Købelov og computerhardware
Fra : Herold

Dato : 15-07-02 23:53

Jeg har netop kigget på den nye købelov (eller en artikel om den hos
forbrugerrådet), og i forbindelse med den har jeg nogle spørgsmål.

Jeg skal indlevere et motherboard til reperation her i morgen. Motherboardet
er mindre end seks måneder gammelt, men der er to nyopståede fejl på det, så
derfor skal det tilbage til forretningen hvor det blev købt.

Hvordan står jeg i den sag? Skal det repareres, eller skal varen ombyttes?
Sådan jeg forstod det på købeloven, kan man få varen ombyttet inden for seks
måneder, da det så formodes at fejlen var på varen til at starte med. Det
ved jeg jo at den ikke var, da det fungerede upåklageligt i de første to-tre
måneder. Kan man gå ud fra at det har været en fejl alligevel (siden det gik
i stykker så unaturligt hurtigt), og derfor skal varen bare byttes til en
ny?

På forhånd tak for hjælpen.

Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-07-02 06:57

On Tue, 16 Jul 2002 00:53:29 +0200,
Herold <jacob@spammerswillbeprosecutedboomtown.net> wrote:
> [...]
> i stykker så unaturligt hurtigt), og derfor skal varen bare byttes til en

Der har været en fejl i nogle komponenter. Disse døde derfor hurtigt.
Du kan få omleveret elle reprareret efter eget valg. De har 3 uger, og
nogle postordrefirmaer trækker den så længe til priserne er faldet.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-07-02 08:12

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev:

> [...]
> hurtigt. Du kan få omleveret elle reprareret efter eget valg. De
> har 3 uger, og nogle postordrefirmaer trækker den så længe til

Hvor får du dog de 3 uger fra?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Herold

Dato : 16-07-02 08:13

> Hvor får du dog de 3 uger fra?

Jeg kunne forestille mig at de ville have tre uger til at reparere fejlen,
men til omlevering er det vel en anden sag?

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-07-02 08:28

"Herold" <jacob@spammerswillbeprosecutedboomtown.net> skrev:

> Jeg kunne forestille mig at de ville have tre uger til at reparere
> fejlen, men til omlevering er det vel en anden sag?

Det er ikke til at sige. Afjælpning af mangler skal ske indenfor
rimelig, uden væsentlig ulempe mv. Der er ingen fast definition af
disse begreber, da det bla. afhænger af hvilke varer, der er tale om.

Se evt. nærmere i Købelovens §78 og 79.
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020021330

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-02 11:18

Povl H. Pedersen skrev:

>Der har været en fejl i nogle komponenter. Disse døde derfor hurtigt.
>Du kan få omleveret elle reprareret efter eget valg. De har 3 uger

Vel har de ej. De kan sende en ny vare samme dag som de får
besked om fejlen. Hvis man ikke vil vente på en reparation, så
forlanger man bare en byttevare med det vuns.

>og nogle postordrefirmaer trækker den så længe til priserne er faldet.

Det kunne lade sig gøre under den gamle lov.

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-07-02 11:24

In article <ajs7jucaqsg0g2evdm3tgp2u5sfq67pte6@news.telia.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> Vel har de ej. De kan sende en ny vare samme dag som de får
> besked om fejlen. Hvis man ikke vil vente på en reparation, så
> forlanger man bare en byttevare med det vuns.

Og hvad så hvis varen ikke er defekt, men det er en fejl betjening ?

JonB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-02 11:33

Jon Bendtsen skrev:

>Og hvad så hvis varen ikke er defekt, men det er en fejl betjening ?

For sytten da - det havde jeg glemt, og det udhuler jo noget af
fordelen ved den nye lov. Men du har ret.

--
Bertel

Fra : Herold

Dato : 16-07-02 12:08

> Vel har de ej. De kan sende en ny vare samme dag som de får
> besked om fejlen. Hvis man ikke vil vente på en reparation, så
> forlanger man bare en byttevare med det vuns.

Men de skal vel også have tid til at tjekke om der nu er en fejl? Jeg ønsker
på ingen måde at være urimelig, men vil selvfølgelig stå ved min ret, når
jeg bliver klar over hvad den er. :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-02 14:38

Herold skrev:

>Men de skal vel også have tid til at tjekke om der nu er en fejl?

