Højeste tilskuertal?
Fra : / / dentro / /

Dato : 15-07-02 21:48

Nu så jeg lige Behind The Music med AC/DC på ZULU. De viste billeder
fra en koncert i Rusland hvor der var hjerndødt mange tilskuere. Så
kom jeg til at tænke på:

Hvilken koncert har haft flest tilskuere nogensinde? Er der et sted
med oversigter over forskellige bands?

/ / dentro / /

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-07-02 21:52

/ / dentro / / wrote:
> [...]
> kom jeg til at tænke på:
>
> Hvilken koncert har haft flest tilskuere nogensinde? Er der et sted

Både da Roger Waters spillede The Wall i Berlin og da Pink Floyd (uden
ham) spillede i Venedig i 1989, var der ca. 300.000. Men jeg er sikker
på at der må findes koncerter med endnu flere mennesker.

/David

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-07-02 23:11

David Rasmussen wrote:

> Både da Roger Waters spillede The Wall i Berlin og da Pink Floyd (uden
> ham) spillede i Venedig i 1989, var der ca. 300.000. Men jeg er sikker
> på at der må findes koncerter med endnu flere mennesker.

19. september 1981 i Central Park i New York var der cirka 500.000
tilskuere til Simon & Garfunkels genforeningskoncert. Der har senere
været afholdt kæmpekoncerter i parken, men jeg ved ikke, om de har
samlet flere tilskuere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Keld Gydum

Dato : 15-07-02 22:13

dentro skriver bla:

Hvilken koncert har haft flest tilskuere nogensinde? Er der et sted
med oversigter over forskellige bands?

Tilbage i 1969 holdt man følgende Woodstock:
Woodstock Woodstock Music and Art Fair; ungdomsfestival afholdt i august
1969 nær byen Bethel i staten New York i USA, med omkring 300.000 deltagere
under mottoet "Three Days of Peace, Music and Love". En lang række
fremragende beat- og folkemusikere optrådte, bl.a. John Sebastian, Joan
Baez, Country Joe og Jimi Hendrix. Siden udsendtes en film af samme navn,
optaget under festivalen med Michael Wadleigh som instruktør.

Det er og var vel noget som stadig tales om - oplysninger er i øvrigt fra
Lademanns Multimedie Leksikon og jeg ved da heller ikke om der ikke har
været større koncerter men vel ingen som gav genlyd som Woodstock.

Med venlig hilsen
Keld Gydum
--
Keld Gydum
E-Mail: keld.gydum@mail.dk

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 15-07-02 23:42

Keld Gydum wrote:

> [...]
> Lademanns Multimedie Leksikon og jeg ved da heller ikke om der ikke har
> været større koncerter men vel ingen som gav genlyd som Woodstock.

Woodstock var gratis. Det var S&G i Central Park også.
Festivaller iøvrigt er naturligvis en separat kategori.
The Beatles havde tilskuerrekorden i 60´erne, Led Zeppelin i 70´erne.
Live Aid satte en helt ny standard i 80´erne.

Det er dybest set en ret ligegyldig diskussion.

hvm
--
"Man's inhumanity to Man makes countless thousands mourn"

                --- Robert Burns

Fra : Astrid

Dato : 15-07-02 23:54

"Henrik Veber Madsen" <hvm@mail.uni2.dk> wrote in message
> [...]
> Live Aid satte en helt ny standard i 80´erne.
>
> Det er dybest set en ret ligegyldig diskussion.

det er nok fordi det ikke er en diskussion men en række svar på en
forespørgsel hvorpå der opstår usikkerhed omkring hvorvidt festivaller
kategoriseres som koncerter. Man ser det ofte i nyhedsgrupper: Selv om det
blot er et spørgsmål om at slå op i Guiness' Rekordbog er det hyggeligere at
spørge folk her, og det er mere socialt.

/astrid

Fra : / / dentro / /

Dato : 16-07-02 01:01

"Astrid" <astridity@dont.even.bother.tv> skrev i en meddelelse

> Selv om det
> blot er et spørgsmål om at slå op i Guiness' Rekordbog er det
hyggeligere at
> spørge folk her, og det er mere socialt.

Nå ja for h..... :)
Bare ærgeligt at jeg kun har en fra 1992 eller sådan noget. Er der en
der har en forholdsvis ny?

/ / dentro / /

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-07-02 08:14

/ / dentro / / wrote:

> hyggeligere at

> Nå ja for h..... :)
> Bare ærgeligt at jeg kun har en fra 1992 eller sådan noget. Er der en
> der har en forholdsvis ny?

Desuden, for at parafrasere Lisa Simpson, så kan man slet ikke finde den
slags brugbare oplysninger i Guiness længere, men kun sådanne ting som
f.eks. "Mest ildelugtende tumor" og den slags.

Lisa: Eew, these records used to be real accomplishments, now they're
just gross...

/David

Fra : Keld Gydum

Dato : 16-07-02 06:37

Hej Henrik Veber Madsen du skriver:

> Det er dybest set en ret ligegyldig diskussion.

Så kan jeg ikke se hvorfor du blander dig - "hvm"
jeg deltager ikke hvis en tråd er ligegyldig for mig.

