det ?

Hvordan tømme den? På hvilken måde? Du kan evt. kræve vederlag for hendes
forbrug/misbrug efter Retsvirkningslovens § 23. Snak med en advokat.

> [...]
> det forgangne år på næsten 20.000 - kan jeg sige at hendes indskud kan

Jo. Skiftelovens § 69a. Og udfra din beskrivelse af jeres kortvarige
ægteskab kan den nok have sin berettigelse.

> Jeg håber i kan svare på mine spørgsmål - og hvis de ikke er præcise nok,
> skal jeg gerne uddybe dem.

Et godt råd. Tag kontakt til en advokat! Jeg tror/mener du står godt, men
du har brug for professionel assistance.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Klip venligst overflødige citater væk og svar nedenunder

Fra : Peter G C

Dato : 21-07-02 11:09

CeeCee <kamisur@hotmail.com_remove> skrev:

[klip]

> [...]
> spørger er nemlig at hun vil have sit indskud nu - hvilket jeg har
> benægtet. Hun kan få når jeg engang fraflytter lejligheden (max 1år).

Din hustru hæfter også for i standsættelsen.

> Hun fik held til at tømme vores fælles budget konto - igen uden mit
> vidende. Dog kun ½-delen af hvad der stod, men der var terminer fra vores
> kreditorer som jeg kommer til at betale. Kan hun det ?

Åbenbart. Når i senere skal dele jeres aktiver, vil der ske en regulering.

> Er der ikke noget med Fællesboskifteloven at man i korte ægteskaber har
> noget med en skævdeling....

Det er vist rigtig nok.

Du bør nok søge professionel hjælp hos en advokat - det behøver ikke være så
dyrt som du tror.

/Peter

--
http://www.grauslund.com