Outlook og VB(A)
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 17-07-02 09:01

Folks i sommervarmen!

Roder lidt med Outlook 2000s objektmodel i VB6, som ved G.. ikke er
overskuelig, synes
jeg.

Jeg skal bruge e-mail-adressen på et MailItems afsender. Jeg kan finde:
[MailItem].SenderName - hvilket giver afsenderens navn i klar tekst (hvis
den findes)

....men jeg savner i den grad '[MailItem].SenderAddress' eller noget i den
retning, Hvor gemmer den sig?

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk
--------
Indsæt v før snablen

Fra : Erik Svensen

Dato : 17-07-02 10:01

Hej Jens,

Prøv denne

Dim myi As MailItem '
Dim myf As MAPIFolder
Dim nsp As NameSpace

Set nsp = Application.GetNamespace("MAPI")

Set myf = nsp.GetDefaultFolder(olFolderInbox)

Set myi = myf.Items.GetFirst

MsgBox nsp.CreateRecipient(myi.SenderName).AddressEntry.Address

mvh
Erik Svensen

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 17-07-02 12:40

"Erik Svensen" <es@a-ware.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jens,
>
> Prøv denne
[snip]
> MsgBox nsp.CreateRecipient(myi.SenderName).AddressEntry.Address

Nope - giver en 'ukendt fejl'. Sorry - ellers skal du ha' tak

Det ser også ud til fra syntaxen at dømme, at det kræver, at jeg som
modtager har vedkommende SenderName i min adressebog...? Oder?

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk
--------
Indsæt v før snablen

Fra : pre

Dato : 17-07-02 20:39

Mon ikke disse vil hjælpe?

Dim objRecipients as Recipients
Set objRecipients = objItem.ReplyRecipients

© pre 2002

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 18-07-02 08:40

"pre" <skriv.til@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> Mon ikke disse vil hjælpe?
>
> Dim objRecipients as Recipients
> Set objRecipients = objItem.ReplyRecipients

Hæ! tak for buddet, men objItem.ReplyRecipients.Count retunerer 0 på
samtlige de mails, jeg har prøvet på - mon ikke ReplyRecipients kun
indeholder en adresse, når der i den oprindelige mail er angivet en 'Reply
To', som er en anden end afsenderen?

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk
--------
Indsæt v før snablen

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 18-07-02 09:01

> "pre" <skriv.til@gruppen.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har lavet min egen primitive workaround:
Jeg opretter et [MailItem].Reply og læser .Recipient(1).Address på det.

Man tak for diverse bud

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk
--------
Indsæt v før snablen

Fra : pre

Dato : 18-07-02 14:23

Supplerende hjælper disse ikke en disse.

Det er som om Outlook ikke registrerer mailadressen som sådan, hvorimod
det er meget let at lægge en adresseret svarmail i Outbox. Godt nok
ligger alle mine mailvenner i adressebogen men hvis det er kan jeg
klippe nogle af linierne (som virker) fra en større makro.

© pre 2002