SUUK, hvad er der mon galt ?
Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 17-07-02 09:37

Hejsa

Her imorges, da vejret er så fint, ville jeg tage TDM'en på arbejdet. Cykler
over til hvor tdm'en står, i fuldt udstyr må se spøjst ud og vil lige
checke olie efter søndagens fight på de midtsjællandske landeveje. Olie ser
finno ud, den bruger faktisk ikke en dråbe.

I med nøglen, og der kommer fint lys i lamperne. Trykker en gang på
starteren, hov hvaa fanden er det for en lyd.... Det lyder som strøm uden
for ledninger, gnistende. Starteren kører, men hvad er det for en lyd. Af
med sædet og trykker forsigtigt på starteren igen. Samme lyd, og den kommer
fra den her - http://www.carpe-tdm.net/tdm/garage/fiammhorn/FuseUp.JPG når
jeg ligger fingeren på kan jeg mærke der sker mystiske sager i den.. Hvad er
det mon ? Bliver det dyrt ? Hvad er fremgangsmåden ?

--
MVH Rune
Yamaha TDM850

Fra : Søren Lindholt

Dato : 17-07-02 09:03

RuneR (TDM850) <ruro@get3net.dk> wrote in article
<H79Z8.15$wo.681@news.get2net.dk>...
> [...]
er
> det mon ? Bliver det dyrt ? Hvad er fremgangsmåden ?

For mig ligner symptomerne startrelæet. Det koster ikke meget hos en
autoelektriker, pil det af og tag det med til nogen der sælger
autoelektrik, eller alm. reservedele.
Fremgangsmåden: Pil det gamle af og sæt det nye på. Smør stikforbindelserne
med fedt el. vaseline.
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 17-07-02 11:28

"Søren Lindholt" <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> autoelektrik, eller alm. reservedele.
> Fremgangsmåden: Pil det gamle af og sæt det nye på. Smør

Tak Søren

Jeg vil efter arbejdet, gokke den lidt med en gummi-hammer og se om det i
første omgang kan få den på mærkerne. Har søgt lidt på nettet og den koster
ca 54$ (400,-) så det er ikke så galt endda. Så må jeg se om jeg kan finde
et sådant et sted og få det skiftet.

Fra : Søren Lindholt

Dato : 17-07-02 10:40

RuneR (TDM850) <ruro@get3net.dk> wrote in article
<LLaZ8.27$wo.1162@news.get2net.dk>...

> [...]
koster
> ca 54$ (400,-) så det er ikke så galt endda. Så må jeg se om jeg kan

400,- er også for meget synes jeg , det er garanteret en standarddims, og
skal derfor købes hos en elektrik-mand hvor det typiks er billigere end
hvis man kommer til at sige det er en motorcykeldims. Og det er jo bare et
sølle relæ...

(Og så er det sjovt at svare hurtigere end tiden, jeg tror dit ur er en
time galt på den)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-07-02 10:43

Søren Lindholt wrote ...

> 400,- er også for meget synes jeg

Fordømt - så kom du først

--
Mikkel

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 17-07-02 11:42

> [...]
> hvis man kommer til at sige det er en motorcykeldims. Og det er jo bare et

Nåå, okay Fisker motorcykler sku jo kun have 605,- Der skal jeg fandme
ikke købe det ! Så hellere bestille det over nettet. Jeg ringede også til en
autoelektriker, han henviste mig bare til Fisker.. hmm

> (Og så er det sjovt at svare hurtigere end tiden, jeg tror dit ur er en
> time galt på den)

Passer tiden mon nu ?

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-07-02 10:42

RuneR (TDM850) wrote ...
> "Søren Lindholt" <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en meddelelse

[snip]
> Har søgt lidt på nettet og den koster ca 54$ (400,-) så det er ikke
> så galt endda. Så må jeg se om jeg kan finde et sådant et sted
> og få det skiftet.

Find en autoelektriker - det er som regel (væsentligt) billigere. Da
mit relæ til prilleren røg købte jeg et nyt hos en sådan til... jeg
tror det var 160. Ca. en 1/3 af den officielle reservedelsepris.

--
Mikkel

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 17-07-02 11:43

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mit relæ til prilleren røg købte jeg et nyt hos en sådan til... jeg
> tror det var 160. Ca. en 1/3 af den officielle reservedelsepris.

Hej Mikkel

Kan du huske hvor det var ? Jeg bor selv i København. Jeg ringede til en
autoelektriker i Valby, men han henviste mig bare til Fisker motorcykler.

Fra : SLP/JM

Dato : 17-07-02 11:50

"RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> skrev > Kan du huske hvor det var ?
Jeg bor selv i København. Jeg ringede til en
> autoelektriker i Valby, men han henviste mig bare til Fisker
motorcykler.

Prøv evt. E.S. Elektro på Kronborggade 5, tlf. 35854080. Han har i hvert
fald god forstand på elsystemer på mc'er.