Jeg mener spørgsmålet er interessant og der er
ingen debat tvang ... det var det ... :-/

Om man så kan kalde Woodstock for en koncert
eller Festival - det er vel vanskeligt at bedømme.

Om arrangementet er gratis eller koster penge har
da ingen betydning over hovedet .. :-/

Med venlig hilsen
Keld Gydum
--
Keld Gydum - OZ6JH - QZ-4
Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 16-07-02 14:42

Keld Gydum wrote:

> [...]
> jeg deltager ikke hvis en tråd er ligegyldig for mig.
>
> Jeg mener spørgsmålet er interessant og der er
> ingen debat tvang ... det var det ... :-/

Der er heller ingen bussemandstvang, "Keld Gydum".

> Om man så kan kalde Woodstock for en koncert
> eller Festival - det er vel vanskeligt at bedømme.
>
> Om arrangementet er gratis eller koster penge har
> da ingen betydning over hovedet .. :-/

Du må undskylde hvis jeg ikke var specifik nok omkring hvad jeg
opfattede som en manglende signifikans i diskussionen; min kritik går
kun på at publikumstal *intet* har med musik at gøre, i bedste fald kan
det betegnes som et statistikfænomen i populærkulturen.

Fra mit synspunkt er det mildest talt indikativt, at den mest omtalte
optræden på Woodstock var den Hendrix gav *efter* at festivalen reelt
var forbi, pga. forsinkelser, mandag formiddag; det ansloges at højst
10% - 50.000-60.000 - af festivalgængerne resterede og oplevede det.

hvm

Fra : Keld Gydum

Dato : 16-07-02 15:27

Hej Henrik Veber Madsen ...

Nu orker jeg ikke at kommenterer hele dit indlæg
men jeg mener gruppen her er bred nok til det
spørgsmål som er stillet og vi har fået for _mig_
interessante svar ... svar som jeg _ikke_ kendte.

At du så ikke er interesseret betyder ikke at det
er på kanten af [OT] som jeg læser dit svar her...

EOD!

"Keld Gydum"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-07-02 01:42

"Henrik Veber Madsen" <hvm@mail.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kun på at publikumstal *intet* har med musik at gøre, i bedste fald kan
> det betegnes som et statistikfænomen i populærkulturen.

Ja for pokker da, det er vanvittigt spændnede at sidde 14 mennesker til en
rockkoncert. Sikke en stemning, det giver??!!

Claus

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 17-07-02 04:38

Claus Tersgov wrote:

> Ja for pokker da, det er vanvittigt spændnede at sidde 14 mennesker til en
> rockkoncert. Sikke en stemning, det giver??!!

Det er jo en helt anden tangent, men ja, nogle af de bedste koncerter
jeg har været til var helt intime sessions med hyggesnak mellem numrene.

F.eks. første gang Robert Cray spillede i Kbh., Charlie Hunter Trio i
Montmartre, mange, mange koncerter i Dublin, Collard Greens & Gravy i
Melbourne, etc., etc.

hvm

Fra : Lars B.

Dato : 16-07-02 16:46

In article <3d333abe$0$46261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, kg@lite.dk
says...
> [...]
> Lademanns Multimedie Leksikon og jeg ved da heller ikke om der ikke har
> været større koncerter men vel ingen som gav genlyd som Woodstock.

Spørgsmålet er som om vi vil katagorisere Woodstock som en koncert. For
det er det vel reelt ikke.

Mon ikke der tænkes på flest tilskuere til en koncert med _eet_ band.

Woodstock var jo en slags festival.

--

Lars B
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 18-07-02 11:57

Lars B. <lbe@mailme.dk> skrev i

> [...]
> koncert. For det er det vel reelt ikke.
>
> Mon ikke der tænkes på flest tilskuere til en koncert med _eet_

Tjo - men hvis man optæller (eller anslår?) tilskuerantallet til en
enkelt koncert på en festival, er det vel indefor definitionen.

At folk er kommet for at høre flere bands/navne, gør jo ikke den
enkelte koncert mindre.

Så vidt jeg husker var der kun een scene på Woodstock, hvorfor vi jo
må antage at nogenlunde alle Woodstock-deltagere så hver koncert?

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 19-07-02 01:33

"Bjørn Løndahl" <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
>
> Så vidt jeg husker var der kun een scene på Woodstock, hvorfor vi jo
> må antage at nogenlunde alle Woodstock-deltagere så hver koncert?

Og hvis man så tæller alle dem med, der _påstår_, at de var med til
Woodstock, så må det være en klar vinder.

Mvh. Camilla

--
Fjern det overflødige fra min e-mailadresse.
Bøger til salg, ugens horoskoper og andet godt:

Fra : Jesper Hansen

Dato : 16-07-02 00:00

"/ / dentro / /" <kena@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nu så jeg lige Behind The Music med AC/DC på ZULU. De viste billeder
> fra en koncert i Rusland hvor der var hjerndødt mange tilskuere. Så
> kom jeg til at tænke på:

Oasis - Live @ Knebworth 1996.

