GSX-R 1000 vs. R1
Fra : Michael H.

Dato : 15-07-02 12:56

Det er lige før at konen er hoppet på at vi absolut ikke kan leve uden en af
de ovenævnte mc'er.
Tror kun at jeg skal massere hende 2-3 gange mere før en af dem er min
))

Men hvilken en????

Hvad jeg kan forstå er at Gixxern er den med den vildeste motor, og måske
lidt dårligere (iflg. mc-blade) køreegenskaber,
hvor R1'ern måske har lidt svagere motor, men bedre køreegenskaber (stadig
iflg. mc-blade).
Personligt ved jeg ikke noget om det, da jeg aldrig har prøvet nogen af dem.

Det mc'en skal bruges til er småture, en tur til Langelinie, en sjælden gang
ud på de små snoede, og ellers
bare at cruise rundt på, og ikke til daglig transport, men weekend-kørsel
når vejret er til det.

I øjeblikket har jeg det sådan at R1'ern fører med en halv forhjuls-længde,
over Gixxern, mht. til valget.

Det er begge dyre mc'er og derfor vil jeg være helt sikker, inden jeg ligger
mine penge på disken,
og ikke fortryder købet 2 dage efter, og sparker mig selv i r**** over jeg
ikke valgte den anden.

Michael GSX-R 600 '00 (snart til salg)

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 15-07-02 13:15

Michael H. wrote:

> Det mc'en skal bruges til er småture, en tur til Langelinie, en sjælden
> gang ud på de små snoede, og ellers
> bare at cruise rundt på, og ikke til daglig transport, men weekend-kørsel
> når vejret er til det.

Du skal nok hellere spørge dig selv, om du mener du er i stand til at
udnytte nogen af de to maskiner fuldt ud.
Hvis den bare skal bruges til dørtræk og futte rundt på, skal du vel ha
noget med så meget power som muligt.
Jeg tror ZZR1200 var testet til den hurtigste acceleration nogensinde
(0-100) målt af Touring Nyt.

/Rune

Fra : Michael H.

Dato : 15-07-02 13:33

"Rune Soegaard Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message

> Du skal nok hellere spørge dig selv, om du mener du er i stand til at
> udnytte nogen af de to maskiner fuldt ud.

Jamen, jeg kan ikke engang udnytte min GSX-R 600 fuldt ud, så jeg regner
heller ikke med at udnytte
nogen af de andre fuldt ud. Men nu har jeg sat mig for at udskifte min
Gixxer 600 og det skal bare
være en af de to.

> [...]
> noget med så meget power som muligt.
> Jeg tror ZZR1200 var testet til den hurtigste acceleration nogensinde

Jeg syntes at de begge har power nok til mig, til det jeg bruger min mc til.

ZZR'rn er ikke noget for mig, jeg syntes der for meget touring over den..

Michael GSX-R 600 '00 (snart til salg)

Fra : Christian Nedergaard

Dato : 15-07-02 13:56

"Michael H." <Gixxer25@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Men hvilken en????

Du vælger naturligvis en ZX9R, den er efter sigende den mest anvendelige til
lidt af hvert, men det er jo bare min mening
/cnn

Fra : Janner

Dato : 15-07-02 14:03

Stod selv med valget for et par måneder siden ............ Havde jeg presse
mine lange ben op på en R1'er havde det nok blevet den .... Men udfra did og
dat og fornuft og kærlighed blev det til en ny Fireblade ....... Det blev
til en ny 01'er så var der også lidt penge til gejl *S* Den er nummer 1
hvis du spørger mig *GG* tænk sig det er allerede blevet en debat *GG*

Vi såås

Onkel Jan

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 15-07-02 14:16

"Michael H." <Gixxer25@hotmail.com> wrote in message
> [...]
forhjuls-længde,
> over Gixxern, mht. til valget.
>
> Det er begge dyre mc'er og derfor vil jeg være helt sikker, inden jeg

Selvsagt granskede jeg også Gixxer 1000'eren før jeg købte min R1'er,
Suki'en er jo stærkere på papiret, men valgte dog Yamaha'en af forskellige
grunde.

