Tomatplante
Fra : Martin Petersen

Dato : 16-07-02 20:05

Hej!

Jeg har en tomatplante der ser "lidt" gul ud i bunden. Hvad er årsagen?

Umiddelbart kommer der utrolig mange tomater på.

Planten er ~120 cm høj....

Billede fra news:dk.binaer :

- Martin

Fra : Giro

Dato : 16-07-02 22:00

> Jeg har en tomatplante der ser "lidt" gul ud i bunden. Hvad er årsagen?

Hej Martin,

Med den lille potte er der helt sikkert tale om næringsmangel - især
kvælstof. Prøv at løfte planten forsigtigt ud af potten, så vil du se et
stort bundt fortvivlede rødder, som bare _så_ gerne ville have været videre
ud i verden.

Mvh

Bo

Fra : Martin Petersen

Dato : 16-07-02 21:08

"Giro" <Please@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kvælstof. Prøv at løfte planten forsigtigt ud af potten, så vil du se et
> stort bundt fortvivlede rødder, som bare _så_ gerne ville have været

Synes du jeg skal sætte den ud i jorden, eller er det for sent?

- Martin

Fra : Giro

Dato : 17-07-02 06:36

> Synes du jeg skal sætte den ud i jorden, eller er det for sent?

Hvis du har et egnet sted kan det i hvert fald kun være en fordel. Men hvis
den pludselig skal udenfor i "kulden" kan det jo i sig selv være noget af et
chok for pkanten. Men jeg ville øjeblikkelig selv forsøge at bedre
forholdene for den stakkels plante. Om det er for sent ved kun Gud.

Held og lykke - for hjemmedyrkede tomater kan være noget af det
allerlækreste.

Mvh

Bo

Fra : Jakob Bock

Dato : 17-07-02 10:00

Giro skrev:

> Hvis du har et egnet sted kan det i hvert fald kun være en fordel. Men hvis
> den pludselig skal udenfor i "kulden" kan det jo i sig selv være noget af et
> chok for pkanten.

Desuden er risikoen for at planten inficeres af kartoffelskimmel vel større
udenfor. Jeg vil da også mene, at den må være særligt modtagelig, hvis den
er svækket (hvilket den jo åbenbart er). Så mon ikke bare en større potte er
sagen?

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 17-07-02 08:35

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse
> "Giro" <Please@nospam.dk> skrev i en meddelelse
..

> Synes du jeg skal sætte den ud i jorden, eller er det for sent?

Du kan sætte den i en 12 liters spand med næringsberiget spagnum. Jeg bruger
ikke andet. Husk at bore huller i bunden af spanden.

Og som Bo påpeger, så skal den have noget gødning. Hvis du planter den om i
en større beholder, og forkæler den med lidt gødning, så vil du få en grøn
plante igen i løbet af tre dage.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Giro

Dato : 17-07-02 14:00

> Og som Bo påpeger, så skal den have noget gødning. Hvis du planter den om
> en større beholder, og forkæler den med lidt gødning, så vil du få en grøn
> plante igen i løbet af tre dage.

Men husk nu, at for meget gødning er _mindst_ lige så skadeligt som for lidt
!!
Så fald ikke for fristelsen til at forsøge at indhente det forsømte ved at
overgøde. Så kan du nemlig være helt sikker på at planten dør !

Mvh

Bo

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 17-07-02 13:24

> [...]
> Så fald ikke for fristelsen til at forsøge at indhente det forsømte ved at
> overgøde. Så kan du nemlig være helt sikker på at planten dør !

Mindre overgødskning kan også føre til griffelråd hos visse sorter (specielt
Gemini) selv om planten ikke nødvendigvis dør.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-07-02 14:40

> [...]
> Så fald ikke for fristelsen til at forsøge at indhente det forsømte ved at
> overgøde. Så kan du nemlig være helt sikker på at planten dør !

Jeg har startet med at plante den ud i et bed... Den får ikke noget chok, da
den har stået ude hele tiden.

> Mvh
>
> Bo

- Martin