Borebiller i loft bjælkerne
Fra : Carsten Howard

Dato : 15-07-02 11:14

Vi har lige købt et hus her pr. 1/6.
Nu har jeg opdaget at vi har borebiller i loft bjælkerne i vores garage.

Hvordan kommer jeg af med dem, eller det noget jeg skal melde til min
forsikring, der er tegnet ejerskifteforsikring og der er ikke nævnt noget om
borebiller i tilstandsrapporten.

Mvh

Carsten

Fra : Peter C.

Dato : 15-07-02 11:49

> Hvordan kommer jeg af med dem, eller det noget jeg skal melde til min
> forsikring, der er tegnet ejerskifteforsikring

Husk inden du sætter hele møllen i sving, at der er selvrisiko på....jeg
mener det er 30.000,- !!!

MVH Peter C.

Fra : Carsten Howard

Dato : 15-07-02 12:03

"Peter C." <mail@detteskalfjernestping.dk> skrev i en meddelelse

> Husk inden du sætter hele møllen i sving, at der er selvrisiko på....jeg
> mener det er 30.000,- !!!
>
> MVH Peter C.

På min er det 5.000 kr. pr. skade og kan i forsikringens samlede løbetid
maksimalt andrage 25.000 kr.

Løbetid 10 år.

Mvh

Carsten

Fra : Peter C.

Dato : 15-07-02 12:08

> På min er det 5.000 kr. pr. skade og kan i forsikringens samlede løbetid
> maksimalt andrage 25.000 kr.

OK, det gør jo en væsentlig forskel. På det tilbud jeg indhentede da jeg
solgte, mener jeg selvrisikoen var 30.000,- og jeg antog derfor at
selvrisiko-beløbet typisk lå i det prisleje.

MVH Peter C.

Fra : Carsten Howard

Dato : 15-07-02 12:19

> [...]
> solgte, mener jeg selvrisikoen var 30.000,- og jeg antog derfor at
> selvrisiko-beløbet typisk lå i det prisleje.

Jeg betalte en lidt højre præmie, så selvrisikoen kom ned.

Men jeg tænkte måske er det bedre at bruge min Husforsikring, den er der
ingen selvrisiko på, den dækker også insekt/svamp.
Det er i samme forsikringsselskab.

Skal jeg ringe til forsikringen først eller skal man bare kontakte en
skadedyrs bekæmper, hvem vurder om bjælkerne skal udskiftes?

Eller kan man selv sprøjte/smøre med noget?

Jeg bliver lidt nervøs for at udhuset som går op til garagen også skulle
være angrebet, de delle nemelig de samme loftbjælker der går hele vejen
igennem, men den forskel at der er monteret loftplader i udhuset.

Mvh

Carsten

Nogen der har en ide om hvad man skal gøre, skal jeg selv sprøjte/smøre
bjælkerne, eller skal jeg tilkalde en fagmand og hvad koster sådan en
typisk.

Fra : Jens Petersen

Dato : 15-07-02 15:50

On Mon, 15 Jul 2002 13:19:05 +0200, "Carsten Howard"
<news@chiptech.dk> wrote:

>Nogen der har en ide om hvad man skal gøre, skal jeg selv sprøjte/smøre
>bjælkerne,

GORI 11 dræber billerne.

>eller skal jeg tilkalde en fagmand og hvad koster sådan en typisk.

Hvis du kan overskue angrebet så giv det noget GORI 11, hvis det er
meget omfattende må der nok en fagmand til.

Brug Google og søg på 'borebiller'.

--
Jens

Good is not good enough where better is expected.

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 15-07-02 22:22

> GORI 11 dræber billerne.

> Hvis du kan overskue angrebet så giv det noget GORI 11, hvis det er
> meget omfattende må der nok en fagmand til.

Jeg vil bestemt anbefale Gori 22/7 (ikke den normale Gori 22!); 22/7 er en
speciel udgave af Gori 22, og beregnet til træ-restaurering. Kan fås i
velassorterede byggemarkeder. Dræber borebiller mv.

Som andre har skrevet, vil jeg tage kontakt til forsikringen først, og få en
taksator ud og kigge. Hvis ikke beløbet markant overstiger selvrisikoen,
ville jeg selv gå i gang med Gori'en jvf. ovenstående.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (3540 Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : News

Dato : 24-07-02 00:29

>Jeg vil bestemt anbefale Gori 22/7 (ikke den normale Gori 22!); 22/7 er en
>speciel udgave af Gori 22, og beregnet til træ-restaurering. Kan fås i
>velassorterede byggemarkeder. Dræber borebiller mv.