1. Klart højere finish end Suki, endda bedre end gængs Yamaha standard.
2. Køreegenskaber ud over det sædvanlige. Den mest letkørte maskine jeg har
kørt tror jeg.
3. Det frækkeste udseende. Man skal lede længe for at finde en kønnere
cykel. Klart smukkere end Suki'en.
4. Kanon bundtræk takket være et velfungerende exup-system..
5. Yamaha's penge er postet i stabilitet, køreegenskaber, føling og finish,
hvor Suzuki har smidt en masse penge efter at få en så kraftig cykel som
muligt.
6. Fantastiske bremser, hvor Suki'en har lidt overophedningsproblemer. Ikke
én seriøs Gixxer1000-kører kører med standardbremser på en bane, det kan man
på R1'eren.
7. Det er en Yamaha, ikke en Suzuki (..egen regning, vælg evt. at overse
dette punkt

Efterrationalisering:

Min smider 142 på hjulet, jeg kunne ikke tænke mig flere heste, det er alt
rigeligt. Tænker du acceleration kan man alligevel ikke overføre særlig
meget i den her klasse, så det er udelukkende førerens føling med cyklen der
afgører hvem der kommer først. Visse sportstourer-cykler med tunge forender,
kan garanteret godt sparke accelerations-røv i forhold til både Gixxer1000
og R1, så who cares. Suki'en kan sikkert køre fra R1'eren på toppen, men
hvor tit oplever man den specifikke situation?

Jeg har ikke et sekund fortrudt mit køb, køreglæden er i top, skal snart til
10000 km service, fik den sidst i April

Kenneth
R1

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 15-07-02 21:22

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message
> 4. Kanon bundtræk takket være et velfungerende exup-system..

Jaa, jeg har jo ikke penge til andet end et YPVS-system... Jeg blev dog
lidt nysgerrig. Hvad er exup?

Jens
RD

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 15-07-02 21:48

"Jens Blaabjerg" <news@blaabjerg.net> wrote in message

> "Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message
>
> Jaa, jeg har jo ikke penge til andet end et YPVS-system... Jeg blev dog
> [...]

Det er to ventiler der lukker delvist for udstødningen for enden af
forrørene ved lave omdrejninger. Ved høje omdrejninger åbner de så fuldt. På
den måde får du masser af kræfter både ved lave og høje omdrejninger. En
medvirkende årsag til at R1'eren laver powerwheelie allerede ved 3500-4000
omdrejninger.

En sidegevinst er i øvrigt også støjdæmpningen ved lave omdrejninger. Det
betyder at når du ser æggeskallen, så sørger du for at køre med lave
omdrejninger, så din ondeste sportspotte ikke skaber for meget opmærksomhed

Kenneth
R1

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 16-07-02 10:14

> [...]

> medvirkende årsag til at R1'eren laver powerwheelie allerede ved 3500-4000

Ja så er det vel bare en nyt navn for det samme...

Jens
RD

Fra : Armand

Dato : 16-07-02 21:42

Jens Blaabjerg <news@blaabjerg.net> skrev i en

> "Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message
> Ja så er det vel bare en nyt navn for det samme...

Mnjaeh :-/
Virkningsmæssigt måske nok; men netop RD'ernes Power-valve, fungerer som
en sænkning af udstødningsportens overkant ved lavere omdrejninger -
Altså en flydende ændring af en af de væsentlige faktorer i
gas-skiftet, og firetakts-ækvivalenten dertil må således være variable
knaster (á: Alfa, Toyota og Honda) istedet!

EXUP er en ventil der lukker af for udstødningen, og derved øger
modtrykket, således at en vild knast ikke blot pumper bensin ud i
udstødningen ved lave omdrejninger og fuld gas - Modtrykket (og der ér
næsten helt lukket af ved tomgang!) sørger for at gasblandingen ikke
spæner tværs over stempeltoppen og videre ud inden at
udstødningsventilen
lukker efter den såkaldte overlapnings-periode!

Men virkningen er nøjagtig den samme for YPVS, så det er ikke forkert at
sammenligne!!

--
Armand.

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 16-07-02 22:27

> EXUP er en ventil der lukker af for udstødningen
[SNIP}
> Men virkningen er nøjagtig den samme for YPVS, så det er ikke forkert at
> sammenligne!!