--
Susanne

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-07-02 11:55

RuneR (TDM850) wrote ...

> Kan du huske hvor det var ? Jeg bor selv i København.
> Jeg ringede til en autoelektriker i Valby, men han henviste
> mig bare til Fisker motorcykler.

Ja, det var Nordjysk Dieselelektro i Aalborg, men det hjælper dig nok
ikke.

Lad være med at fortælle dem det er til en motorcykel, bare pil den ud,
mød op in persona og sig du skal ha' en magen til
En hurtig google gav da følgende 2 muligheder...:

www.dieselelektrohelsingoer.dk/
Godt nok i Helsingør, men de har Bosch ting.

Auto Elektro Teknik 2610 Rødovre

--
Mikkel

Fra : flemsus

Dato : 17-07-02 15:34

Har du efterspændt forbindelserne på batteriet, hvis en af dem er gået løs
kan det godt forårsage det.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Bjørn S

Dato : 17-07-02 16:00

"RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> det mon ? Bliver det dyrt ? Hvad er fremgangsmåden ?

- bare for sikkerheds skyld......
Jeg antager at du sigter til relæet til venstre i billedet, der hvor der går
3 ledninger indpå ? Det kunne jo være du mente sikringen, den sorte lille
plastdims, der kan der jo også komme dårlig forbindelse, som også kan
gnistre, men så kommer der nok også noget røg . De to store terminaler kan
kortsluttes med en skrutrækker for at afprøve starteren. Relæet er der ikke
noget at stille op med, det må skiftes, men mon ikke et Bosch-relæ er
billigere end et orginalt ? Du skal bare vide hvor meget strøm din starter
trækker i ampere, der er jeg svar skyldig, men det fremgår måske af
instruktionsbogen, har du en Haynes eller lignende står det der, og ellers
er der vel en venlig og klog sjel her inde som ved det. - og dog, der står
ikke noget om strømforbrug på starter i min Haynes eller instruktionsbog.
Spørg aligevel hos en Bosch - forhandler, de bruger at have en kategori som
heter start-relæer i sin bog.

/Bjørn - ex autoeletriker.

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 17-07-02 16:32

"Bjørn S" <bjosko@ReMoVeyahoo.com> wrote in message
newsfZ8.8254$Yf1.679250@news010.worldonline.dk...

> [...]
> ikke noget om strømforbrug på starter i min Haynes eller instruktionsbog.
> Spørg aligevel hos en Bosch - forhandler, de bruger at have en kategori

Oki, tak for alle de gode råd, jeg vil lige sætte mig ned og læse lidt i min
Haynes og se om jeg kan se noget om starter relæet. Jeg ringede til lidt
flere autoelektrikere og de gav mig også rådet med at kortslutte de 2 poler
med en skruetrækker. Og så skal jeg vel også checke batteriet, det sidder
bare så tumpet under tanken.. Suk.. På med vanten Rune

--
MVH Rune Rohleder
Yamaha TDM 850 (91)

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 17-07-02 20:16

> [...]
> ikke noget om strømforbrug på starter i min Haynes eller instruktionsbog.
> Spørg aligevel hos en Bosch - forhandler, de bruger at have en kategori

Jeg prøvede først at kortslutte de 2 store terminaler som du foreslag, den
trak en PÆN gnist, og den svejsede lidt på møtrikken :-/ Jeg fik dog ikke
den startet, men jeg er overbevist om det er sønderen. Haynes foreskriver at
man skal afmontere den lille ledning først den ned til starter motoren, jeg
den prøvede jeg og mont. derefter de 2 store ledninger på terminalerne igen,
og satte tænding og dødmands-knap på "on" igen.. trykker på start knappen,
relæet trækker ikke. Så nu ligger det på mit stuebord. Så må jeg drøne inden
om en autoelektriker imorgen.

I MC nøglen så jeg på side 393 (G) nederst et relæ der koster det 439,- der
var både en råd og en blå ledning + de 2 terminaler, hvilken en af 2
røde/blå ledninger skal gå til starter motoren ?

Har postet et billed af det gamle start relæ under dk.binaer.motor

--
MVH Rune Rohleder
Yamaha TDM 850 (91)

Fra : Bjørn S

Dato : 17-07-02 21:30

> [...]
> røde/blå ledninger skal gå til starter motoren ?
>
> Har postet et billed af det gamle start relæ under dk.binaer.motor

Kørte ikke starteren rundt da du forsøgte ? Det bør den gøre, men ja det
gnistrer lidt, der er en stor spænding som går over, derfor relæet. Hvis nu
din starter ikke kører kan den jo ha sat sig, være kortsluttet eller
lignende, og så vil ikke et nyt relæ hjelpe, snarere blive brændt af. Når
det gnistrer er det da i det mindste forbindelse igennem.

