E-mail administrator
Fra : Niels

Dato : 16-07-02 21:36

Hejsa

Må en mail-server-administrator som får en e-mail ind som IKKE er stilet til
ham beholde den og senere bruge den for evt. at redde sit eget skind?

--
Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-07-02 21:40

"Niels" <niels@biggs.dk> wrote in

> Må en mail-server-administrator som får en e-mail ind som IKKE
> er stilet til ham beholde den og senere bruge den for evt. at
> redde sit eget skind?

Er den til en bruger på netværket eller er den til en ukendt bruger ?
- jeg tror der er stor forskel...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Niels

Dato : 16-07-02 23:46

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> skrev i en meddelelse

> Er den til en bruger på netværket eller er den til en ukendt bruger ?
> - jeg tror der er stor forskel...

Mailen er sendt fra mig til en modtager der er uden for mailserveren. Jeg
ved ikke om modtageren har fået denne. Istedet har adminstrator fået den.

--
Niels

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-07-02 00:06

On Wed, 17 Jul 2002 00:46:25 +0200,
Niels <niels@biggs.dk> wrote:
> "Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> skrev i en meddelelse

> Mailen er sendt fra mig til en modtager der er uden for mailserveren. Jeg
> ved ikke om modtageren har fået denne. Istedet har adminstrator fået den.

Så kommer det an på modtagerens aftale med admin såfremt der er på en
arbejdsplads.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-02 00:24

Niels skrev:

>Mailen er sendt fra mig til en modtager der er uden for mailserveren. Jeg
>ved ikke om modtageren har fået denne. Istedet har adminstrator fået den.

§ 263.   Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes
   den, som uberettiget

1)   bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller
   anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig
   bekendt med indholdet,

Det afhænger altså af om det er uberettiget hvilket det vil være
hvis der ikke er ret specielle omstændigheder til stede. Er det
blevet oplyst på forhånd at admin evt. vil opfange mails?

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 16-07-02 22:45

"Niels" <niels@biggs.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Må en mail-server-administrator som får en e-mail ind som IKKE er stilet
til
> ham beholde den og senere bruge den for evt. at redde sit eget skind?

En e-mail er at anse som et brev, dog kan der være nogle undtagelser. Så som
udgangspunkt må ingen beholde eller læse en mail der ikke er ment til dem.

Der er et advokat firma på nettet der har et sagsforløb liggenede hvor
retten i Køge idestillede mails med breve, hvilket firma og linket er væk

Ellers er der sikkert noget på www.it-retten.dk

Fra : Stephan Marc Hansen

Dato : 17-07-02 00:31

-jeg mener det er på www.bender.dk at man kan finde det. :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-07-02 23:36

On Tue, 16 Jul 2002 22:36:27 +0200,
Niels <niels@biggs.dk> wrote:
> Hejsa
>
> Må en mail-server-administrator som får en e-mail ind som IKKE er stilet til
> ham beholde den og senere bruge den for evt. at redde sit eget skind?

Du må gerne arkivere dem, men ikke videregive til 3die mand. Du kan
derfor straffes hvis du benytter dem til at redde dit eget skind.

Men uanset hvad, hvis vi taler retssag, så er beviser fremskaffet på
denne måde også brugbare. Vi har ikke amerikanske regler. Her er
sandheden vigtigst.

Fra : the razz

Dato : 17-07-02 04:45

Hej Niels!

Jeg går ud fra at vi taler mails sendt gennem din arbejdsplads' mailserver?

Det er sådan at hvis man har informeret desangående, så er det tilladt en
arbejdsgiver at eks. overvåge mailservere. Typisk en opgave der er udlagt
til en admin. Det vil primært være for at undgå eks. private mails.

Hvis der er sådan en formulering i den retning i eks. ansættelses
kontrakten, eller firmapolitikken, som du er bekendt med (eller bør være),
har admin ret til at tilbageholde mail, samt informere arbejdsgiver.

Så hvis du vil undgå tvivls tilfælde, så send via en hotmail eller noget i
den stil... - så er du sikker på at det ikke kommer på din arbejdsplads'
mailserver.

/the razz

Fra : Niels

Dato : 17-07-02 06:46

"the razz" <razz@holmus.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Niels!
>
> Jeg går ud fra at vi taler mails sendt gennem din arbejdsplads'
mailserver?

Det er et hostingfirma der har læst min mail.

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-02 08:22

Niels skrev:

>Det er et hostingfirma der har læst min mail.

Det er forbudt.

Hvordan ved du at den er læst?

--
Bertel

Fra : Niels Henriksen

Dato : 17-07-02 08:37

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er forbudt.
>
> Hvordan ved du at den er læst?

Ejeren af firmaet bor på samme adresse som mig. Vi kom op at diskuterer ang.
min lejlighed og han hev den frem.... Den ligger nu i mine papirer.

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-02 08:43

Niels Henriksen skrev:

>Ejeren af firmaet bor på samme adresse som mig. Vi kom op at diskuterer ang.
>min lejlighed og han hev den frem.... Den ligger nu i mine papirer.

Som sagt og påvist, så er det forbudt. Du kunne evt. gøre fyren
opmærksom på de relevante paragraffer.

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-07-02 08:50

In article <rt7ajucc7dgtd8733395shgrrr3dj5frp4@news.telia.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> Som sagt og påvist, så er det forbudt. Du kunne evt. gøre fyren
> opmærksom på de relevante paragraffer.

Er ejeren af firmaet den samme som administratoren ??
Fordi mig bekendt er arbejdsgiver ansvarlig for medarbejdernes
handlinger. Hvilket måske gør erstatning lettere ?

JonB

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-02 14:01

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Er ejeren af firmaet den samme som administratoren ??
> Fordi mig bekendt er arbejdsgiver ansvarlig for medarbejdernes
> handlinger. Hvilket måske gør erstatning lettere ?

Hvordan melder man ham nemmest?? Politiet?

--
Niels

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-07-02 08:08

"the razz" <razz@holmus.dk> skrev:

> Det er sådan at hvis man har informeret desangående, så er det
> tilladt en arbejdsgiver at eks. overvåge mailservere.

Ja, men det er stadig ikke tilladt at åbne og læse private mails, hvis
det fremgår, at der er tale om en privat mail.
Bertel har andetsteds henvist til den relevante straffelovs § og TGD
har henvist til Køgedommen, der indtil videre har fastslået, at emails
hører ind under den pågældende §.

--
Morten http://miljokemi.dk