mellemrum (space) i email alias !?
Fra : Morten Nielsen

Dato : 16-07-02 22:50

Hej

Jeg hørte for nylig om en der havde et mellemrum som en del af sit
alias (før @). - og det virker tilsyneladende.
For mig lød det umiddelbart som noget der ikke kan lade sig gøre, man kan
vel heller ikke have mellemrum i webadresser !?

Er der nogen der kan forklare hvorfor det virker ?

Mvh
Morten

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-02 23:03

In news:dk.edb.internet.software.mail+news Morten Nielsen wrote:

> [...]
>vel heller ikke have mellemrum i webadresser !?
>
>Er der nogen der kan forklare hvorfor det virker ?

Selvom et mellemrum ser tomt ud, er det jo et tegn som et hvert andet.
For mig ville det synes ulogisk hvis ikke det virkede. Hvorfor skulle
det ikke det? Det kan godt være at jeg bare er dum

--
Lars Stokholm

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-07-02 23:46

Lars Stokholm <larsstokholm@mail.dk> writes:

> Selvom et mellemrum ser tomt ud, er det jo et tegn som et hvert andet.

Ja, men det er ofte separatortegn mellem mailadresser.

> For mig ville det synes ulogisk hvis ikke det virkede. Hvorfor skulle
> det ikke det? Det kan godt være at jeg bare er dum

Så kan jeg fortælle en lille historie

For et par år siden oprettede jeg et abonnement hos Tiscali. Man fik
så en mailadresse med, men jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle bruge
min til, da jeg havde rigeligt med mailaddresser.

En års tid senere tænkte jeg at jeg da lige kunne checke hvad der var
kommet af mail på den. Der lå en hel stak emails fra en der havde
skrevet til sin mor på adressen "<hendes mors navn> <min email
adresse>".

Lad os for eksemplets skyld sige at jeg havde haft
"And@eksempel.dk". Så havde hun skrevet til "Anders And@eksempel.dk",
og hendes mail var så havnet i min mailbox (som jeg ikke læste og
derfor først kunne fortælle hende om de tabte mails alt for sent).

--
Jacob - www.bunk.cc
system consumed all the paper for paging

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-02 00:12

In news:dk.edb.internet.software.mail+news Jacob Bunk Nielsen wrote:

>Ja, men det er ofte separatortegn mellem mailadresser.

Men det er jo software'ens skyld. Også som det fremgår i din lille
historie. Tak for den i øvrigt :)

--
Lars Stokholm

Fra : Morten Nielsen

Dato : 17-07-02 11:20

"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> wrote in message

> Men det er jo software'ens skyld. Også som det fremgår i din lille
> historie. Tak for den i øvrigt :)

Ja men det er jo også det jeg mener kunne være et problem - nu er software
jo et vidt begreb, det er jo ikke sikkert at det er mailklienten der i
Jacob's tilfælde har lavet kage i den.

Det har jo tidligere ikke været særlig heldigt at bruge mellemrum i f.eks
filnavne, det er heller ikke muligt i webadresser.
Derfor undrer det mig at en mailserver som laver f.eks. DNS opslag m.m. kan
håndtere det.

/Morten

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-02 11:52

>Ja men det er jo også det jeg mener kunne være et problem

Ja og det jeg ikke kan forstå skulle være et problem, hvis vi ser bort
fra alt praktisk og kigger på det teoretisk :) Ja, jeg ved godt at
server og klient nok måske kan have problemer med at forstå mellemrum,
men det er jo ikke noget der ikke kan laves om på i hvert fald.

>nu er software jo et vidt begreb, det er jo ikke sikkert at det er mailklienten
>der i Jacob's tilfælde har lavet kage i den.

Det var netop klienten jeg mente. Men ja, du har da ret, det kan da
godt være at det ikke er den der er tale om.

>Det har jo tidligere ikke været særlig heldigt at bruge mellemrum i f.eks
>filnavne, det er heller ikke muligt i webadresser.

Nej, men det er jo egentlig også... ja, åndsvagt.

>Derfor undrer det mig at en mailserver som laver f.eks. DNS opslag m.m. kan
>håndtere det.

Så meget ved jeg ikke om mailservere. Jeg er nok ude på for dybt vand
her tror jeg.

--
Lars Stokholm

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-07-02 12:06

"Morten Nielsen" <mni@FJERNit.dk> writes:

> Ja men det er jo også det jeg mener kunne være et problem - nu er software
> jo et vidt begreb, det er jo ikke sikkert at det er mailklienten der i
> Jacob's tilfælde har lavet kage i den.

