mænd og kvinder
Fra : ssm

Dato : 14-07-02 20:40

jeg har på fornemmelsen at det mest er mænd der er herinde på
dk.livssyn.krist...
er det fordi at mænd er mere interesseret i kristendom end kvinder. Måske er
kvinder mere til følelsesmæssig forståelse, og de måske fornemmer at der
måske kan komme for meget brok ud af at diskutere emner så det til sidst
mister sin kraft. Hvis det hele bliver bragt ned på et intellektuelt niveau
så ryger forståelsen, og vi ender på mere forvirring til sidst fordi der er
så mange forskellige meninger. Jo flere konklusioner der baseres på den rene
tekst, desto større er sandsynligheden for at man tager fejl. Og ud fra den
konklusion man gør sig bygger man en anden konklusion som, hvis den første
er forkert, gør det hele meget værre. Men man tilskyndes til at grunde over
biblen dag og nat så det kan vel ikke gøres anderledes?
Men hvordan er det så man grunder over biblen?
og hvornår vurderes det at det der står er symbolsk og hvornår det skal
tages bogstaveligt? Det er selvfølgeligt op til en selv, og der er måske
lige så mange meninger om biblen som der eksisterer mennesker? hvem ved?
så sandsynligheden for at man har den rette forståelse er måske meget lille?
Så hvorfor er det så at man til tider er så skråsikker på at ens mening er
den rette? Så hvis en har sagt til sig selv, da han måske var en ung mand,
at Biblen bare er en fantasifuld historie, og den mening rokker han sig ikke
fra, så er der jo bare ikke noget at gøre ved det? Så må han jo sejle sin
egen sø? Men hvorfor er der så nogen der alligevel i en sen alder får øjnene
op for sandheden i Biblen? Hans egen mening selvfølgelig, men alligevel
giver han den en chance på hans egen manér.
Den kan måske variere fra mere ortodokse meninger om Biblens budskab? Han
kan måske have en newage agtig holdning til den? eller en JV'ske holdning?
eller en Pinsekirke agtig....eller en jødisk messiansk....eller en
Mormonsk...eller en russisk ortodoks....eller en dansk
ortodoks....fransk...tysk...engelsk...o.s.v.? Og det skulle også være lige
meget som det nævnes i Rom 10.v.11-12.
Så hvis man er frelst eller føler sig frelst og man erkender den gode,
fordelagtige situation man er i, ja, så burde man vel, hvis man samligner
sig med ikke troende, være samvittighedsfuld nok til at være den første der
fortæller om den situation man selv er i, til andre der er uvidende om det
der er muligt og det der kan opnåes.
For er ens eget liv mere værd end naboens? Vi er jo ens allesammen. Så du er
mig. Jeg er dig. Hvis din ene arm gør ondt. Ja så lider hele kroppen. Hele
menneskeheden som legeme er jo faktisk i en slem pine. Det gør ondt hist og
her, og hvis vor samvittighed ikke var så "rusten" så burde vi jo føle den
fælles smerte. Hvis naboens ene arm gør ondt og jeg også kunne føle hans
smerte, ja så var jeg jo lige interesseret i at afhjælpe hans smerte, som
hvis det var min egen arm der gjorde ondt. Men vi er ikke forbundne. Jeg er
frelst. Det er naboen ikke. Og det rør os ikke. Jo...i vor nærmeste
familie.?:) Hvorfor rører det mig ikke at de syge ligger på gaden og beder
om småmønter til hans bajer eller hvad han nu mangler. Fordi man måske er
blevet følelsesløs eller lammet til en vis kant. Man tænker måske at denne
person selv har valgt sin situation, og at han gennemgår en krise der måske
senere kunne føre til en slags opvågnen. Men er det så en pligt at hjælpe
ham? Jeg tror ikke man skal gøre det som en pligt, men at arbejde på hvorfor
men selv er blevet følelsesmæssig lammet. Måske er der mekanismer inde i sig
selv der gør at man retfærdiggør sig selv. Og med tiden oparbejder man en
ubevidst skyldfølelse. Derfor er det godt at man kan få sin syndsforladelse.
For vi synder hele tiden. Og man skal heller ikke gøre byrderne for store
for sig selv. Men det vigtigste er vel at man gør det. Man læser biblen. Man
er ærlig over for sig selv. og at man ikke er bange for at have den forkerte
mening, for forkert vil den altid være. Man kan kun tilnærme sig lidt efter
lidt. Frejdig gang igennem Biblen som på en solskinsrig sommerdag. åben for
Helligåndens vejledning og tilskyndelse. Det øjeblik ordet kommer ind i
sindet må man håbe på ingen indblanding fra andre end det der er forbundet
til Gud. At kornet ikke bliver taget fra én eller bliver svitset på
stengrund.

