Fravigelse af AB92 eller præcisering ?
Fra : JH

Dato : 16-07-02 11:54

Hej Gruppe

Jeg håber i kan hjælpe lidt med denne problemstilling.

Det drejer sig om et nybyggeri hvor entrepenøren har nogle særlige forhold i
kontrakten.
Jeg er nu i tvivl om hvorvidt disse ting er en fravigelse af AB92 eller en
præcisering af samme.
Det skal lige siges at AB92 er indeholdt i kontrakten.

Her er de mistænkte sætninger:

"Fra husets aflevering og til og med afholdelse af sælgers 2. servicebesøg,
som skal finde sted tidligst 1 år efter 1. servicebesøg og senest 1½ år
herefter, er sælger forpligtet til, uden vederlag, at afhjælpe mangler, der
som følge af fejl, kan lægges sælger til last."

"Efter 2. servicebesøg kan køber kun påråbe sig mangler, som køber burde
have konstateret ved sædvanlig og rimelig undersøgelse af arbejder, og som
følge af forhold, der kan lægges sælger til last."

"Sælgers ansvar for mangler ophører 5 år efter arbejdets aflevering."

Det jeg er urolig for, er om sælger prøver at fravige eller forringe de 5
års garanti og de 5 års mangeludbedring som AB92 lægger op til.

Bla. er jeg lidt utryg ved at sælgeren bruger udtrykket:
Hvad så med mangler som ikke kan lægges sælger til last ?

Er der et par kloge hoveder som kan gennemskue dette ?

På forhånd tak,
JH

Fra : JH

Dato : 17-07-02 10:19

Slet ingen bud ?

JH

Fra : Peter G C

Dato : 17-07-02 20:39

JH <wrecked@hot-deletethis-mail.com> skrev:

> Slet ingen bud ?

Jow jow - men jeg mangler tid.... måske i løbet af weekenden.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : JH

Dato : 17-07-02 22:31

Det lyder rigtig godt!
Jeg ser frem til dit svar.

Mvh,
JH

Fra : ha

Dato : 18-07-02 21:19

> Jeg er nu i tvivl om hvorvidt disse ting er en fravigelse af AB92 eller en
> præcisering af samme.

Det er vist lidt af begge dele.

> Det skal lige siges at AB92 er indeholdt i kontrakten.

ok, har du fået et eksemplar af ab92?

> [...]
der
> som følge af fejl, kan lægges sælger til last."

Her fraviges AB92, idet der heraf ikke fremgår noget om, at der "kun" skal
være
2 servicebesøg. Hvis der opstår skader som umiddelbart bør afhjælpes, - og
som sælger er ansvarlig for, skal han foretage udbedringen, også selvom han
har foretaget både 3 eller 4 servicebesøg.

> "Efter 2. servicebesøg kan køber kun påråbe sig mangler, som køber burde
> have konstateret ved sædvanlig og rimelig undersøgelse af arbejder, og som
> følge af forhold, der kan lægges sælger til last."

Se ovennævnte, afsnittet bør udgå, da det er udmærket beskrevet i AB92
hvordan parterne skal forholde sig m.h.t. konstatering af mangler.

> "Sælgers ansvar for mangler ophører 5 år efter arbejdets aflevering."

Ja, det gør de jo efter AB92, igen en gentagelse, som bør udgå.

> Det jeg er urolig for, er om sælger prøver at fravige eller forringe de 5
> års garanti og de 5 års mangeludbedring som AB92 lægger op til.

Sælger forsøger efter min mening at "begrænse" din adgang til at få
udført nødvendig service.

> Bla. er jeg lidt utryg ved at sælgeren bruger udtrykket:
> Hvad så med mangler som ikke kan lægges sælger til last ?

Hvis det ikke kan lastes sælger, er han jo ikke ansvarlig. Eks. hvis du
selv smadrer en dør, er det jo ikke sælgers skyld, og du må selv betale
for en ny.

Når ab92 er gældende, kan (og bør) du forlange en bankgaranti så du
er sikret, hvis sælger går på r....

Sørg iøvrigt for klare aftaler omkring betaling, så du aldrig har betalt
mere
end det der reelt er udført arbejde for. Få evt. en sagkyndig til at
gennemgå
evt. acontoregninger.

Er der mangler ved aflevering, har du ret til at tilbageholde betaling for
manglernes værdi, indtil manglerne er udbedret.

mvh
hs

Fra : JH

Dato : 18-07-02 22:24

Tak for svaret hs!

Jeg har et eksemplar af AB92, som jeg har gennemlæst.

Det som jeg undrer mig over, er at det umiddelbart ser ud til at jeg
begrænser mine rettigheder til følgende:

1) Fra husets aflevering og INDTIL 2 servicebesøg, KUN kan få afhjulpet
mangler som skyldes fejl, OG kan lægges sælger til last.

Hvad med mangler som ikke skyldes fejl, eller ikke kan lægges sælger til
last ?
Hvis f.eks et trægulv får skjolder, et loft gulner, eller noget andet sker,
som ikke er sælgers skyld da det er udført håndværksmæssigt korrekt, men
skyldes sort uheld eller dårlige matrialer.

