Ismaskine med kompressor - opskrifter
Fra : Gert Hansen

Dato : 15-07-02 07:08

Jeg er lige vendt hjem fra ferie i Italien og har hjembragt en lille
ismaskine med indbygget kompressor - pris kr. 2.000. Laver 1,2 liter is på
en 20 til 30 min. og er bare helt perfekt.

Eneste problem er at den medfølgende opskriftbog med et utal af opskrifter
på flødeis, sorbet og granita er på italiensk - hvilket jeg ikke er stærk
i..

Nogen der har opskrifter og generel indtroduktion til isfremstilling på et
læsbart sprøg (dansk, skandinavisk eller engelsk)??

Hilsen

Gert Hansen

--
Gert Hansen

gert@mad.dk
gert@hansen.mail.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-07-02 22:01

[Gert Hansen | Mon, 15 Jul 2002 08:07:57 +0200]

>Jeg er lige vendt hjem fra ferie i Italien og har hjembragt en lille
>ismaskine med indbygget kompressor - pris kr. 2.000.

Tillykke, nu er vi vist 3 i konferencen med en sådan maskine :)

>Eneste problem er at den medfølgende opskriftbog med et utal af opskrifter
>på flødeis, sorbet og granita er på italiensk

Det er da synd at du ikkem læser med i denne nyhedsgruppe fast, da jeg 2
gange i løbet af den sidste måned har postet flere af mine
gelatoopskrifter :)

Nå, så kommer de igen hér, for dig :)

Renés Gelato opskrifter

Grund-gelatoen laves således (500 g. masse, 6 portioner)

4 æggeblommer piskes med ca. 80-100 g. sukker; 2 dl. sødmælk og 2 dl.
piskefløde gives et opkog og tilsættes æggemassen i en tynd stråle under
grundig piskning; massen kommes tilbage i gryden under svag varme (eller
over vandbad) og varmes/piskes til den tykner og skummet forsvinder.

Den afkøles i køleskab før den anvendes.

Chokolade/Rom gelato:

90 g. mørk chokolade smeltes under vandbad, og 1/3 grundmasse emulgeres
forsigtigt deri, hvorefter 2 spsk. mørk rom tilsættes sammmen med 2 tsk.
god kakao - efter lidt tid tilsættes resten af grundmassen og isen køres
som normalt.

Chokolade/orange gelato ("Stracciatella"):

Smelt 80 g. mørk chokolade. 2 spsk. Cointreau tilsættes en portion
grundmasse; når isen køres i maskinen tilsættes den lune chokolade i en
tynd stråle mens maskinen kører .

Vanille gelato:

Kornene af ½ stang (polynesisk) vanille piskes med æggeblommerne i
grundmassen; de tomme stænger tilsættes fløden under opkoget (fjernes
herefter) og isen køres som normalt.

Hasselnød gelato

100 g. hasselnødder ristes på bagepapir i en ovn (180 grader i 10-15
minutter), afkøles, skallen gnides af i et viskestykke og efter afkøling
hakkes nødderne ganske fint og tilsættes grundmassen.

Valnød/Ahorn gelato:

60 g. valnødder hakkes fint og koges med 50 g. ahornsirup til en tyk
grød, blandes med grundmassen og køres i ismaskinen når det er afkølet.

René
www.rene.hjorth.com