I Faderens navn, og i Sønnens navn og I Helligåndens navn.

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-07-02 23:29

"ssm" <ssm@io.dk> skrev i news:agsk53$2sng$1@news.cybercity.dk:

> jeg har på fornemmelsen at det mest er mænd der er herinde på
> dk.livssyn.krist...
> er det fordi at mænd er mere interesseret i kristendom end kvinder.

Eller fordi kvinder har travlt med andre ting: passe børn, lave mad, ordne
hus og andet af slagsen, imens andre roder rundt på nettet?

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 16 - Tema: Sektmodstandere

http://www.etsectera.com - Aktualitetsbladet om sekternes verden

http://www.malka.dk -=- http://www.malka.info

Fra : ssm

Dato : 15-07-02 06:41

ja, det ved jeg ikke hvordan det foregår hjemme hos Jer...du må overtale ham
til at tage opvasken en gang i mellem:)

S.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-07-02 19:34

ssm med adressen <ssm@io.dk> skrev således:

> ja, det ved jeg ikke hvordan det foregår hjemme hos Jer...du må
> overtale ham til at tage opvasken en gang i mellem:)
>
> S.

Ham Britt der ??

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
15 jul AD 2002
Skt. Bonaventura

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-07-02 04:24

"ssm" <ssm@io.dk> skrev i en meddelelse
> ja, det ved jeg ikke hvordan det foregår hjemme hos Jer...du må overtale
ham
> til at tage opvasken en gang i mellem:)

Æhm, Cyril er altså et fransk (og engelsk) drengenavn?

Det er muligvis "Sibyl", du forveksler det med?

Anders Peter Johnsen

Fra : Cyril Malka

Dato : 16-07-02 11:54

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i

> Æhm, Cyril er altså et fransk (og engelsk) drengenavn?

Det er faktisk græsk: Kyrios (hersker - Herre) som blev til Kyrillos.

Cyril var navnet på en af de to græske præster, som introducerede
kristendommen til Rusland. Samtidigt med kristendommen, introducerede de
skriften, som derfor stadig i dag kaldes for Cyrilliske skrift.

Det bliver benyttet mest i Rusland og så, som du siger, i Frankrig og
England. På fransk har man dog i mange år stavet det Cyrille.

Nu, er den mere almindelig, også som "Cyril".

Der har, i de seneste år i Frankrig, så småt tegnet sig en mønster, hvor
navnet har været givet til flere piger (i så fald stavet "Cyrille"), men
den er ikke endnu kommet i dagligdagen og det er et drengenavn.

Cyril har,m ifølge den katolske kirke to festdag, men den officielle
navnedag er den 18. marts.

> Det er muligvis "Sibyl", du forveksler det med?

Hvorfor kommer jeg lige pludseligt til at tænke på navnet "Fawlty"?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-07-02 00:00

"Cyril Malka" <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i

> Det er faktisk græsk: Kyrios (hersker - Herre) som blev til Kyrillos.

Yeth, Mathter? ;-D

> Cyril var navnet på en af de to græske præster, som introducerede
> kristendommen til Rusland. Samtidigt med kristendommen, introducerede de
> skriften, som derfor stadig i dag kaldes for Cyrilliske skrift.

Okay! Det er sgu' rart at vide som historiestuderende!

> [...]
> navnet har været givet til flere piger (i så fald stavet "Cyrille"), men
> den er ikke endnu kommet i dagligdagen og det er et drengenavn.

Jeg er ALDRIG stødt på det i feminin form...

> Cyril har,m ifølge den katolske kirke to festdag, men den officielle
> navnedag er den 18. marts.

> Hvorfor kommer jeg lige pludseligt til at tænke på navnet "Fawlty"?

Oh, Gud! Jeg tror lige jeg skal høre Monthy Pythons "Penultimate supper" på
min Winamp! Jeg har en del af deres materiale,
f.eks. også den geniale "French Taunter"-monolog fra "Quest for the holy
Grail" (ja, du må som franskfødt meget undskylde, men jeg synes altså den er
skæg!)
ligesom jeg også har den rablende vanvittige "Spanish Inquisition" sketch i
brudstykker...Nåh, nej, du er vist egentlig katolsk opdraget eller hvad?
Ikke desto mindre kan man vel alligevel grine af dem som overkarrikeret ad
absurdum?