Godt nok, bare vi er enige om at Kenneth kører rundt på en 4 takts RD. Og
som jeg så på www.yamaha-rd.com for et par dage siden:
"Anything more than 2 strokes is masturbation"

Jens
RD "The real thing"

Fra : djourney

Dato : 15-07-02 14:22

> [...]
af
> de ovenævnte mc'er.
> Tror kun at jeg skal massere hende 2-3 gange mere før en af dem er min

Jeg giver jer nedenfor hvad Jørund Seim skrev kl. 10.22 den 7. april 2002 på
no.alt.motorsykler:

Jeg postet nedenstående innlegg på en engelsk liste <snip>.

Well guys. Back after three days at Nürburgring, and a week on Circuit Val
de Vienne in France. Was really looking forward to test my Gixxer in a
proper environment. But what a piece of shit the Gixxer is. I've not had a
Screwsuki since the late 80's, and as of right now I deeply regret that I
bought one again. Before I continue, let me emphazise that I do not write
this to upset anyone, but I need to vent my frustration over a product that
doesn't even come close to fulfill my expectations.

I started off with a couple of days at Nürburgrings Nordschleife. Bike ran
great. Lots of power, stable, and pretty good handling. I wasn't even close
to my laptimes of last year, but being start of the season on a bike I
wasn't too familiar with, I didn't put too much into it. What annoyed me
though, was a tendency of the engine to cut at high speed on bumpy surfaces.
Down Fuchsröhre, the engine would stall for a splitsecond, which is not what
you want when you're riding at 270kph and setting up for the coming 200kph
corner.

I was also disappointed to see that I'd grounded out the bottom fairing on
both sides. OK, the suspension wasn't fine tuned for me, but I hadn't
thought it would be that easy. Another rider had told me he had the same
problem last year, but I took it he was bragging. Now I know he wasn't.
Well, that's sorted with suitable springs and a bit more ride height at the
rear, but not impressive.

Arrived in Val de Vienne Monday. Val de Vienne is a tight and technically
demanding track, and certainly not Gixxer territory. More ride height at the
rear and the forks up the yokes a few mm helped the bike handle, but where's
the huge advantage the Gixxer is supposed to have? I certainly didn't find
it. I took it as a sign of me being unfamiliar with the bike, but I had
expected more.

I wouldn't even mentioned the above complaints if the bike had performed,
but the piece of shit Screwsuzuki did not. The brakes are crap. They
overheated, and the lever came closer and closer to the handlebar. Once I
started lapping below 2 minutes, the bike couldn't cope with it. A buddy on
another Gixxer had the same problem. He lost his brakes totally, and crashed
at 200kph. In fact, 3 Gixxers went down because of brake failure. I say it
again: What a piece of crap. Who the fuck designed a bike with monster
power, only to supply it with brakes that can't handle a few sessions of
hard riding at the track?

The problem with the cutting engine appeared again. I was told a relay was
known to fail, so I spent a lot of time checking for loose connections. It
helped for a while - only to become worse. Then the TPS sensor stopped
working, so I was unable to ride the bike smoothly. I say it again: What a
piece of crap.

Ine one week I spent more time in the garage fixing problems together with
the other Gixxer riders, than I've done in 3 years with my previous bike.
When the Yamaha and Mille R guys were drinking beer in the afternoon, the
Gixxer guys were repairing their bikes. And if nothing else was wrong, we
had to replace tires at a speed I had thought impossible. I'm glad I have a
tire sponsorship. But I'm fed up with replacing them every 3rd session. You
need a fucking mechanic to ride this thing, it is too much stress handling
it all alone.

In between changing electrical components, checking for loose contacts and
bleeding the brakes, we could enjouy the sound of Gixxers blowing their
engines down the backstraight, and racers complaining about the quality of
their Gixxers. What a piece of crap, we just all had to agree. It became a
standing joke when we met in the pits: "Want a Gixxer thou'? I have one for
sale cheap. Want to sell your Mille R? How about a trade with my Gixxer". It
really was that bad, we were all fed up.

Sure, the Gixxer handles well when set up right, and it is very powerful.But
its build quality sucks badly. Whoever wrote that Suzuki design racebikes
and then make them road legal, doesn't know what he is talking about. The
bike need loads of mods just to be able to cope with a week of race
practice. What a piece of crap.

I'm exhausted. Not from riding fast, but from spending all my time between
race sessions in the pit garage, trying to make the bike run well. Who needs
that? And whoever designed that piece of shit swingarm need a good spanking.
Adjusting the chain is hopeless, and the alignment is way off. What a piece
of crap.