Jeg tør ikke spekulere mere på kobling af det nye relæ, da jeg ikke har et
diagram eller cykkelen foran mig at måle på.Normalt ville jeg sige at den
blå var minus og den røde plus, men nogle ganger har den ene terminal
indbyrdes forbindelse til plus- eller -minuspol på relæet, og minus kan gå
via neutralswitch, koblingsgreb og sidestøtte. Jeg vil ikke spekulere på det
da det netop bliver ren spekulation fra min side, hvilket bare fører til at
du bliver mere forvirret. Håber der er nogle kloge hoveder her inde som
kender modellen og systemet, og kan svare dig mere direkte.

/Bjørn

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 17-07-02 21:44

> [...]
> >
> Kørte ikke starteren rundt da du forsøgte ? Det bør den gøre, men ja det
> gnistrer lidt, der er en stor spænding som går over, derfor relæet.

Jo den kørte, hvilket den også gjorde før, men kun lide ½ sek, så gnister
relæet, jeg kunne tydeligt mærke det når jeg lagde en finger på det.

> [...]
> du bliver mere forvirret. Håber der er nogle kloge hoveder her inde som
> kender modellen og systemet, og kan svare dig mere direkte.

Hvordan det skal sættes sammen, må jeg høre der hvor jeg køber det.

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 18-07-02 16:53

"RuneR (TDM850)" <ruro@get3net.dk> wrote in message
> [...]
er
> det mon ? Bliver det dyrt ? Hvad er fremgangsmåden ?

Nå, jeg fik købt et nyt startrelæ hos E.S. Elektro, Schnabel som manden
hedder, var yderst flink til at komme med gode råd og vedledning omkring
monteringen. Hjem og montere det, gik fint med vejledningen og efter det nye
startrelæ er monteret: tænding på dødmandsknappen på "on" og et tryk på
start knappen.... klik klik.... gnist gnist.. samme situation som med det
gamle startrelæ. Nå hva fanden, så må det sku være batteriet pluspol eller
noget som sidder lidt løs som hr. Schnabel også foreslog. Nu hænger det
sådan sammen at på TDM'en sidder batteriet nede under tank og skidt og
lort... SUUUK. Nå men jeg prøver at få det kåbe som nu engang er på en TDM
af, men brændstof slangen og det hele skal jo af (hvad bliver der så af
benzinen ? (næsten fuldtak på den, 17l.)... Det synes jeg ikke lige jeg kan
finde ud af med mine 10 tommelfingre. Så jeg må have kæresten over og skubbe
mig igang efter aftensmaden ! Så ryger den ud til Lydmuren i Stenløse
iaften. Hvornår de så har tid, må jeg snakke med dem om imorgen.

Udgifter: Relæ hos E.S. Elektro = 205,- + såret stolthed

MVH Rune

Fra : Armand

Dato : 21-07-02 18:58

> [...]
> noget som sidder lidt løs som hr. Schnabel også foreslog.
> Udgifter: Relæ hos E.S. Elektro = 205,- + såret stolthed

Dersværre kommer jeg først ind her til at kunne være bagklog:

Kunne det ikke tænkes at du havde strømmangel?
Næsten afladet batteri kan foranledige at starterrelæet ikke kan trække
helt!

At løbe modellen igang (da jeg kan forstå at TDM'en er svær at komme til
batteriet med starthjælp på!) og derefterfølgende køre strøm på, for
slutteligt vel hjemkommen at konstantere hvorvidt at fejlen stadig var
den samme, vill have været mit 1.bud !
Når nu batteriet er så svært at komme til, har du velsagtens heller ikke
kontrolleret vædskestand for nyligt :-/ Kig lige efter når du nu
endelgt er derinde!!!

--
Armand.

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 22-07-02 13:55

> [...]
>
> Kunne det ikke tænkes at du havde strømmangel?
> Næsten afladet batteri kan foranledige at starterrelæet ikke kan trække

Tjo, det nu efter en god lang motorvejs kørsel med en 130-140kmt
(Slagelse-Kbh) I kbh tankede jeg inden jeg kørte hjem, den havde intet
problem med at starte efter optankningen, og kørte så 3km hjem stillede
maskinen, og næste dag var problemmet der.
Sælger sagde batteriet var næsten nyt og det er kun 5 mdr. siden jeg overtog
TDM'en. Kender ikke mærket på batteriet men det skulle være et
vedligeholdelses frit sagde han..

> [...]
> batteriet med starthjælp på!) og derefterfølgende køre strøm på, for
> slutteligt vel hjemkommen at konstantere hvorvidt at fejlen stadig var

Hvordan løber man nemmest sin model igang, 2-3 gear ? slip kobling hurtigt
og krydse fingre for den ikke vælter ? :-/

> Når nu batteriet er så svært at komme til, har du velsagtens heller ikke
> kontrolleret vædskestand for nyligt :-/ Kig lige efter når du nu
> endelgt er derinde!!!

Prøver at løbe den igang hvis det fordømte regnvejr snart stopper ! hvis det
ikke hjælper har jeg en tid på onsdag hos Lydmuren i Stenløse, skal også
have skiftet et bremserelæ.