250.000 Oasis fans can't be wrong:)

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-07-02 08:15

Jesper Hansen wrote:
> "/ / dentro / /" <kena@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Oasis - Live @ Knebworth 1996.
>
> 250.000 Oasis fans can't be wrong:)

Nej, det skulle man tro, ikke? Og alligevel...

/David

Fra : / / dentro / /

Dato : 16-07-02 01:03

"/ / dentro / /" <kena@mail.dk> skrev i en meddelelse

Er der nogen der har luftfotos fra nogle af disse mega koncerter med
flere hundrede tusinde tilskuere?

Fra : Pipeline

Dato : 16-07-02 01:04

Rekorden for gratis koncerter har Rod Stewart. Han spillede nytårsaften 1994
på Copacabana Beach for 3.500.000 tilskuere.

Rekorden for soloartister har Paul McCartney som spillede i Rio 1990 for
184.000 betalende tilskuere.

Rekorden for internetkoncerter har Madonna med 11.000.000 "tilskuere/seere".

--
Hilsen/Regards
Pipeline

"I will always wear black.
At least untill they invent a darker color"

Fra : Keld Gydum

Dato : 16-07-02 06:42

"Pipeline" <exciter@tiscali.dk> skrev i en meddelelse:

> Rekorden for gratis koncerter har Rod Stewart. Han spillede
> nytårsaften 1994 på Copacabana Beach for 3.500.000 tilskuere.

UNDSKYLD men den kræver en nærmere forklaring ... ?

Med venlig hilsen
Keld Gydum

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 16-07-02 08:32

Keld Gydum wrote:

> UNDSKYLD men den kræver en nærmere forklaring ... ?

Rod Stewart findes ikke. Han er bare en dukke, som bandet bruger som
frontifgur. Styretøjet sidder i håret.

/Nikolaj

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-07-02 10:03

Nikolaj Borg wrote:

> Rod Stewart findes ikke. Han er bare en dukke, som bandet bruger som
> frontifgur. Styretøjet sidder i håret.

I _knew_ it!

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-07-02 08:17

Pipeline wrote:
> [...]
> på Copacabana Beach for 3.500.000 tilskuere.
>
> Rekorden for soloartister har Paul McCartney som spillede i Rio 1990 for

Han spillede jo ikke helt alene, men med et band. Hvis Roger Waters i
1990 også kan kaldes for en soloartist, så spillede han jo som sagt for
300.000.

> Rekorden for internetkoncerter har Madonna med 11.000.000 "tilskuere/seere".

Så kunne man også tage direkte TV-transmiterede koncerter med. Jeg ved
at Pink Floyd koncerten i Venedig blev sendt direkte til en hel masse
lande og mennesker.

/David

Fra : Esben

Dato : 16-07-02 02:30

> [...]
> kom jeg til at tænke på:
>
> Hvilken koncert har haft flest tilskuere nogensinde? Er der et sted

Jeg mener at Queen havde rekorden engang, for en koncert i Brasilien,
men jeg ved ikke om den holder endnu.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-02 09:44

> Hvilken koncert har haft flest tilskuere nogensinde? Er der et sted
> med oversigter over forskellige bands?

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&frame=right&th=a
13adeb5e4ef37f1&seekm=4vijsk%245hh%40news1.t1.usa.pipeline.com#link4

Jeg mener ikke der har været nogle "mega" koncerter siden '96 (?)

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-02 09:47

http://makeashorterlink.com/?C1D225641 hmm..

Fra : Keld Gydum

Dato : 16-07-02 09:57

Til: Fam. Stephan

1000 TAK for Link med Info det er da noget som
vil noget ...

Med venlig hilsen
Keld

Fra : zcully

Dato : 16-07-02 17:25

Jeg syntes jeg hørte noget om Jean Michel Jarres koncert i Paris var der
omkribg en million!!

/Zcully

Fra : Martin Colding Eriks~

Dato : 16-07-02 20:51

On Tue, 16 Jul 2002 18:25:19 +0200, "zcully" <zcully@hotmail.com>
wrote:

>Jeg syntes jeg hørte noget om Jean Michel Jarres koncert i Paris var der
>omkribg en million!!
>
>/Zcully

Yep, og hans koncert i Rusland 3.5 mil. tilskuere (endnu en plads i
Guinness Rekordbog, tidligere var Houston og Paris koncerterne).

Hans koncert i Egypten havde "kun" 200.000 "levende" tilskuere, men
mange mange millioner tv-seere.

Venlig hilsen
Martin

(Som skal til Jean Michel Jarre koncert den 7. september )

Fra : Claus Grønkjær

Dato : 16-07-02 22:58

Hej
Så også programmet,men fik ikke fat i titlen på gruppens sidste album, der
betegnes som rigtig blues-rock-boogie.
Er der nogen der gjorde det ??
Claus Grønkjær

Fra : / / dentro / /

Dato : 16-07-02 23:20

"Claus Grønkjær" <clauslone@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
> Så også programmet,men fik ikke fat i titlen på gruppens sidste
> [...]

Det hedder 'Stiff Upper Lipp' og det er ski'e godt! Jeg har det.

/ / dentro / /