After 1000km of track riding, I am tempted to sell the Screwsuki, and get a
proper bike. A bike where I can concentrate on riding instead of making
repairs, and a bike that can cope with the stress from racing. My friends
Aprilia Mille performed without one single failure. When it was time to
ride, he was rested and fit for fight. I was worn out because of a fucking
piece of shit that isn't built properly, and with little attention to
detail. Suzuki seem to have spent all the money on the engine, and
compromised on all the rest.

Before I can start racing this thing for real, it need major upgrades. I'll
give it another chance, but right now I am tempted to sell it. If it
continues like this, it simply isn't worth the hassle. The Gixxer sucks -
badly. I hope I will change my mind, but if this is the Gixxer experience,
I'd rather be without it.

--
Jørund Seim
København

--
eple

Fra : Jakob D

Dato : 15-07-02 14:57

.. The Gixxer sucks -
> badly. I hope I will change my mind, but if this is the Gixxer experience,
> [...]

Interessant læsning .
Nu har jeg set kenneth Sørensens R1èr. og de køre egenskaber folk og her
Kenneth roser den for, gør da virkeligt indtryk når man holder det op mod
Jørund´s beretning om hans gsxr1000.
Desuden ser en R1 altså også væsentlig mere sprød ud end gsxrèn.

Men alt i alt er det helt fede da, at kæresten er overtalt til køb i den
prisklasse, det er jo et luksus problem du her står med Michael !!

Go for it..

Jakob

Fra : peterl

Dato : 15-07-02 15:09

Hvilket dilemma...

Jeg har stået i nogenlunde samme situation, men endte med at sætte kløerne i
den nye fireblade. Jeg har ikke fortrudt et sekundt siden. Den kan sagtens
rive rundt med de fleste, og byde den nye R1'er op til dans, hvis det skulle
være..
Hvis du hiver den ud af mulighederne så må det være R1'eren du skal vælge.
Jeg tror det er der hvor du for mest af lige præcis det du gerne vil ha' for
pengene... Hvis ikke du da ikke er track-day-junkie og ikke kan tåle at
komme sidst (I så fald må det jo være Suzuki'en, og en værktøjskasse,
åbenbart!)

Så er problemet bare om der er flere tilbage i sølv?

-PeterL

P.S.: Glem ikke at se genudsendelsen af gårsdagens superbike fra Laguna Seca
i aften på Eurosport. Der var nogen der havde det lige lovligt sjovt.
Specielt i løb 2...

Fra : Ksa

Dato : 15-07-02 15:39

> [...]
> ud på de små snoede, og ellers
> bare at cruise rundt på, og ikke til daglig transport, men weekend-kørsel
Så ville jeg nok gå efter den som jeg synes var pænest, hvis det var mig som
stille de kriterier som du gør.
( Altså en R1 )

Ksa Duc.900SL

Fra : Ksa

Dato : 15-07-02 15:42

Men du kan tage over og besøge Bille Mc i Skanderborg han har en gsx1000r og
R1´en i alle faver.
Og der kan du nok få lov til at få en prøvetur.
www.billemc.dk

Kurt Duc.900SL

Fra : m.grewy

Dato : 15-07-02 18:31

> Det mc'en skal bruges til er småture, en tur til Langelinie, en sjælden
> gang ud på de små snoede, og ellers
> bare at cruise rundt på, og ikke til daglig transport, men weekend-kørsel
> når vejret er til det.

Hvis det var mig der havde sådan et godt valg havde jeg valgt R1, da jeg
syntes det er en af de fedeste maskiner til dato.
Men det er kun min mening valget er op til dig selv.

Michael

Fra : Christian H

Dato : 15-07-02 19:54

> Men hvilken en????

Fuldstændig enig med Kenneth Sørensen.
Jeg læste 4 forskellige mc-blade's test af zx9r, fireblade, gsxr og r1.
4 forskellige meninger, og 4 forskellige vindere.
Jeg tog derefter valget udfra kommentarerne til mc'erne, og ikke mindst
udseendet.