Anders Peter Johnsen

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-07-02 10:45

> Yeth, Mathter? ;-D

Faktisk er det værre endnu

Mit efternavn er hebraisk Malka. Det betyder "Dronning" (oprindeligt
indbefattede navnet 'søn af'". Fra min fars side er jeg jøde, derfor døbt
jøde og har et jødiske døbenavn:: Makhluf (fører) Såhe

Nu tror jeg ikke på at navne gør en personlighed, derfor er det meget
sjovt.

> Jeg er ALDRIG stødt på det i feminin form...

Jeg har kun hørt det én gang i radioen. Det var en pige, der hed det. Jeg
syntes, det var smadder underligt.

> Oh, Gud! Jeg tror lige jeg skal høre Monthy Pythons "Penultimate
> supper" på min Winamp! Jeg har en del af deres materiale,

Den kender jeg ikke. Men vi har hele Fawlty Tower på DVD (inkl. deres fejl
i indspilninger). Vi har slidt to sæt videobånd. Så ahr vi også Life of
Brian og The meaning of Life på DVD. Holy Grail har vi kun som optaget.

> f.eks. også den geniale "French Taunter"-monolog fra "Quest for the
> holy Grail" (ja, du må som franskfødt meget undskylde, men jeg synes
> altså den er skæg!)

Det synes jeg også (bare roligt, jeg er ikke ømskindet!)

> ligesom jeg også har den rablende vanvittige "Spanish Inquisition"
> sketch i brudstykker...

Den har jeg kun den ene sætning fra: "Nobody expected the Spanish
inquisition", hvilket var en lyd jeg havde sat på minmailsystem, da jeg fik
mail fra vores katolsk hjemmeside: www.katolsk.net. Desværre er den røget i
en af mine uttallige craches og så har jeg aldrig tænkt på at genanskaffe
den... Den skal jeg lige have hentet igen.

> Nåh, nej, du er vist egentlig katolsk opdraget
> eller hvad?

Egentligt ikke rigtigt, om end jeg blev for en stor del af min barndom
opdraget af min mormor (jeg var så grim som barn, at min mor sagde, at hun
kun kunne lide mig som ven!), og hun var godt nok katolik, som de fleste
franskmænd, men vi gik ikke i kirke eller noget.

Jeg kom selv til katolicisme meget senere og blev døbt i 1996. Inden da var
jeg jo en rigtig hedning!

> Ikke desto mindre kan man vel alligevel grine af dem
> som overkarrikeret ad absurdum?

Ja. Jeg synes det er vigtigt at kunne se det sjove i det. På vores katolsk
hjemmeside har jeg også sat humor op.

Menhø... Hvis vi fortsætter den snak må vi nok hellere gør det i privat før
folk bliver sur og siger (med rette!) at vi er Off Topic

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-07-02 16:58

"Cyril Malka" <cyril@fjerndette.malka.dk> wrote in message
> [...]
> indbefattede navnet 'søn af'". Fra min fars side er jeg jøde, derfor døbt
> jøde og har et jødiske døbenavn:: Makhluf (fører) Såhe

Aha, nu begynder det da at blive interessant:
Har du virkelig ret i, at jøderne døber deres børn,
eller er det en fortalelse som betyder, at du
har dit navn siden fødslen?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-07-02 18:56

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i

> Aha, nu begynder det da at blive interessant:
> Har du virkelig ret i, at jøderne døber deres børn,
> eller er det en fortalelse som betyder, at du
> har dit navn siden fødslen?

Fortalelse der skyldes at jeg taler *fransk* til dagligt og at det siger
man også i de jødiske familier i frankrig. Sandsynligvis præget af det
omkringlignende samfund og sprog. På fransk hedder det "un baptême", uanset
om det er kristent eller ej, omend det ikke hedder det på hebraisk og det
korrekte er udelukkende det kristne dåb.

Navnet er anderledes. I Frankrig er al religion en "show", kunne man sige.
Altså navngivning i rådhuset er obligatorisk inden for 3 dage efter barnets
fødsel. At man så derefter vil have ungen døbt i vand, omskåret eller andet
er ens fri valg og har ingen værdi for staten. (Derfor kan man heller ikke
"blot" blive gift i en kirke, synagog eller moske, det har ingen værdi. Man
skal gifte i rådhuset først, derefter må man gå hvor som helst og lave den
ceremoni, man synes er passende i den bygning, man synes er passende).

Altså er mine officielle navne: Cyril Marcel Jean Malka.

Da jeg blev døbt... Undskyld "omskåret" fik jeg så døbenavnet "makhluf",
den har så ingen officiel værdi.

Jeg tror at det syn på religion <-> stat gør at selve det, at "døbe" på
fransk er ved at betyde at "indvie et barn til troen". For det korrekte er,
som du skriver, at blive døbt kristent.