Fraflytning lejlighed / opgørelse
Fra : brj

Dato : 16-07-02 20:27

Hej

Ved fraflytning af min lejlighed skal der laves en opgørelse, af bla. mit
forbrug af vand og varme.

Ligeledes skal min lejlighed sikkert males inden en ny lejere flytter ind.

Jeg regner med ovenstående modregnes i mit indskud ( som er på 3 mdr
husleje ).

Kan jeg i den forbindelse f.eks kræve at se bilag for udført malerarbejde i
min fraflyttede lejlighed, således jeg kan se udlejer ikke forsøger at kræve
mere end malerregningen lyder på ??
Og hvis ja, kan i henvise til en § i lejeloven ??

På forhånd tak

Venligst
Brian

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-07-02 20:54

"brj" <opkast@tfz.net> skrev...
> Ved fraflytning af min lejlighed skal der laves en opgørelse, af bla. mit
> forbrug af vand og varme.

Med mindre det først bliver afregnet i forbindelse med afslutning af
varme-/vandregnskabet (det er sædvanligt) - til det tilbageholdes typisk et
beløb på fx 1000 kr.

> Ligeledes skal min lejlighed sikkert males inden en ny lejere flytter ind.

Kun hvis den var nymalet da du flyttede ind. Hvis der er
vedligeholdelseskonto er der typisk ikke krav om maleristandsættelse, med
mindre du har misligholdt ved fx at lave huller i vægge mv., som du ikke
selv har repareret med polyfilla og maling (så de ikke længere kan ses).

> Jeg regner med ovenstående modregnes i mit indskud ( som er på 3 mdr
> husleje ).

Ja, hvis det er depositum - hvis det er forudbetalt leje kan det ikke...

> [...]
kræve
> mere end malerregningen lyder på ??
> Og hvis ja, kan i henvise til en § i lejeloven ??

Jeg kan ikke henvise til en paragraf, hverken i lejeloven eller andre love
(måske andre kan) - men selvfølgelig har du krav på at se bilag - det er jo
dine penge, der bliver brugt. Selv vedlægger jeg altid en kopi af regningen
fra maleren, når jeg afregner et lejemål, som er blevet maleristandsat.

Mvh. Camilla

Fra : Tom Christensen

Dato : 19-07-02 23:52

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> "brj" <opkast@tfz.net> skrev...

<klip>

> [...]
regningen
> fra maleren, når jeg afregner et lejemål, som er blevet maleristandsat.

At vedlægge regningen er uden tvivl det bedste for at undgå tvivl om
udgiftens størrelse. Men der er jo kendelser/domme hvorefter lejer skulle
betale for istandsættelse uagtet at lejemålet ikke bliver sat i stand (fordi
den fx. sælges som ejerlejlighed). Her kan det være lidt svært at fremvise
bilag, medmindre man da indhenter et tilbud som dokumentation.

Jeg er enig i, at der ikke står noget i nogen lov, men ved uenighed må man
som det mindste kunne forlange at se regningen som dokumentation, medmindre
man da står i den ovenfor skitserede situation..

Hilsen

Tom Christensen