Et enkelt kig på mc'ernes bagender burde tage valget for dig :)
Der findes da intet smukkere end 2002 R1'erens bagende.

mvh
Christian H
2002 R1

Fra : Steffen Voss Winkler

Dato : 15-07-02 21:25

Honest..... jeg aner ikke hvilken du skal vælge.... De er begge totalt
iorden..

Jeg skal blot høre hvor og hvordan man skal massere sin kone så hun forstår,
at man altså SKAL have en R1'er / GSXR1000 ????....

Steffen
SL1000 (Anskaffet uden brug af massage)

Fra : Michael H.

Dato : 16-07-02 08:50

"Steffen Voss Winkler" <svjepsen@image.dk> wrote in message

> [...]
forstår,
> at man altså SKAL have en R1'er / GSXR1000 ????....

Desværre, jeg kan ikke afsløre tricket, for så varer det ikke så længe, så
kører alle
rundt på nye R1'ere. )))

Med hensyn til valget af mc er det blevet afklaret, det bliver en R1'er.
Efter at have læst indlæggene og forsk. test af de to mc'er, er jeg ikke
i tvivl mere.
Jeg havde også R1'eren som lille favorit til at starte med, men nu er jeg
sikker.

Tak for alle de gode råd.

Michael GSX-R 600 '00 (snart til salg)

Fra : Bo Thomsen, \"fjerne~

Dato : 16-07-02 22:50

> Det er lige før at konen er hoppet på at vi absolut ikke kan leve uden en
af
> de ovenævnte mc'er.

jeg overvejer at købe en R1 når jeg er færdig med at læse,
men er lidt nysgerrig! hvad gir folk i forsikring for sådan en??
mvh
bo thomsen

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 17-07-02 02:48

"Bo Thomsen, "fjernes_" i email" <fjernes_bbt@ishoejby.dk> wrote in message

> [...]
>
> jeg overvejer at købe en R1 når jeg er færdig med at læse,
> men er lidt nysgerrig! hvad gir folk i forsikring for sådan en??

8000 årligt.

Kenneth
R1

Fra : Christian H

Dato : 17-07-02 17:05

> 8000 årligt.

SNYD!
Jeg betaler 22.000 sek for en helforsikring.
....måske jeg så har betalt mindre end dig for mc'en :)
Men bor du også hinsidan, er jeg meget interesseret i at vide gennem hvilket
selskab.

mvh
Christian H
2002 R1

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 17-07-02 21:24

"Christian H" <ch@gimpSPAMHAM.dk> writes:

> [...]
> ...måske jeg så har betalt mindre end dig for mc'en :)
> Men bor du også hinsidan, er jeg meget interesseret i at vide gennem hvilket

Jeg betaler ~10000SEK for halvforsikring - helforsikring kom paa ~18K
SEK (begge dele hos Trygg-Hansa).

Kai, hinsidans
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 18-07-02 00:53

> [...]
> ...måske jeg så har betalt mindre end dig for mc'en :)
> Men bor du også hinsidan, er jeg meget interesseret i at vide gennem

Nej, jeg er dansk dansker i Danmark, men med den pris du har betalt for din,
er mit først tjent ind om ca 10 år :-/

...så deeet..

Kenneth
R1 (..på de dyre plader)

Fra : Bo Thomsen, \"fjerne~

Dato : 21-07-02 21:15

> 8000 årligt.
> Kenneth
> R1

det var sku billigt, du må være 79 år, elite-mc'ist, bo på langeland,
ha aflåst garage - med alarm og rottweiler.
og så selvfølgelig også samlet 23 andre forsikringer i samme
selskab

- er det også i kasko?
mvh
bo thomsen

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 22-07-02 07:38

> [...]
> ha aflåst garage - med alarm og rottweiler.
> og så selvfølgelig også samlet 23 andre forsikringer i samme

Heh, næsten.

33 år, elite, nordsjælland, aflåst garage, bil-indbo-mc samlet hus Runa,
incl.kasko

Kenneth
R1

Fra : Bo Thomsen, \"fjerne~

Dato : 22-07-02 13:05

> 33 år, elite, nordsjælland, aflåst garage, bil-indbo-mc samlet hus Runa,
> incl.kasko
det kan du da vist kun være glad for, perfekte forhold.
så har jeg sku meget jeg skal nå inden jeg køber en R1,
23 år, trin 2, bor i ishøj
men det skal også ændres inden da
mvh
bo thomsen