Kartoffeltoppe
Fra : Bente Holm Nielsen

Dato : 16-07-02 14:56

Kartoffeltoppene løber i vejret. Kan de klippes tilbage uden at skade
kartoflerne?

Fra : Jakob Bock

Dato : 16-07-02 15:18

Bente Holm Nielsen skrev:

> Kartoffeltoppene løber i vejret. Kan de klippes tilbage uden at skade
> kartoflerne?

Hvorfor dog det?

Til gengæld skal du holde øje med kartoffelskimmelen, som for øjeblikket
hærger rundt omkring i landet. Den angriber i første omgang toppene, og når
først toppene er inficerede, er det tilrådeligt at fjerne dem hurtigst
muligt. Ellers kan smitten brede sig til knoldene. Knoldene skal dog blive
liggende mindst 3 uger i jorden.

Det er desuden forskelligt, hvor meget top de forskellige kartoffelsorter
danner, så hvis du synes de fylder for meget, så må du have fat i en sort
med en lille top til næste år.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-07-02 23:20

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en

> [...]
> danner, så hvis du synes de fylder for meget, så må du have fat i en sort

Ja, og hvis de får det for godt, løber de nærmest henad jorden. Taler af
erfaring, de må ikke få for meget af posen. Men de giver nu meget godt
alligevel
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 17-07-02 10:12

Preben Riis Sørensen skrev:

> Ja, og hvis de får det for godt, løber de nærmest henad jorden. Taler af
> erfaring, de må ikke få for meget af posen. Men de giver nu meget godt
> alligevel

Jeg har også hørt den med at når der er så meget top, så er der ikke så
mange knolde. Jeg tror dog, at det er en skrøne.

Jeg vil mene, at sorten har stor betydning for toppens størrelse. I år
dyrker vi tre sorter -- Marabel, Jutlandia og Raja -- og selv om de alle var
næsten lige høje, kunne man tydeligt se en forskel.

Mht. at de løber hen af jorden, så er vores plantet med en afstand til alle
siden på 40 cm, således, at der er 4 planter på den korte led, og x antal på
den lange. På den måde støtter planterne hinanden, og det er kun de yderste
der kan "vælte". Denne dyrkningsmetode har desuden resulteret i praktisk set
nul lugearbejde, da stykket meget hurtigt var helt lukket (foråret var jo
heller ikke værst). Og nej -- der er så godt som ingen ukrudt i stykket.

Venlig hilsen
Jakob