nem have uden græsplæne
Fra : Henrik Bach

Dato : 16-07-02 21:49

Vi har købt sommerhus på en stor grund (2500 m2). Vi har ikke lyst til at
skulle bruge 2 timer hver weekend på at slå græs. Derfor overvejer vi at
omlægge den nuværende græsplæne til noget der kun skal slåes et par gange om
året, f.eks. en blomstereng. Er der nogen, der har erfaring med en sådan
omlægning?

mvh. Henrik Bach

Fra : Calle.

Dato : 16-07-02 22:40

Henrik Bach wrote:
> [...]
> skal slåes et par gange om året, f.eks. en blomstereng. Er der nogen,
> der har erfaring med en sådan omlægning?

Hvad med trædebregner, de skal aldrig slås, men er nok lidt dyre i indkøb
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 17-07-02 00:11

"Calle." <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med trædebregner, de skal aldrig slås, men er nok lidt dyre i indkøb
> --
> Automatik Mekaniker
> Calle

De er meget kræftfremkaldende... læste jeg for nylig i politikken.

Kasper Thor

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-07-02 08:30

On Wed, 17 Jul 2002 01:10:42 +0200, "Kasper Thor Larsen"
<k2r@larsenDELETETHISSPAMFILTER.dk> wrote:

>De er meget kræftfremkaldende... læste jeg for nylig i politikken.

Mon ikke du tænker på ørnebregner?
Ørnebregner og trædebregner er ikke det samme. Så vidt jeg lige ved er
de end ikke i familie med hinanden.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 18-07-02 00:36

> Mon ikke du tænker på ørnebregner?
> Ørnebregner og trædebregner er ikke det samme. Så vidt jeg lige ved er
> de end ikke i familie med hinanden.

Du har måske ret, jeg husker det blot som bregner i almindelighed, men især
ørnebregner er slemme. Jeg bliver lidt usikker nu, jeg er ikke den store
havemand, jeg kan bare huske artiklen.

Kasper Thor

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-07-02 08:32

On Tue, 16 Jul 2002 23:40:13 +0200, "Calle." <Calle@jyde.dk> wrote:

>Hvad med trædebregner, de skal aldrig slås, men er nok lidt dyre i indkøb

Trædebregner er fine nok, men nok ikke ved et sommerhus. Og de er
faktisk heller ikke så gode til at holde ukrudtet væk, de er for lave.

De trædebregner jeg har af flere forskellige arter/sorter rundt om i
haven, de bliver i hvert fald meget hurtigt invaderet af ukrudt hvis
ikke man er over dem. Desværre.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 17-07-02 00:11

> [...]
om
> året, f.eks. en blomstereng. Er der nogen, der har erfaring med en sådan

De fleste fodderstof forretninger sælger frø til den slags "opgaver", de har
forskellige navne her hos mig hedder det "grøftekant blomster blanding" det
består primært af frø fra vilde blomster, nogle vil kalde det ukrudt
Jeg ville lade græsset vokse lidt op (20-30 cm) sprede frøene og derefter
slå græsset. Når græsset omsættes giver det frisk muld til frøene.
resultatet vil med tiden blive en græs/blomstereng.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-07-02 08:37

On Tue, 16 Jul 2002 22:48:31 +0200, "Henrik Bach" <hbnewsgrp@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>året, f.eks. en blomstereng. Er der nogen, der har erfaring med en sådan

Hvis der er græs på stedet allerede, så er der ingen grund til at
omlægge det hele. Nøjes med at købe selve blomsterfrøene, de kan f.eks.
fåes hos Nykilde (http://www.nykilde.dk). Derefter laver du nogle
'såbede' rundt omkring i græsset, fjerner græs og evt. ukrudt på ca. 1
kvadratmeter. Deri sår du blomsterfrøene.

Det er ikke smart at så blomsterfrøene i græsset, græsset vil nemlig
nemt kvæle de små spirende blomster. Men hvis blomsterne står i små
firkanter uden græs, så vil de nemmere spire nu, og de vil selv smide
frø, formentlig i så rigelige mængder at selv om kun en promille af
disse spirer, så er der blomster i plænen året efter. Det vil
selvfølgelig være de blomster som trives bedst under de forhold der er
på stedet som der vil komme flest af.

http://www.gartneriet.dk