Naan
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-07-02 09:25

Hej

Nu havde jeg lige kort set naan-brød nævnt herinde, så da jeg så at
Bakerfield var begyndt at bage dem skulle de jo lige prøves. Men på
pakken står der at de bliver bagt på siden af en ovn, ganske kort ved
høj temperatur og det lyder jo godt nok. Desværre syntes jeg ikke lige
det virker som om det er den metode de selv bruger.

Er der nogen her der har været i Indien eller i det mindste har fået
naan-brød der er lavet "rigtigt"? Skal de være bløde og meget lette
til at brække over? Det lyder jo som om de vil få en god, sprød/hård
skorpe.

Spiser man dem bare som madbrød i Indien? Er der nogen der har en god
opskrift?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Lars Ehlers

Dato : 17-07-02 16:38

On 17 Jul 2002 10:24:47 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>skorpe.
>
>Spiser man dem bare som madbrød i Indien? Er der nogen der har en god

Hej,

Jeg har desvaerre ikke vaeret i Indien, mine erfaringer stammer
primaert fra en tidligere kaerestes familie samt indiske restauranter
i USA og England.

Svjv. skal naan bages i en Tandoor ovn (ler ovn opvarmet med traekul).
Min tidligere svigermor bagte dem i en almindelig ovn, hvor hun til
sidst gav dem kraftig varme, saa de fik det velkendte lettere braendte
udseende. De var en anelse sproede paa overfladen, bloede indeni og
nemme at braekke i stykker.

Naan bruges oftest som spiseredskab. Man braekker et passende stykke
af og bruger det til at samle maden op med. De gange jeg har spist
middag hos indiske familier, har man sjaeldent brugt kniv og gaffel,
men masser af naan broed. Dog boer jeg naevne, at de indere jeg har
kendt stammer fra Gujerati regionen, tingene er muligvis anderledes i
andre dele af Indien.

Lars
San Francisco
http://www.ehlers.us/
http://pages.sbcglobal.net/sanfranehlers/mustang.htm

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 18-07-02 05:07

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse...
> Spiser man dem bare som madbrød i Indien? Er der nogen der har en god
> opskrift?

Opskriften som følger er fra Nannas Mad (Nanna Simonsen), .. og hun ved
hvad hun taler om..
[Nan nas Nan brød]

Nan (flade brød):

3 spsk yoghurt eller 1 spsk yoghurtvalle og 2 spsk mælk
3 spsk vand
1 knivspids sukker
½ tsk salt
½ sammenpisket æg
15 g gær
1/8 tsk soda
15 g ghee, smeltet (klaret smør)
ca. 225 g hvedemel

Til pensling og til at drysse på:
Lidt blandet mælk og smeltet ghee samt frø af "jomfru i det grønne"
(latin: nigella sativa), også kaldet løgfrø (urdu: klaonji og/eller
sesamfrø.

Rør yoghurt, vand, sukker, salt, æg, soda og ghee sammen. Tilsæt melet
lidt efter lidt og ælt til dejen er blank og smidig. Lad dejen hæve 1-2
timer på et lunt sted.
Formes til aflange ca. ½ cm tykke brød. Læg dem på en smurt plade, pensl
dem med mælke/ghee blandingen og drys dem med masser af frø. Bag
brødene i ca. 20 min., eller til de er lysebrune, ved knap 300°.

NB: Som Camilla Plum rigtig nok citere i en af hendes bøger: Spis dem
straks til indisk mad, eller som madbrød til kylling, ris og
bulgurretter. De er ikke meget værd, når de først er blevet nogle timer
gamle. - Det er den nybagte bløde gyldne dej der er deres store fortrin.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

»Hvor er dog Kjedsommelighed rædsom - rædsom Kjedsommelig; Jeg ligger
henstrakt, uvirksom; det Eneste, jeg seer, er Tomhed, det Eneste, jeg
lever af, er Tomhed, det Eneste, jeg bevæger mig i, er Tomhed. Min Sjæls
giftige Tvivl fortærer Alt. End ikke Smerte lider jeg. Om man bød mig al
Verdens Herligheder eller al Verdens Qvaler, de røre mig lige meget. Min
Sjæl er som Det Døde Hav, over hvilket ingen Fugl kan flyve; naar den er
kommen midtveis, synker den mat ned i Død og Undergang.«
-Søren Kierkegaard

Fra : Claus Rosbæk

Dato : 19-07-02 12:09

Det største problem jeg har haft er at finde en ovn, der kan klare de
varmegrader der skal til.... Det er trods alt de færreste der har en
tandori-ovn stående til det samme.

Hvis man ikke kan få tilpas varme, er det er ganske vigtigt at være
meget opmærksom på at hive brødene ud på det rigtige tidspunkt.
Ellers har man pludselig noget ganske kedeligt knækbrød i stedet for
Naan.

Fra : Mona F. Holm

Dato : 22-07-02 18:25

Claus Rosbæk <clausrosbaek@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:873e787ee8aec3b815665975969d9b40.103021@mygate.mailgate.org
> Det største problem jeg har haft er at finde en ovn, der kan klare de
> varmegrader der skal til

Vi laver jævnligt Naan, senest i går.
vi tænder for grillen, og lægger dem på en plade øverst i ovnen.
Men hold øje med dem, de hæver/ekspanderer voldsomt. Det var sjovt den gang
der gik ild i en af dem, men det smagte ret afskyeligt....

/Mona

-fjern alle x'er i mail-adressen...

Fra : Mona F. Holm

Dato : 22-07-02 18:25