Hvipse i hæk
Fra : Bent

Dato : 16-07-02 12:28

Jeg har lige været ude at klippe hæk. Da jeg kom ned i hjørnet i haven, blev
jeg overfaldet af hvepse, og blev stukket to gange.
Jeg har ikke meget lyst, til at gå ud og fortsætte. Hvad gør jeg? Kan jeg
klippe om aftenen, eller vente på gråvejr? Jeg vil jo gerne være færdig.
Jeg har to små sønner på 2 og 1 år. De kommer over hele haven. Er der en
måde, hvor jeg kan komme af med hvepsene på, så børnene ikke bliver stukket.
Hilsen Bent

Fra : Brian R.

Dato : 16-07-02 13:52

Hejsa,

Vi havde samme problem forrige år.

Boet sad så langt inde i hækken, at vi ikke kunne komme til det. Vi bestilte
en biavler til at komme og fjerne boet. Han bruge røg for at berolige
hvepsene, gift til at slå dem ihjel og kom boet i en sort plasticsæk (skulle
brændes efterfølgende). Det var nødvendigt at klippe et hul i hækken for at
komme ordentligt til.
Efterfølgende skulle hækken "vaskes" med opvaskevand, så der ikke ville
komme hvepse på samme sted igen.

Mit råd til jer er derfor at kontakte en biavler - de fjerner boer mod en
mindre erkendtlighed - pengene er i mine øjne givet godt ud, idet jeg
gladeligt kan undvære en hvepseplage.

Hilsen
Brian og Charlotte

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 16-07-02 16:48

Bent wrote:

> Jeg har lige været ude at klippe hæk. Da jeg kom ned i hjørnet i haven, blev
> jeg overfaldet af hvepse, og blev stukket to gange.

Brug:
Noget tændvæske og en tændstik.

Vent til det bliver mørkt, så er der ro.

--
Mvh. Jørgen

Fra : Aksel

Dato : 16-07-02 21:05

"Bent" <brr@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har to små sønner på 2 og 1 år. De kommer over hele haven. Er der en
> måde, hvor jeg kan komme af med hvepsene på, så børnene ikke bliver

Hold en klud vædet med benzin hen under kuben, de kan ikke tåle benzindampe,
vent til det er halvmørkt

Hilsen Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-07-02 23:23

Aksel <akselj@newmail.dk> skrev i en

> [...]
> blev
> stukket.
>

> Hold en klud vædet med benzin hen under kuben, de kan ikke tåle

Tænd den, så kan man meget bedre se....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bent

Dato : 18-07-02 21:25

Nu har jeg fået dem fjernet.

Jeg gik ud om aftenen mens det regnede, og sprøjtede insektgift op i kuben,
hvorefter jeg tog kuben i en pose, og snørrede den sammen.

Jeg var godt klædt på fra top til tå med støvler, heldragt og styrthjelm med
visir, så hvepsene ikke kunne komme ond nogen steder, men det hele forløb
helt udramatisk. Jeg kunne såmænd have nøjes med, at have badebukser på.

Hilsen Bent

Fra : Calle.

Dato : 18-07-02 22:59

Bent wrote:
> [...]
> styrthjelm med visir, så hvepsene ikke kunne komme ond nogen steder,
> men det hele forløb helt udramatisk. Jeg kunne såmænd have nøjes med,

Ja, men tøsedreng var du >
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 19-07-02 12:07

"Bent" <brr@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> . Er der en
> måde, hvor jeg kan komme af med hvepsene på, så børnene ikke bliver
stukket.

Vent til aften. Sprøjt hvepseboet med almindelig myre/insektgift. I følge en
lokalbiavler er hvepse enormt sarte over for pesticider. Her hos mig var der
ro efter to aftners sprøjtning. Det er nok med to-tre pust, de skal
forgiftes ikke druknes.
Ideen er at hvepsene dagen efter slæber giften ind i boet. Når du sprøjter
skal du gå væk med det samme da de bliver lidt pirrelige over at få gift ind
af brevsprækken. Jeg mener dog ikke der er risiko for at du bliver forfulgt
til nærmeste vandhul som i Anders And.

Benzin og ild virker selvfølgelig også. Problemet er bare at du både skal
holde øje med ild og hvepse på samme tid.

Der er ingen grund til at gøre mere. Boet kan du pille ned i løbet af
vinteren. Skil det ad sammen med ungerne, mine syntes det var spændene.

mvh

Stig Bang-Mortensen