2) Efter 2 servicebesøg, KUN kan få afhjulpet mangler, som burde have været
konstateret ved sædvanlig og rimelig undersøgelse, og som kan lægges sælger
til last.

Hvad med mangler som jeg IKKE burde have konstateret ved sædvanlig og
rimelig undersøgelse af arbejder ? Skal de mangler være undtaget ???
F.eks. mangler som jeg ikke umiddelbart ser, men som jeg opdager når jeg får
et loftsbrædde i hovedet.

Og hvad er meningen med ordet "burde" ?
Når manglen er konstanteret, er det vel underordnet hvornår og hvordan den
er fundet...

Og hvad er så en "sædvanlig" og "rimelig" undersøgelse ?
Her kan sælger vel altid bare sige at jeg "burde" have opdaget manglerne ved
overtagelses-gennemsynet da den jo skal være grundig ifølge AB92.

3) Efter 5 år, IKKE kan komme efter sælger ved mangler som skyldes groft
uagtsomhed.
Her står der jo ikke noget om nogle undtagelser, som i AB92.

Jeg er ikke helt rolig ved disse formuleringer...

Vær velkommen til at kommentere igen.

Mvh,
JH

Fra : ha

Dato : 19-07-02 10:00

> Jeg har et eksemplar af AB92, som jeg har gennemlæst.

Godt.

> [...]
> som ikke er sælgers skyld da det er udført håndværksmæssigt korrekt, men
> skyldes sort uheld eller dårlige matrialer.

Hvis du selv forårsager skjolder på gulvet er det jo dit eget ansvar,
uanset hvor godt huset er bygget, eller hvor gode materialer der er
anvendt, kan det jo ikke være håndværkerens skyld, at du f.eks.
hælder rødvin udover det fine gulvtæppe der fulgte med huset.
Begrebet "sort uheld" ved jeg ikke hvad du mener med.
Hvis loftet gulner, fordi du ryger 60 grønne cecil om dagen, er det
igen din egen skyld. Ellers gulner loftet vel ikke mere end det er
"normalt".
Med hensyn til om det er dårlige materialer der er anvendt, så bør
kontrakten indeholde beskrivelse af hvilke materialer der skal anvendes.
Besøg en tømmerhandel, der kan du som regel se alt fra mursten til
loftsbrædder, fliser, klinker, vandhaner o.lign., og få så skrevet ind i
kontrakten, hvilke materialer der skal anvendes.

> [...]
været
> konstateret ved sædvanlig og rimelig undersøgelse, og som kan lægges

Hvis der f.eks. har været hul i en dørplade siden du flyttede ind, "burde"
du
jo opdage det ret hurtigt. Det vil være svært at overbevise nogen om, at du
først ser det efter 4 eller 5 år.

> Hvad med mangler som jeg IKKE burde have konstateret ved sædvanlig og
> rimelig undersøgelse af arbejder ? Skal de mangler være undtaget ???

Det er de vel pr. automatik, - når det omvendte er gældende.

> F.eks. mangler som jeg ikke umiddelbart ser, men som jeg opdager når jeg
får
> et loftsbrædde i hovedet.

Det kan du jo ikke umiddelbart konstatere, der er ingen der forlanger, at du
skal optælle hvor mange søm der er brugt i hvert bræt. Hvis loftbrættet
derimod
hænger med den ene ende nedad allerede når du overtager bygningen, ja så
burde du jo opdage det på dette tidspunkt.

> Og hvad er meningen med ordet "burde" ?
> Når manglen er konstanteret, er det vel underordnet hvornår og hvordan den
> er fundet...

Se ovenfor.

> [...]
ved
> overtagelses-gennemsynet da den jo skal være grundig ifølge AB92.

Igen kommer det jo an på h v a d og h v o r manglen konstareres. Er
det f.eks.
en fejl under klinkegulvet, kan du jo på ingen måde "syne" det.
Det forpligter jo også dig selv som husejer. Når man selv bygger, bør man -
for
sin egen skyld - løbende at følge byggeriet, og evt. dokumentere de enkelte
ting
med datostemplede fotos.

> Jeg er ikke helt rolig ved disse formuleringer...

Som jeg skrev tidligere, så få slettet de formuleringer der i første omgang
er godt beskrevet i ab92, der er ingen grund til "gentagelserne", hvis det
som
jeg forstår det, er ab92 der skal være gældende.

> Vær velkommen til at kommentere igen.

Når det offentlige bygger, er der krav om det der hedder "kvalitetssikring"
og dokumentation af dette. Det var faktisk i forbindelse med indførelse af
dette begreb, at 5 års fristen blev indført.
Hvis jeg selv skulle bygge nyt hus idag, ville jeg forlange, at det også
skulle være gældende for mit byggeri.
Se f.eks. http://makeashorterlink.com/?I2DF45C41
og http://makeashorterlink.com/?W50024D41 og
http://makeashorterlink.com/?Z52015D41 hvor du kan hente