Optagelse af tlf.-samtale...
Fra : Adam

Dato : 16-07-02 18:41

Hej NG

Er det tilladt at optage en telefonsamtale på bånd, uden at vedkommende i
den anden ende er oplyst herom, og senere bruge den imod ham?

Mvh. Adam

Fra : VisseVasse

Dato : 16-07-02 19:15

"Adam" <no@spam.dk> wrote in message news:ah1lpa$9uq$1@sunsite.dk...
> Hej NG
>
> Er det tilladt at optage en telefonsamtale på bånd, uden at vedkommende i
> den anden ende er oplyst herom, og senere bruge den imod ham?

Jep, såfremt du er part i samtalen.

/Jacob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-02 19:26

Adam skrev:

>Er det tilladt at optage en telefonsamtale på bånd, uden at vedkommende i
>den anden ende er oplyst herom

Ja, forudsat at den der optager, selv er part i samtalen.

>og senere bruge den imod ham?

Måske ikke, for du må ikke afspille båndet for tredjemand, men du
må gerne afspille det for modparten.

--
Bertel

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-07-02 23:21

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev :

>Måske ikke, for du må ikke afspille båndet for tredjemand,

*det* er da vist noget sludder - Når polisen afspiller
telefonaflytninger i en retssal er der typisk trediemænd til stede

>men du må gerne afspille det for modparten.

hmmm......... ;)

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-02 00:21

jan@stevns.net skrev:

>*det* er da vist noget sludder -

Måske blander jeg det sammen med aflytning af samtaler som man
ikke selv deltager i. Jeg kan ikke finde noget forbud i
straffeloven mod at afspille båndet for andre.

--
Bertel

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 17-07-02 11:24

"Bertel Lund Hansen" skrev:
> Måske ikke, for du må ikke afspille båndet for tredjemand, men du
> må gerne afspille det for modparten.

Det er rigtigt, at du gerne må optage samtalen, hvis du selv deltager i
den.
Du må endda - i et vist omfang - bruge samtalen. Det gør journalister af
og til.

Du skal bare være opmærksom på, at samtalen kan indeholde oplysninger,
hvor det burde være indlysende for dig, at du ikke må "sladre" til
andre. Altså hvis nogen betror dig en hemmelighed - f.eks. hvis din
kollega betror dig, at han har været sin kone utro, og du er klar over,
at det burde forblive en hemmelighed, så kan du få problemer, hvis du
offentliggør båndoptagelsen.

Straffelovens § 264 d:
"Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der uberettiget
videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private
forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder,
der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder
også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød
person."

Hvis det handler om, at du vil ringe til dit telefonselskab,
forsikringsselskab, boligselskab, din køleskabsforhandler eller lignende
for at samle bevis for, at de har snydt dig noget så forfærdeligt, så
behøver du såmænd ikke holde dig tilbage. Du får måske ikke så meget ud
af det, men det vil næppe være ulovligt at sladre til Ekstra Bladet
eller at gemme båndoptagelsen til brug for Sø- og Handelsretten, når du
senere vil klage din nød.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-07-02 06:25

.. Du får måske ikke så meget ud
> af det, men det vil næppe være ulovligt at sladre til Ekstra Bladet
> eller at gemme båndoptagelsen til brug for Sø- og Handelsretten, når du
> senere vil klage din nød.

Bortset fra at mig bekendt så accepteres båndoptagelser ikke i danske
retssale. (de kan jo "redigeres")

mvh

Peter

Fra : Jakob Paikin

Dato : 18-07-02 07:00

On Thu, 18 Jul 2002 07:24:48 +0200, "Peter K. Nielsen"
<peter-n@post4.tele.dk> wrote:

>Bortset fra at mig bekendt så accepteres båndoptagelser ikke i danske
>retssale. (de kan jo "redigeres")

Der er ingen bevismidler der på forhånd afskæres eller forbydes af
retterne.

Der foretages en konkret vurdering af beviserne - herunder om de er
troværdige (herunder manipulerede).

--
Jakob Paikin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-02 10:16

Jakob Paikin skrev:

>Der er ingen bevismidler der på forhånd afskæres eller forbydes af
>retterne.

I øvrigt kan alle beviser uden undtagelse manipuleres.

--
Bertel