Svært at komme i gang igen
Fra : Mikkel Winther

Dato : 15-07-02 14:01

Endelig hjemme i København efter et højskoleophold. Jeg har fået lov til
at låne min fars lejlighed på Christianshavn over sommeren indtil jeg
finder et sted at bo. Jeg plejer at anse mig selv for at være i stand
til at lave et godt måltid mad, og jeg har altid nydt at lave mad til
mig selv. Men nu, hvor jeg har fået maden serveret tre gange om dagen i
fire en halv måned, har jeg svært ved at komme i gang igen.

I går havde jeg ikke fået købt ind, så sulten blev stillet i Københavns
bedste shawarma-bix (Falafel House i Købmagergade, hvis nogen skulle
være i tvivl).

Så i dag er det om at komme i gang. Første trin: købe ind. Jeg kender
ikke Christianshavn særligt godt, så jeg går ned på gaden uden at vide
hvor jeg skal hen. Efter et par minutter ser jeg en Super Brugsen. Fint,
tænker jeg. Der skulle jeg nok kunne finde noget.

En halv time senere står jeg udenfor Super Brugsen. Forvirret. Jeg var
gået derind uden nogen plan, og det er afspejlet i indholdet af min
plasticpose: Et filonebrød. En pakke babyspinat. En liter Ribena. En
pakke fransk postej.

Tilbage til lejligheden. Kigge i min nyeste kogebog, Jamie Olivers "Det
er mere bar' mad". Den giver mig ingen inspiration. Nå, hvis jeg bare
går derud igen, skal det nok lykkes mig at finde på noget.

Ude på gaden igen. Hvad skuer jeg? En grønthandler! Det kan da kun gå
godt. Jeg går ind i grønthandleren med diverse salater i hovedet, men
indenfor går klappen ned, og jeg kommer ud, kun med en pakke kikærter og
en pakke sorte bønner. Tilbage til lejligheden for at overveje
situationen.

Nej, jeg har stadig ikke ingredienser til nogetsomhelst. Afsted igen.

Lidt længere nede ad gaden støder jeg på en Irma. Irma har altid et
eller andet, man gider spise, tænker unge Mikkel, idet han træder
indenfor.

Efter at have vandret op og ned ad det lille supermarkeds gange, træder
jeg udenfor med en pose, hvori jeg har: Et glas tahin (så kan jeg lave
hummus i morgen). En liter friskpresset appelsinjuice. Det er alt. Alt
hvad jeg kunne lade mig inspirere til at købe.

Min gastronomiske muskel er så svækket efter fire en halv måned, at jeg
ikke engang er i stand til at lade mig inspirere, selvom jeg vandrer
rundt i et supermarked med hylderne fulde af mad. Jeg tror det ender med
take-out fra et lille indisk sted, jeg har luret nede ad vejen.

Nogen der har en god hummus-opskrift?

m.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-07-02 19:02

Mikkel Winther wrote:

> Endelig hjemme i København efter et højskoleophold. Jeg har fået lov til
> at låne min fars lejlighed på Christianshavn over sommeren indtil jeg

Du skulle da vist overveje at crossposte til dk.kultur.litteratur...

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Hanne Christensen

Dato : 15-07-02 21:38

"Mikkel Winther" <mikkel.winther@mail.dk> skrev i en meddelelse news:4a91eb75fdbdbf3e1b42ee69a2579e81.73095@mygate.mailgate.org...
Men nu, hvor jeg har fået maden serveret tre gange om dagen i
> fire en halv måned, har jeg svært ved at komme i gang igen.

Velkommen tilbage til det virkelige liv. Find dog ud af, hvad du vil have at spise, lav en indkøbsseddel og gå så på indkøb.
vh
Hanne

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 16-07-02 12:05

On Mon, 15 Jul 2002 13:00:46 +0000 (UTC), "Mikkel Winther"
<mikkel.winther@mail.dk> wrote:

<cut>

>Nogen der har en god hummus-opskrift?

Jups... Det kan jeg da hjælpe dig med.. Omend resten af dine problemer
nok skal løse sig selv med tiden :)..

Kikærter i vand natten over ca. 12-16 timer.

Smid dem i en gryde med letsaltet vand og lad dem koge i 1 times tid
til de er helt bløde.

Blend dem herefter evt. ved håndkraft sammen til en ensartet pasta med
lidt olivenolie og lidt at vandet de har kogt i..

Herefter dasker du 3-5 fed knust hvildløg, saften fra en halv citron,
et par teskefulde spidskommen og lidt knust peber i.. Blend det lidt
mere og tilsæt evt. lidt mere af kogevandet indtil humusen har en
konsisten du kan lide, hæld den i en skål med låg, og i køleskabet...

Så smager det herligt..

Skal du være lidt avantgarde, kan du jo fylde det i røde peberfrugter
eller kæmpesvampe, og grille dem...

Velbekomme.

R.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 16-07-02 23:10

Hej Mikkel

Ronni Heuckendorff Hansen <ronni@anderledes.dk> wrote:

[snip]
> [...]
> mere og tilsæt evt. lidt mere af kogevandet indtil humusen har en
> konsisten du kan lide, hæld den i en skål med låg, og i køleskabet...

I stedet for vandet eller også kan du putte lidt tahin i. Sådan noget
olie lavet af sesamfrø, så vidt jeg husker (men hæng mig ikke op på det)

/Sebastian

PS og kan jeg ikke komme på at lave mad, så læser jeg en kogebog og
lader mig inspirere, og den med huskesedlen er vist en god idé, men
ellers får min hustru lov til at stå for det ,_) Men det kan du vel
næppe klare pt. ;_)

> Så smager det herligt..
>
> Skal du være lidt avantgarde, kan du jo fylde det i røde peberfrugter
> eller kæmpesvampe, og grille dem...
>
> Velbekomme.
>
> R.

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50