Gori 22/7 må ikke mere bruges indendørs til beboelse .
Gori selv fraråder det da det kan give dårligt indeklima.
Heller ikke hvis træværket senere dækkes med dampspærre og gipsplader.

Man kan selvfølgelig diskutere om det er lidt for konservativt, men på den
anden side er det også dumt at tage chancer med giftstoffer.

venlig hilsen

Finn Petersen

Fra : Pia J

Dato : 24-07-02 07:42

"News" <finnp@post4.tele.dk> wrote in message news:3d3de6ba$0$12694
> Gori 22/7 må ikke mere bruges indendørs til beboelse .
> Gori selv fraråder det da det kan give dårligt indeklima.
> Heller ikke hvis træværket senere dækkes med dampspærre og gipsplader.

Hvad med Borakol? (som jeg har arvet 10-15 liter af)

:Pia

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 28-07-02 16:51

> "News" <finnp@post4.tele.dk> wrote in message news:3d3de6ba$0$12694
> Hvad med Borakol? (som jeg har arvet 10-15 liter af)
>
> :Pia

Borakol er vist så giftigt at man, som du, skal arve det for at få fat i
det. Tilgængæld er det enormt effektivt.
Spørg Kommune Kemi om de tør at modtage det. Brug det ihvertfald med
omtanke.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 28-07-02 17:05

"Tappe & Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Borakol er vist så giftigt at man, som du, skal arve det for at få fat i
> det. Tilgængæld er det enormt effektivt.
> Spørg Kommune Kemi om de tør at modtage det. Brug det ihvertfald med
> omtanke.

Er der nogen som ved om Borakol er lavet om? Jeg har lige søgt på Google,
hvor der står at man næsten kan drikke det. Jeg har altid fået det modsatte
at vide.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Pia J

Dato : 28-07-02 17:18

tja, det er så ikke til at vide, hvilken slags jeg har fat i, men jeg skal
nok ikke kravle rundt inde i skunken med det i timevis...

:Pia

Fra : Bachelor

Dato : 25-08-02 19:12

"Tappe & Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> wrote in news:3d4412fc$0
$131$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner dette

> "Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Borakol er vist så giftigt at man, som du, skal arve det for at få fat i
> det.

Vrøvl, Det er det eneste produkt stort set der bliver foreskrevet
af forsikringselskaber til udbedring af insekt- og svampeangreb.
Produktet har aldrig været så udbredt som det er i dag, og kan
købes hos enhver velassorteret tømmerhandel - det hedder i øvrigt
Boracol 20 eller 40. 20 er mest brugt.

http://www.bygnet.dk/bygnet/servlet/BygNetServlet?
word=borebille&categoryID=13&searchType=2&action=10&next_page=10054
&piRowsInPage=20&piPagesInView=10

http://www.byg-erfa.dk/

Fra : Howard

Dato : 26-08-02 14:30

"Bachelor" <not.puplic@no.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.bygnet.dk/bygnet/servlet/BygNetServlet?
> word=borebille&categoryID=13&searchType=2&action=10&next_page=10054

Jeg fik noget Gori 22 i Silvan som skulle hjælpe!
Jeg har nemlig også borebille laver i mine loftbjælker i garagen.

Carsten

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-07-02 20:36

"Peter C." <mail@detteskalfjernestping.dk> wrote in message news:<3d32a822$0$12725$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Husk inden du sætter hele møllen i sving, at der er selvrisiko på....jeg
> mener det er 30.000,- !!!

Det er lidt forskelligt hvor stor selvrisiko der er. På vores
ejerskifteforsikring er selvrisikoen 5.000 kr pr. skade og ialt
20.000 kr i hele perioden. Check policen!

Jeg synes I skal anmelde skaden til forsikringsselskabet. De sætter
en taksator på, jan kan også fortælle jer om det er et friskt eller
et gammelt angreb, og hvad der kan gøres ved det.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Carsten Howard

Dato : 15-07-02 21:00

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en taksator på, jan kan også fortælle jer om det er et friskt eller
> et gammelt angreb, og hvad der kan gøres ved det.

Det er med sikkerhed helt friskt, for der er nu spor af savsmuld hverdag
under dem.

Carsten

Fra : Pia J

Dato : 16-07-02 08:11

Lugtfri petroleum har jeg fået at vide man kan sprøjte med.