Ja, det glemte jeg at tænke på.

--
Bertel

Fra : Seth

Dato : 16-07-02 16:13

"Herold" <jacob@spammerswillbeprosecutedboomtown.net> skrev i en meddelelse

> Men de skal vel også have tid til at tjekke om der nu er en fejl? Jeg
ønsker
> på ingen måde at være urimelig, men vil selvfølgelig stå ved min ret, når
> jeg bliver klar over hvad den er. :)

De har krav på at tjekke hardwaren først (1ste prioritet), sådan fungerer
det hvert fald der hvor jeg arbejder.
Bliver der fundet fejl, så er der ombytning straks...bliver der ikke, så
bliver varen betragtet som fejl betjent og der bliver krævet et gebyr for
arbejdstimen.
Der bliver selvfølgelig taget hensyn til periodiske fejl på udstyr, hvis
kunden kommer tilbage med den defekte del igen.

Mvh

Seth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-07-02 16:10

On Tue, 16 Jul 2002 12:18:26 +0200,
Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Vel har de ej. De kan sende en ny vare samme dag som de får
> besked om fejlen. Hvis man ikke vil vente på en reparation, så
> forlanger man bare en byttevare med det vuns.

Postordrefirmaet SHG har den praksis, at man mod 5% af købssummen kan få
byttet med det samme, ellers tager det minimum 2 uger. Ellers tjener de
ingen penge.

> Det kunne lade sig gøre under den gamle lov.

SHG mener åbenbart at det stadig er OK.

Fra : Herold

Dato : 16-07-02 16:26

> Postordrefirmaet SHG har den praksis, at man mod 5% af købssummen kan få
> byttet med det samme, ellers tager det minimum 2 uger. Ellers tjener de
> ingen penge.

Den holder så ikke helt jvf. den nye ordning. Det kan ikke tage to uger for
dem at tjekke om f.eks. en harddisk virker.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-07-02 13:28

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) skrev:

> Og hvad så hvis varen ikke er defekt, men det er en fejl betjening ?

Så er der ingen mangel og der er ikke noget at udbedre.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-07-02 14:27

In article <Xns924D932B2BBC5.miljokemi.dk@172.16.16.111>, Morten Bjergstrøm wrote:

> Så er der ingen mangel og der er ikke noget at udbedre.

Forhelvede Morten, det er sku da indlysende klart. Du har nu
klippet mit indlæg helt ud af kontext :/

Det jeg ledte efter hvad der sker hvis kunden forlanger, og får
ombytning, men det er betjenings fejl, og varen ikke er defekt ?

JonB

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-07-02 14:51

> Forhelvede Morten, det er sku da indlysende klart.

Ja, men det var det du spurgte om, og det var det du fik svar på.

> Du har nu
> klippet mit indlæg helt ud af kontext :/

Det mener jeg nu rent faktisk ikke, at jeg har.

> Det jeg ledte efter hvad der sker hvis kunden forlanger, og får
> ombytning, men det er betjenings fejl, og varen ikke er defekt ?

Når der ikke tale om en mangel i købelovens forstand så har butikken
naturligvis ingen forpligtelser overfor kunden, hvad angår ombytning
eller lignende.

Og hvad der sker derefter? Hvad mener du, der skulle ske andet end
"ingenting"?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : TGD

Dato : 16-07-02 11:46

<KLIP>
http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/mangler/

Fra : Herold

Dato : 17-07-02 10:20

> [...]
gik
> i stykker så unaturligt hurtigt), og derfor skal varen bare byttes til en

Ny udvikling i sagen.

I forretningen sagde de at motherboardet var udgået og at det ville tage
omkring to uger at skaffe et af samme model (netop fordi det var udgået).

Er det rimeligt?

Fra : TGD

Dato : 17-07-02 11:59

> [...]
> omkring to uger at skaffe et af samme model (netop fordi det var udgået).

Ja jeg kan ikke se at 2 uger rokker ved noget.
http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/mangler/

Fra : Herold

Dato : 17-07-02 12:38

> Ja jeg kan ikke se at 2 uger rokker ved noget.
> http://www.fi.dk/ret/koeb/nykoebelov/mangler/

Godt så :)