/ Forside / Interesser / Dyr / Heste / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Heste
#NavnPoint
dova 1741
o.v.n. 570
Teil 560
AG112 475
hjr 430
Chamira 426
Nordsted1 405
arne.jako.. 370
Balcanard 350
10  jannie73 328
Hø ??
Fra : Kim


Dato : 15-07-02 23:00

Hvad er forskellen på hø og halm af frøgræs ?

Skal man foretrække en god kvalitet frøgræshalm fremfor
en tvivlsom kvalitet hø ?

Mvh, Kim



 
 
Ole Braad-Sorensen (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Ole Braad-Sorensen


Dato : 16-07-02 08:09

"Kim" <vækmeddettekimspur@tdcspace.dk> wrote:

>Hvad er forskellen på hø og halm af frøgræs ?

Hø er _grønt_ græs der er slået og tørret. Frøgræshalm er græs der har
sat frø og derefter tærsket, altså høstet så frøene er fjernet.

>Skal man foretrække en god kvalitet frøgræshalm fremfor
>en tvivlsom kvalitet hø ?

Ja ! Hvis frøgræshalmen ikke er snittet af mejetærskeren. Dog kan
frøgræshalm godt støve meget. Så er det ikke så sundt for heste.
Tænker på allergi.


Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Pia J (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 16-07-02 08:15

> Ja ! Hvis frøgræshalmen ikke er snittet af mejetærskeren. Dog kan
> frøgræshalm godt støve meget. Så er det ikke så sundt for heste.
> Tænker på allergi.

Og "vores" gider ikke spise det. Hvor lang holdbarhed er der egentlig på
halm til strøelse. Det bliver formentlig gammelt og støvet efter en vinter
på loftet, men hvornår er det sundhedsskadeligt?

:Pia


Dennis Thrysøe (19-07-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Thrysøe


Dato : 19-07-02 12:01

Pia J wrote:
>>Ja ! Hvis frøgræshalmen ikke er snittet af mejetærskeren. Dog kan
>>frøgræshalm godt støve meget. Så er det ikke så sundt for heste.
>>Tænker på allergi.
>
>
> Og "vores" gider ikke spise det. Hvor lang holdbarhed er der egentlig på
> halm til strøelse. Det bliver formentlig gammelt og støvet efter en vinter
> på loftet, men hvornår er det sundhedsskadeligt?
>
> :Pia
>

Vi bruger noget halm til strøelse nu, som vi har ladt os fortælle er
næsten 20 år gammelt. (Det tror jeg nu ikke - men det er nu nogle år
gammelt).

Det støver ikke så meget, og hestene æder det meget gerne. Ofte før det
friske halm, som de har adgang til masser af.

Spøjst.

-dennis


Trond Øyvind Hermans~ (20-07-2002)
Kommentar
Fra : Trond Øyvind Hermans~


Dato : 20-07-02 01:11

"Dennis Thrysøe" <dt@netnord.dk> skrev i en meddelelse
news:3D37F17B.6040501@netnord.dk...

[snip]

> Vi bruger noget halm til strøelse nu, som vi har ladt os fortælle er
> næsten 20 år gammelt. (Det tror jeg nu ikke - men det er nu nogle år
> gammelt).
>
> Det støver ikke så meget, og hestene æder det meget gerne. Ofte før det
> friske halm, som de har adgang til masser af.
>
> Spøjst.

Det er måske ligesom med en godt lagret whiskey?


mvh
Trond Øyvind Hermansen



Kim (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 16-07-02 10:18

Tak for Info, Ole.

Mvh, Kim
PS: De støvler jeg hentede oppe på "Ranchen" i foråret, er kommet i brug
)
Er du kommet videre med dit ridehus ??



Ole Braad-Sorensen (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Ole Braad-Sorensen


Dato : 16-07-02 17:15

"Kim" <vækmeddettekimspur@tdcspace.dk> wrote:

>Tak for Info, Ole.

No problem

>PS: De støvler jeg hentede oppe på "Ranchen" i foråret, er kommet i brug
>)

Godt at høre! Finder du dem til en billigere pris et andet sted får du
alle pengene igen )

>Er du kommet videre med dit ridehus ??

Ja. Check min hjemmeside.


Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Kim (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 16-07-02 14:14

Nu har jeg hørt rygter om, at frøgræshalm skulle kunne indeholde
svampesporer,
som ridedyrene ikke kan tåle ??
Så nu véd jeg ikke hva' jeg skal...
Måske noget byghalm i stedet...?