:Pia

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 16-07-02 16:44

Det samme her !
Hilsen Lars

Fra : JPo

Dato : 16-07-02 17:03

"> > Lugtfri petroleum har jeg fået at vide man kan sprøjte med.

Hørte Leth her den ene dag i radioen. Han sagde lugtfri petroleum ikke
hjalp.

Nu er det ikke borebillen som får savsmullet til at falde ud. Det er et
lille flyvende insekt med form som en lille myre. Den arbejder sig gennem
borebillens gange og derved trækker savsmullet ud. Den jager borebillen for
at lægge æg i den.

mvh.
Jpo.

Har i øvrigt haft godt resultat med dieselolie, hvis det er udhuse. (Det
lugter i en periode)

Fra : Carsten Howard

Dato : 16-07-02 19:26

"JPo" <spamfri_pregeh@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lille flyvende insekt med form som en lille myre. Den arbejder sig gennem
> borebillens gange og derved trækker savsmullet ud. Den jager borebillen

Mig bekendt så er hullerne lavet af borebille laver, sider der indtil de
forpupper sig.

Mvh

Carsten

Fra : JPo

Dato : 17-07-02 15:17

"Carsten Howard" <news@chiptech.dk> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt så er hullerne lavet af borebille laver, sider der indtil de
> forpupper sig.
>
> Mvh
>
> Carsten

Dette er også korrekt, men larven pakker melet bag sig efterhånden som den
kommer frem, og det et denne lille flue, der prøver at finde larven ved at
gå i gangene og kradse melet ud.

mvh.
Jpo.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 16-07-02 21:48

> [...]
>
> Hvordan kommer jeg af med dem, eller det noget jeg skal melde til min
> forsikring, der er tegnet ejerskifteforsikring og der er ikke nævnt noget

Borebiller angriber kun træ hvis relative fugtighed er over 11%, så for at
forhindre yderligere angreb er det en god ide at sørge for bedre udluftning.
Når angrebet er i en ikke-beboet bygning er bor produkter klart at
foretrække da de er en del billigere end Gori 22/7, de kan fås i de fleste
byggemarkeder og fodderstof forretninger.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Pia J

Dato : 17-07-02 07:35

hvor længe efter behandling "dunster" borakol? (som jeg antager er rimelig
giftigt?)

Hvis jeg behandler min skunk, hvornår kan jeg så med andre ord flytte ind?

:Pia

Fra : Trine Piltoft

Dato : 25-07-02 14:07

>hvor længe efter behandling
>"dunster" borakol? (som jeg antager er rimelig
>giftigt?)

Ikke specielt giftigt - har du ikke en mal kode på dunken?
Så vidt jeg husker er det ikke værre end alm. maling, og jeg har da
gået og smurt mit hus ind i det uden problemer - mit var dog ikke
pga. borebiller, men pga. svamp :0(

Mvh.
Trine

Fra : Pia J

Dato : 25-07-02 18:10

"Trine Piltoft (slet IEHKI)" <piltoftsSLETDETTE@IEHKIpost.tele.dk> wrote in
message
> Ikke specielt giftigt - har du ikke en mal kode på dunken?

Nej, det er en dunk jeg har arvet uden etiket, som sælger har arvet fra sin
far

:Pia

Fra : Trine Piltoft

Dato : 25-07-02 22:22

>Nej, det er en dunk jeg har arvet
>uden etiket, som sælger har arvet fra sin
>far

Har lige tjekket min dunk. Boracol 20 - mal koden er 00-3.

Hilsen Trine

PS - Det er noget dyrt stads bare lige så du ved det. Mener jeg giver

omkring 700 kr. for 5 liter!

Fra : arkitekten

Dato : 07-08-02 08:18

"Carsten Howard" skrev d. 15-07-02 11:14 dette indlæg :
> [...]
>
> Hvordan kommer jeg af med dem, eller det noget jeg skal melde til min
> forsikring, der er tegnet ejerskifteforsikring og der er ikke nævnt

Kære Carsten

Du skriver ikke hvor gammel din garage er. Borebiller kommer med tiden i
alle gamle huse og det kan du ikke gøre noget ved. De er som sådan
harmløse, og det er ikke sådan at din garage lige pludselig falder
sammen. Hvis garagen er f.eks. 40 år eller mere vil du ikke få noget hos
forsikringen. Det er ikke noget der sådant breder sig som f. eks. svamp.
Er bjælkerne ikke ret kraftige? - der er masser af mad i en sådan en.

Hilsen Per

http://www.kandu.dk/