fraskrivelse af ansvar
Fra : Johansen

Dato : 15-07-02 00:02

Forleden købte jeg 2 nye CPUer (AMD processorer)
Før jeg fik dem i hånden skulle jeg skrive under på, at jeg fandt dem
fejlfri, uden skader på kernen
og at forretningen herefter fraskrev sig et hvert ansvar for skader som
følge montereing der evt. påførte disse CPU skader på kernen.

Jeg husker ikke præcist teksten ord for ord, men meningen var klar nok:
1. Bekræft med din underskrift at processorene ikke visuelt har skader
2. Vi fraskriver os herefter alt ansvar og garanti

Heldigvis virker de begge fint
men jeg er senere kommet til at tænke på om den klausul holder vand.
Det er da ikke muligt altid at bekræfte / afkræfte om en vare er defekt
alene ved hjælp af hvordan varen ser ud ved udlevering.
Hvad nu hvis CPUerne havde en medfødt produktionsfejl som ikke kunne ses?
De skader de forsøger at fralægge sig ansvaret for kan heller ikke altid
ses.
Prøv for sjov at anvende eksemplet på en helt anden vare - f.eks. en ny bil

Jeg forstår godt problemstillingen for forretningen - da problemet med
beskadigelse under montering ikke er et ukendt fænomen, men holder
strategien?
Jeg undrer mig-
--
Venlig hilsen
Jens

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-07-02 22:28

"Johansen" <News@JohansenNEJ-TAK.dk> writes:

> [...]
>
> Heldigvis virker de begge fint
> men jeg er senere kommet til at tænke på om den klausul holder vand.

Jeg vil sige nej. Hvis varen har en fejl på købstidspunktet, så dækker
reklamantionsretten. Hvis du selv påfører varen en fejl, så gør den ikke.
Det er så vidt jeg kan læse det samme som det du har skrevet under på.

Det eneste de kan bruge det til er at afvise en reklamantion hvis du
kommer tilbage med en processor, og der er *synlige* tegn på skader
(altså noget der ikke var der ved købet) som de rimeligt kan påstå må
din egen skyld (og ikke noget der kan være komplikationer ved en
usynlig fejl). Du kan så ikke påstå at de synlige fejl var der ved
købet.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-02 10:38

Johansen skrev:

>Før jeg fik dem i hånden skulle jeg skrive under på, at jeg fandt dem
>fejlfri, uden skader på kernen

Forbrugerens rettigheder efter købeloven kan ikke fjernes ved en
aftale. Reelt har sælger kun en kvittering på at varen ikke har
synlige fejl. Det er en (rimelig) fordel for ham.

--
Bertel

Fra : Johansen

Dato : 16-07-02 19:45

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> aftale. Reelt har sælger kun en kvittering på at varen ikke har
> synlige fejl. Det er en (rimelig) fordel for ham.

Tak til jer begge for svarene -