Mvh, Kim



Ole Braad-Sorensen (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Ole Braad-Sorensen


Dato : 16-07-02 17:17

"Kim" <vækmeddettekimspur@tdcspace.dk> wrote:

>Nu har jeg hørt rygter om, at frøgræshalm skulle kunne indeholde
>svampesporer,
>som ridedyrene ikke kan tåle ??

Kun hvis det har været fugtigt.

>Så nu véd jeg ikke hva' jeg skal...
>Måske noget byghalm i stedet...?

Eller noget GODT økologisk hø. Der er masser på lager i øjeblikket!
(Hov DET var en reklame)


Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Iben Holst (17-07-2002)
Kommentar
Fra : Iben Holst


Dato : 17-07-02 11:55

> Nu har jeg hørt rygter om, at frøgræshalm skulle kunne indeholde
> svampesporer,
> som ridedyrene ikke kan tåle ??
> Så nu véd jeg ikke hva' jeg skal...
> Måske noget byghalm i stedet...?

Min hest har udviklet astma pga. svampesporer i hø; derfor er hø fremover
bandlyst hos os.
Min dyrlæge siger at det er næsten lige så svært at finde frøgræshalm som er
100% ok ...
Skal det være noget af disse slags skal det være wrap!

Da vi med 2 heste ikke kan nå at bruge en wrapballe inden den har været
åbnet for længe, dropper jeg det helt og vil prøve at finde alternativt
foder til kompensation. For afveksling så de ikke kun skal æde byghalm som
stråfoder hele vinteren, vil jeg anskaffe mig hvedehalm som de er helt vilde
med.

Iben



Jon Bendtsen (17-07-2002)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 17-07-02 12:03

In article <3d354d93$0$46303$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Iben Holst wrote:


> Min hest har udviklet astma pga. svampesporer i hø; derfor er hø fremover
> bandlyst hos os.
> Min dyrlæge siger at det er næsten lige så svært at finde frøgræshalm som er
> 100% ok ...
> Skal det være noget af disse slags skal det være wrap!
>
> Da vi med 2 heste ikke kan nå at bruge en wrapballe inden den har været
> åbnet for længe, dropper jeg det helt og vil prøve at finde alternativt
> foder til kompensation. For afveksling så de ikke kun skal æde byghalm som
> stråfoder hele vinteren, vil jeg anskaffe mig hvedehalm som de er helt vilde
> med.

Findes der ikke nogle små firkantede wrap baller ??
Kunne du ikke fodre kun med wrap, og helt opgive kerne/fuldfoder ?
Nu har du en glimrende undskyldning for at anskaffe nogle flere
heste :)




JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Iben Holst (17-07-2002)
Kommentar
Fra : Iben Holst


Dato : 17-07-02 12:19

> Findes der ikke nogle små firkantede wrap baller ??

Jo, men ikke engang dem kan vi nå at bruge fordi den ene knap må få noget.
Han buler simpelthen ud. Vi skal i forvejen passe på her i græssæsonen, men
da jeg hellere vil have en glad hest med lidt græsvom om sommeren, bruger
jeg vinteren til at slanke ham godt.

> Kunne du ikke fodre kun med wrap, og helt opgive kerne/fuldfoder ?

Nej! *S*. For jeg går stærkt ind for kernefoder fordi det er rigtig godt
for tænderne. Og jeg tror ikke på at en så ensidig kost er godt i længden.

> Nu har du en glimrende undskyldning for at anskaffe nogle flere heste :)

*G* puha - trods 0 ridning i år, tager 2 tid nok når man gerne vil give dem
alverdens kærlighed - og desuden har den ene været syg siden februar af
vedvarende astma og indimellem hovbyld, muk og udbrud af stafyloko-svamp.
Ikke flere heste til mig, tak!

Iben



Iben Marianne Krarup~ (18-07-2002)
Kommentar
Fra : Iben Marianne Krarup~


Dato : 18-07-02 20:58


"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en
<snip> Min hest har udviklet astma pga. svampesporer i hø; derfor er hø
fremover
> bandlyst hos os.
> Min dyrlæge siger at det er næsten lige så svært at finde frøgræshalm som
er
> 100% ok ...
> Skal det være noget af disse slags skal det være wrap!
<snip>

hej navnesøster Iben

Hvad med at bruge kunst-tørret hø, som ligger i små stykker og som ikke
støver ?

Ved ikke hvor godt det er til allergiheste, men jeg har en veninde, der
bruger det med stor succes. Det dufter dejligt og støver ikke. Det kommer
vist i presset baller af 500 kg (ved ikke om det findes i mindre).

VH

Iben - Tersløse, Midtsjælland
www.kelpie.dk (ja hunde... )



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste