indskriv og udlæsning af dada'er
Fra : Monie Jacobsen

Dato : 15-07-02 09:36

Hej

Jeg har inge kendskab til database!
Da jeg har mange forskellige NASA-Vinge profil'er, kunne de så ikke indlæses
i en database?
Følgende data der skal indskrives: Navn - Type - X - Yop - Yned.
Navn: NASA
Type: 0015
1: X: 1.25 Yop: 3.07 Yned: -1.79
2: X: 2.50 Yop: 4.18 Yned: -2.48
OSV dem er der 20 af for hver NASA Type.

Hvilen database eller en anden måde, vil du anbefale?
Kan data'er fra f.eks. database hentes over i Delphi programmet og bruges?
Hvis ja, hvordan gøres dette?
Kan databasen gøres usynlig for brugerne, af et førdig program, skrevet i
Delphi, således at jeg altid kan gå til databasen for at opdatere?
Har du et forslag og evt. gerne et eksempel.

Med venlig hilsen
Monie

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-02 00:29

> [...]
>2: X: 2.50 Yop: 4.18 Yned: -2.48
>OSV dem er der 20 af for hver NASA Type.
>
>Hvilen database eller en anden måde, vil du anbefale?

Det kommer alt sammen an på, hvad det skal bruges til. Der er cirka en
trilliion forskellige måder, at gøre det på. Tekst/Ini-filer, binære
filer, database/tabeller osv.. Hvis det kun er til dit eget formål, så
er det næsten nemmere blot, at indtaste disse data i et regneark.

Men hvis du vil gemme data i en database, så ser jeg umiddelbart
følgende tabeller:

1. Type
2. Koordinater

Type tabellen indeholder så følgende felter:
1. Type ID (unikt nummer for hver record)
2. Type
3. Navn

Og Koordinater tabellen består af følgende felter:
1. Koordinater ID (unikt nummer for hver record)
2. Type ID (som referer til en type i Type tabellen)
3. X
4. Y Op
5. Y Ned

Man bruger "selvfølgelig" ikke mellemrum i sine navne. Det har jeg kun
tilladt mig at gøre her for læsbarhedens skyld.

Hvis man skulle gøre det rigtig kompliceret - men også meget mere
fleksibelt - så ville man udelade Type ID feltet i Koordinater
tabellen, og i stedet oprette en tredie tabel, som kun sørgede for, at
holde styr på hvilke koordinater der hører til hvilken type. F.eks.
sådan:

Tabellen TypeKoordinat:
1. TK ID (unikt nummer for hver record)
2. Type ID (som referer til en type i Type tabellen)
3. Koordinater ID (som referer til et sæt koordinater i Koordinater
tabellen)

Men det kræver lidt mere omtanke at håndtere. Både når man skal gemme
og vise data. Og denne metode lader også til, at være lidt for "vild"
til lige netop dit problem. Hvis jeg var dig ville jeg nøjes med de to
førstnævnte tabeller.

>Kan data'er fra f.eks. database hentes over i Delphi programmet og bruges?
>Hvis ja, hvordan gøres dette?

Ja det kan godt lade sig gøre, at bruge database i Delphi. Det er
egentlig ikke såå kompliceret. Men dog alligevel for kompliceret til,
at forklare her. Jeg vil foreslå at du starter Delphi og kigger lidt
på database-komponenterne. Kræver dog naturligvis at du som minimum
har Delphi Pro, da disse database komponenter ikke findes i de mindre
versioner af Delphi.

>Kan databasen gøres usynlig for brugerne, af et førdig program, skrevet i
>Delphi, således at jeg altid kan gå til databasen for at opdatere?

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener. Skal det køre
på et netværk? På Internet? Har du adgang til brugernes database?

Hmm, Delphi programmet kører uafhængigt af databasen. Således at du
med det samme Delphi program teoretisk set kan skifte mellem to
forskellige sæt af din database, uden at programmet skal skiftes ud.
Hvis du forstår hvad jeg mener. Data fra databasen bliver ikke
inkluderet i selve Delphi programmet. Så jeg tror nok at svaret på dit
spørgsmål er et "ja".

>Har du et forslag og evt. gerne et eksempel.

Der følger "masser" af database-eksempel-projekter med Delphi. Igen
forudsat at der er tale om Delphi Pro eller større.

Mvh, Claus
--
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 17-07-02 06:36

Claus Nielsen
Tak for den fine gennemgang!
Jeg er slet ikke, så langt fra erfarende beuger af Delphi 6.
Har abejde meget med Pascal 3-6.
Så det opjektorenteret program som Delphi er forholds nyt for mig.
Er ved at lave et vinge- beregningsprogram og tillide slære Delphi miljøet
at kende!

MHV
Monie