Privatsalg
Fra : Jens Juul

Dato : 16-07-02 08:45

Hej

Jeg står for at sælge min gamle motorcykel og vil høre hvordan jeg sikre
mig at salget foregår korrekt (gælder der regler - hvilke?).
Jeg ønsker ikke at have bøvl med en evt køber omkring reklamation mv og
vil derfor indskrive diverse forbehold (som naturligvis skal ses i prisen)
i aftalen.

Cyklen er 11 år gammel og i en stand der står i rimeligt forhold til
alderen/km-tallet.

Håber nogen kan give mig et fingerpeg.

Mvh Jens

Fra : Thomas

Dato : 16-07-02 11:14

Jens,
jeg solgte selv min MC sidste forår. Den var ganske vist noget nyere end
din, men jeg fandt en standard-slutseddel et sted på nettet, som jeg blot
udfyldte.
Køber - og for den sags skyld min bank, som havde pant i "dyret" - var
udmærket tilfredse med papirarbejdet, og der har ikke været problemer med
handlen efterfølgende.
Jeg ser lige om jeg kan finde det link (hvis det stadig eksisterer)

Mvh.
Thomas Rolsted

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 16-07-02 19:04

On Tue, 16 Jul 2002 09:45:01 +0200, "Jens Juul" <x-mas@net.dialog.dk> wrote:

>Cyklen er 11 år gammel og i en stand der står i rimeligt forhold til
>alderen/km-tallet.
>
>Håber nogen kan give mig et fingerpeg.

Problemet er ikke så stort. Godt nok gælder den alm. køvelov også ved handel
mellem private, men i modsætning til alm. forbrugerkøb, kan man ved handel
mellem private, fravige købelovens rekalmationsbestemmelser ved aftale. Dvs. at
du kan indføje den ofte forhadte sælger klausul "solgt som beset og uden
garanti/reklamationsret" i slutseddel/kontrakt, og den vil være gyldig.

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://www.kolmorgen.tk/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-02 19:45

Kim Kolmorgen skrev:

> [...]
>du kan indføje den ofte forhadte sælger klausul "solgt som beset og uden
>garanti/reklamationsret" i slutseddel/kontrakt, og den vil være gyldig.

Ikke ret meget, som det ofte er blevet fastslået her i gruppen.

Man kan aftale en kortere reklamationsfrist end de 2 år, og man
kan gøre opmærksom på - men behøver det ikke - at der ikke er
garanti. Men varen skal svare til det aftalte.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 16-07-02 19:34

Jens Juul <x-mas@net.dialog.dk> skrev:

[klip]

> Håber nogen kan give mig et fingerpeg.

Se www.dkfritidbil.dk om køb og salg.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jens Juul

Dato : 17-07-02 09:14

Tak for jeres brugbare svar.

Men vil det sige at købeloven gælder ved privatsalg af brugte genstande ?
generelt ?

> [...]
>kan gøre opmærksom på - men behøver det ikke - at der ikke er
>garanti. Men varen skal svare til det aftalte.

Nu læste jeg lidt om det på dk.fritid.bil og såvidt jeg kan skønne må det
kritiske punkt være det med om varen svarer til det aftalte.
Jeg tænker at cyklen det handler om, er en 11 år gammel sportsmotorcykel.
Den slags cykler har hårdtpumpede motorer og derfor må man forvente en vis
slidtage - skal man nævne det specifikt selv om det er almindeligt kendt
blandt mc-folk og burde være indlysende, kilometerstanden og alder taget i
betragtning ?

Mvh Jens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-07-02 18:39

"Jens Juul" <x-mas@net.dialog.dk> skrev :

>skal man nævne det specifikt selv om det er almindeligt kendt
>blandt mc-folk og burde være indlysende, kilometerstanden og alder taget i
>betragtning ?

Det nemme svar er at du orienterer køber så godt du kan, så kan du
vanskeligt gøre det bedre.

ting der burde være indlysende, har det med at blive sorte, når (hvis)
problemerne melder sig
--

jan@stevns.net - www.stevns.net