Tidspunkt for kædeskift
Fra : Jens T

Dato : 16-07-02 12:59

Hej NG

Inden turen går mod Norge har jeg kastet et nærmere blik på maskinen,
der skal bringe kæresten og undertegnede rundt i landet. Min Bandit
600 (1996) ser ud til at være parat til opgaven, men jeg har
overvejet, om jeg skulle skifte kæden, inden vi tager afsted. Jeg er
3. ejer af cyklen, som jeg købte sidste år. Inden da havde den gået
12000 km, og efterfølgende har jeg kørt ca. 8000 km på den.

Hvordan kæden blev vedligeholdt de første 12 kkm ved jeg i sagens
natur ikke, men jeg har bestræbt mig på at holde kæden velsmurt i min
tid som ejer. I går lagde jeg dog mærke til, at der havde dannet sig
lidt rust på 'ydersiden' af kæden (altså væk fra tandhjulene). Jeg
strammede desuden kæden for et par uger siden, men nu virker den slap
igen.

Er det tegn på, at kæden skal skiftes? Og hvilke signaler skal man i
det hele taget holde øje med? Jeg har kigget lidt hos louis.de efter
kædekit. Er der nogen af jer, der har erfaringer med dem?

Tak for hjælpen!

Jens

Fra : Carsten

Dato : 16-07-02 13:32

"Jens T" <news@tornoe.net> skrev i en meddelelse
> Er det tegn på, at kæden skal skiftes? Og hvilke signaler skal man i
> det hele taget holde øje med? Jeg har kigget lidt hos louis.de efter
> kædekit. Er der nogen af jer, der har erfaringer med dem?

Punkt 1) SKIFT DEN !
Punkt 2) SKIFT DEN !!

Det du kan kigge efter er at den for det første skal strammes
både i tide og utide. En kæde bør ikke skulle strammes en
gang om ugen. Dernæst kan du tage fat i kæden lige midt
for det bagerste tandhjul, hvis du kan hive bagud i kæden
således at du kan kigge imellem kæde og tandhjul så er
den sikker nok. En anden ting er at kæden formentlig kan
svinge ikke bare op og ned men også venstre mod højre.
Sidstnævnte bør ikke kunne lade sig gøre (højst en halv
cm. eller lignende).

Carsten

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-07-02 17:13

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det du kan kigge efter er at den for det første skal strammes
> både i tide og utide. En kæde bør ikke skulle strammes en
> gang om ugen.

Du taler om en O-ring kæde, det er værd at bemærke.
En "almindelig" kæde skal strammes ret tit, ofte ugentligt.

> Dernæst kan du tage fat i kæden lige midt
> for det bagerste tandhjul, hvis du kan hive bagud i kæden
> således at du kan kigge imellem kæde og tandhjul så er
> den sikker nok.

DET er den sikreste metode til at finde ud af om en kæde er slidt, den
virker på alle typer og modeller.

Rittig

Fra : Mogens Dammand

Dato : 16-07-02 23:16

> Du taler om en O-ring kæde, det er værd at bemærke.
> En "almindelig" kæde skal strammes ret tit, ofte ugentligt.
> Rittig

Har lige skiftet kæde i weekenden, og skal allerede efterspændes, er det
normalt? (o-ringskæde RK)

Dammand

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-07-02 01:01

"Mogens Dammand" <m.dammand@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Har lige skiftet kæde i weekenden, og skal allerede efterspændes, er det
> normalt? (o-ringskæde RK)

Ja.
O-ring kæder giver sig lidt den første uge, men derefter er det ikke
nødvendigt at justere kæde i lang tid. Når det så igen bliver nødvendigt, så
er kæden på ca. de sidste 20 procent af sin levetid, og i denne sidste tid
inden den går heden, er det nødvendigt at justere jævnligt.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 16-07-02 21:46

Carsten <carjak@wanadoo.dk> skrev i en
> "Jens T" <news@tornoe.net> skrev i en meddelelse
> Punkt 1) SKIFT DEN !
> Punkt 2) SKIFT DEN !!

Mnjaeh!

Jeg kan godt nøjes med at konstantere at dét er et af de sikre tegn på
at den snart er helt færdig!
Men kun med henblik på at du er på vej på ferie, bør du skifte den nu!!

> [...]
> svinge ikke bare op og ned men også venstre mod højre.
> Sidstnævnte bør ikke kunne lade sig gøre (højst en halv

- - - Endvidere vil det givetvis være en enkelt række led der er slidt
mest - Vurdér kædeopspændingen flere gange, hvorimellem du drejer
baghjulet ½ omgang (= mindst 5-6 kontroller for at have været hele turen
rundt!), og se om ikke at den er strammere/løsere under ét af check'ene
:-/ (= YT!)

--
Armand.

Fra : Kenneth

Dato : 16-07-02 13:45

> Inden turen går mod Norge har jeg kastet et nærmere blik på maskinen,
> der skal bringe kæresten og undertegnede rundt i landet.

Hvornår skal I afsted og hvilken vej skal I? Vi skal også afsted til Norge,
så måske kunne vi følges noget af vejen, hvis tidspunktet passer?
Vi skal afsted omkring 7. august 2002.

Kenneth
Fjern ULLA i mail

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 16-07-02 13:52

Jens T wrote:

> Er det tegn på, at kæden skal skiftes? Og hvilke signaler skal man i
> det hele taget holde øje med? Jeg har kigget lidt hos louis.de efter
> kædekit. Er der nogen af jer, der har erfaringer med dem?

Du skal måle hvor langt kæden har givet sig!
Jeg ved ikke hvilken kæde du kører med, men her er proceduren for at måle
hvor meget den har strukket sig.

Først lidt udregninger:

F.eks. en 520 kæde er hvert led 5/8" langt
25.4mm * 5/8 = 15.875 mm langt led.

En o-rings kæde må maks strække sig 1%
Dvs. hvis man måler over 16 led, får man
15.875 * 16 * 1.01 = 256.6 mm.

Nu går man så ud og sætter lidt stræk på kæden. Sæt motoren i gear, og kør
lidt baglæns med motorcyklen, indtil kæden foroven er strukket ud.
Så tager du din skydelære og måler efter, henover 16 led (16 ruller) fra
center til center på rullerne.

Hvis afstanden er større end ovennævnte, så er kæden parat til udskiftning.

Hvis der er opstået stive led, eller o-ringene er begyndt at falde ud, skal
du selvfølgelig skifte før.

/Rune

Fra : Jens T

Dato : 24-07-02 22:40

Tak for jeres input! Kæden kunne løsnes fra bagtandhjulet og det forreste
tandhjul havde også noget skæve tænder, da jeg fik kigget på det. Et nyt
kædekit er bestilt...