I mit tilfælde var det sikkert ikke mailklienten der har skylden.

> Det har jo tidligere ikke været særlig heldigt at bruge mellemrum i f.eks
> filnavne, det er heller ikke muligt i webadresser.

Det kommer lidt an på hvor i en URL du sætter mellemrummet. Hvis det
er i det der kommer efter første '/', så er op til serveren at
håndtere det. Det URL-encodes dog oftest til %20.

> Derfor undrer det mig at en mailserver som laver f.eks. DNS opslag m.m. kan
> håndtere det.

Ting der foregår i DNS kan ikke fungere med mellemrum. Min BIND 9.2.1
siger fx:

# named-checkzone flof.dk /var/named/primary/flof.dk
dns_master_load: /var/named/primary/flof.dk:34: unknown RR type 'med'
zone flof.dk/IN: loading master file /var/named/primary/flof.dk: unknown class/type

Når jeg forsøger at lave en RR som:

hostnavn med mellemrum IN A 127.0.0.1

--
Jacob - www.bunk.cc
Today is the first day of the rest of the mess.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-07-02 12:30

> [...]

> server og klient nok måske kan have problemer med at forstå mellemrum,
> men det er jo ikke noget der ikke kan laves om på i hvert fald.

Hvis vi lige vender tilbage til det praktiske, så er her hvad der sker
når jeg forsøger mod min egen mailserver, som er en relativt ny
version af Postfix:

$ telnet mail.bunk.cc 25
Trying 212.242.94.26...
Connected to mail.bunk.cc.
Escape character is '^]'.
220 mail.bunk.cc ESMTP ALL YOUR MAIL ARE BELONG TO US
helo paven.bunk.cc
250 mail.bunk.cc
mail from:<test@bunk.cc>
250 Ok
rcpt to:<noget med mellemrum@bunk.cc>
501 Bad address syntax
quit
221 Bye
Connection closed by foreign host.
$

Den kan altså ikke li' det.

RFC 2822 siger så vidt jeg kan se (side 16) at man kan bruge "quoted
string", og sørme om ikke også min Postfix fint tager imod det:

[...]
data
354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
Tjuhej!
..
250 Ok: queued as 744C72C3D9
quit
221 Bye
Connection closed by foreign host.
$

Så er spørgsmålet bare hvor mange klienter der bruger den slags?

--
Jacob - www.bunk.cc
Never let your schooling interfere with your education.

Fra : Byrial Jensen

Dato : 18-07-02 16:28

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> skrev:
> RFC 2822 siger så vidt jeg kan se (side 16) at man kan bruge "quoted
> string",

Ja, og før da sagde RFC 822 det samme.

> Så er spørgsmålet bare hvor mange klienter der bruger den slags?

Det gør de vel alle. Hvis ikke er de fejlbehæftede.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-07-02 16:56

Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk> writes:

> [ ... ]
>
> Det gør de vel alle. Hvis ikke er de fejlbehæftede.

Ja, men man skal vel specifikt selv skrive fx
'"Anders And"@eksempel.dk'? Der er vel ikke ret mange programmer der
oversætter 'Anders And@eksempel.dk' til '"Anders And"@eksempel.dk',
det bliver vel normalt til 'Anders' på det lokale system og
'And@eksempel.dk'?

--
Jacob - www.bunk.cc
I used to think I was indecisive, but now I'm not so sure.

Fra : Byrial Jensen

Dato : 18-07-02 21:55

> [...]
> oversætter 'Anders And@eksempel.dk' til '"Anders And"@eksempel.dk',
> det bliver vel normalt til 'Anders' på det lokale system og

Ja, det har du formodentlig ret i. Min favorit MUA (som er Mutt)
opfører sig i hvert fald sådan.

(MUA = Mail User Agent = program til at læse og skrive sine
e-breve med)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-07-02 22:28

Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk> writes:

> Ja, det har du formodentlig ret i. Min favorit MUA (som er Mutt)
> opfører sig i hvert fald sådan.

Det gør min (Oort Gnus) også.

--
Jacob - www.bunk.cc
Those who don't know, talk. Those who don't talk, know.

Fra : Mr. Larsen

Dato : 17-07-02 00:26

"Morten Nielsen" <mni@FJERNit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vel heller ikke have mellemrum i webadresser !?
>
> Er der nogen der kan forklare hvorfor det virker ?

Kunne jo være en understreg _
Eks. fuld_idag_@fuld_imorgen.dk her er der 3 understreger i.
/Mr. Larsen