disclamer på hjemmeside.
Fra : Jens Lund Jensen

Dato : 15-07-02 13:14

hej i sommervarmen.

for en lille måndes tid siden købte jeg et bundkort.
http://www.epox.nl/english/products/motherboard/ep-8k3a.htm
der er to modeller en 8k3a+ og en 8k3a hvor "+" modellen har ekstraudstyr.
inden jeg bestemte mig var jeg lige inde og tjekke forskellene på de to modeller,
og fandt dengang ud af at en raidcontroller samt nogle kabler var den eneste forskel.
som følge af det købte jeg den billigste.

da jeg modtog mit køb fandt jeg ud af en såkaldt
Post port onboard design with LED display (et status display til fejlfinding)
kun var på + modellen.
jeg tjekkede så igen på siden og så, at de nu gør opmærksom på det.
problemmet er bare at det gjorde de ikke, da jeg tjekkede første gang.
og i følge deres disclamer
http://www.epox.nl/english/disclaimer.htm
så er de ikke ansvarlig for rigtigheden af deres oplysninger.

spørgsmål nr 1.
kan de fralægge sig ansvaret for det, man har jo reelt kun deres hjemmeside at se produkt specs på.

spørgsmål nr 2
kan jeg få bytte mit køb selv om det er brugt.

selve den dims som sagen drejer sig om, er ikke specielt vigtig for mig og jeg har heller ikke tænkt mig at gøre mere ved det ud
over et brev til Epox.
men det er mere det med oplysninger på hjemmesider og om firmaerne er ansvarlig for dem.

mvh jens jensen

--
Dark Helmet: How many assholes we got on this ship anyhow?
The Crew: YO!!!!

Fra : Claus

Dato : 15-07-02 15:49

> spørgsmål nr 1.
> kan de fralægge sig ansvaret for det, man har jo reelt kun deres
hjemmeside at se produkt specs på.

de har altid lov til at ændre specs / lave forbedringer

> spørgsmål nr 2
> kan jeg få bytte mit køb selv om det er brugt.

nej

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-02 17:07

Jens Lund Jensen skrev:

>for en lille måndes tid siden købte jeg et bundkort.

[1]
Jeg går ud fra at det var fjernsalg og forbrugerkøb.

>kan de fralægge sig ansvaret for det, man har jo reelt kun deres hjemmeside
>at se produkt specs på.

Man har 14 dages returret ved fjernsalg, netop fordi man ikke har
haft varen i hånden før. Det tæller først fra man har fået varen
i hænde.

>spørgsmål nr 2
>kan jeg få bytte mit køb selv om det er brugt.

Man har lov at afprøve, men ikke egentlig bruge en vare og
alligevel returnere den uden fradrag. Det er et forhold som
butikken har accepteret i og med at de driver fjernsalg - for det
står også i loven. Man kan godt afprøve varen over flere dage,
men vel ikke have en komponent til at snurre 24 timer i døgnet i
13 dage. Det er imidlertid et vurderingsspørgsmål.

>men det er mere det med oplysninger på hjemmesider og om firmaerne
>er ansvarlig for dem.

Hvis manglen er uvæsentlig, kan man ikke reklamere over den, men
returretten har intet med mangler at gøre. Man behøver slet ikke
begrunde en returnering ud over at man ikke vil købe varen
alligevel.

Forretningen kan ikke fraskrive sig noget ansvar for væsentlige
mangler uanset hvad der står på deres hjemmeside eller andre
steder (se [1]).

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 15-07-02 19:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> men vel ikke have en komponent til at snurre 24 timer i døgnet i
> 13 dage. Det er imidlertid et vurderingsspørgsmål.

Vi har været inde på det før. Returretten træder i stedet for muligheden for
at se/prøve varen i forretningen. Derfor ville jeg aldrig anbefale nogen at gøre
mere ved varen hjemme, end man normalt kan gøre i en forretning, hvis man vil
være sikker på at kunne udnytte returretten.
Normalt får man ikke lov til at montere og afprøve computerdele inden man
køber i en butik. Derfor kan man ikke automatisk gå ud fra, at man har denne
mulighed ved fjernsalg.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/