Farlige feriesteder
Fra : Jesper Christensen

Dato : 14-07-02 17:57

Ifølge EB. Hvad siger i om disse, lad os høre fra folk der har været de
pågældende steder i nyere tid.

Venezuela

I Venezuela er det helt nødvendigt kun at køre med de taxaer, som har et
klart markeret nummer. Der er røveriske overfald overalt i landet. Hold dig
væk fra slumkvartererne både nat og dag og fra den vestlige del af Venezuela
op mod Colombia. Der er nemlig fare for at blive bortført. Bær ikke smykker.

Ecuador

Hold dig fra de nordlige provinser op mod Colombia. Især provinserne
Sucumbios og Orellana. Her er der nemlig et hav af bortførelser og
voldsepisoder. Rejs ikke alene og brug kun autoriserede busser og taxa'er.
Udstil ikke værdigenstande.

Colombia

Mord, røverier, bortførelser og grov kriminalitet hører til dagligdagen. I
de senere år er tre danskere kidnappet i Colombia. Hold dig helt væk fra
slumkvarterene og landevejene - uanset om det er dag eller nat.

Cuba

I Cuba skal man holde sig fra militære områder. Det gælder også
Revolutionspladsen i Havanna. En turist på afveje kan sagtens blive skudt,
hvis han dansker-naivt står for tæt op af militærområder og svinger
kameraet. Bær ikke smykker og dyre ure. Narkodommene i Cuba er hårde. Derfor
er det en skidt idé at holde tasken for en fremmed, der har fået øje på
politiet og er nervøs for narkotika i taskens forlomme.

El Salvador

Væbnede røverier og tyverier fra biler er hyppige, og her tøver man ikke med
at skyde en vranten turist. Gå ikke omkring til fods og kør ikke i bil uden
for San Salvadors periferi, når det er mørkt.

Tanzania

I turistområderne er kriminaliteten særlig slem. Det er områderne Dar es
Salaam, Zanzibar og Arusha. Og kriminaliteten er stigende i hele landet.

Malaysia

På en dykkerferie for to år siden blev 21 udlændinge kidnappet på en ø på
østkysten af provinsen Sipadan. I den senere tid er landet præget af flere
og flere svindelnumre med kreditkort, og turisterne bliver taget ved næsen,
hvis de spiller.

Honduras

Lav en papirkopi af dit pas, så du altid har det på dig, hvis dit rigtige
pas bliver stjålet. Det er nemlig ikke usandsynligt på disse kanter. Her er
røverier og overfald på turiststeder. Det er klogest at blive i byområderne
om natten.

Filippinerne

Turister på feriestederne ved kysten er hårdt ramt af kidnapning og
kriminalitet. For knap to år siden blev 21 turister holdt fanget flere
måneder på øen Jolo. Udenrigsministeriet fraråder turister helt at færdes i
provinserne Maguidanao, Lanao Del Suk, Lanao del Norte, Sultan Kuderat,
North Cotabato, South Cotabato, Zamboanga del Norte, Zamboanga del Sur samt
øerne sydvest for Mindanao, herunder Basilan, Sulu og Tawi Tawi. Rejs ikke
alene. Brug ikke offentlig transport

Mexico

Mexico City har ry for at være røvernes paradis. Hold dig fra mexikanske
strande om natten og fra landevejene både dag og nat. Nævn aldrig navne på
familiemedlemmer i Danmark. Tidligere har mexicanere benyttet sig af
turisters talen-over-sig og ringet til Danmark for at presse penge ud af dem
derhjemme. Kriminaliteten er stigende i Mexico.

Uganda

Drab og bortførelser sker ofte i det nordlige Uganda. I områderne Gulu og
Kitgum især. Rejser til Murchison Falls National Park frarådes helt af
Udenrigsministeriet, der også advarer mod Adjumani, Pader, Apac og
Lira-distrikterne. På vejene er mange væbnede overfald.

Zimbabwe

Efter præsidentvalget i marts er Zimbabwe blevet mere uroligt.
Kriminaliteten er stigende, og antallet af især biltyverier vokser.

Israel og Gaza / Vestbredden

I praksis er der indrejseforbud for de besatte byer på Vestbredden.
Udenrigsministeriet råder da også alle fra at forsøge at rejse i Gaza, på
Vestbredden og i Østjerusalem. De seneste selvmordsbomber og skudepisoder
har kraftigt understreget, at forholdene er farlige.

Nicaragua

I den nordlige del af landet forekommer af og til røveri og kidnapning. Der
er flest lommetyve i og ved de fattige kvarterer og den gamle katedral i
Managua. Bad ikke på øde stande på Stillehavskysten. Kvinder gør klogt i at
have rigeligt med tøj på i varmen for ikke at blive opfattet som løsagtige.

Thailand

Brug kun limousineservice eller taxaer med de autoriserede gule
nummerplader. Pas godt på dit pas, for dem stjæles der mange af. Du kan ikke
engang være helt tryg ved hotellets personale. Vær forsigtig med alt, du
kommer i munden. Der er fare for, at bartendere eller tjenere på
restauranter kommer bedøvelsesmiddel i din suppe eller sodavand. Tag hjem,
før dit visum udløber. Hvis du bliver længere, kan du ende i
immigrationsfængsel.

Tyrkiet

Der er forlydender om seksuelle overgreb begået på de tyrkiske stande. Der
er mange tyve i Istanbul og mange trafikuheld i hele Tyrkiet.

Yemen

Det er en dårlig idé at rejse i Yemen som turist, mener Udenrigsministeriet.
Udlændinge overfaldes og kidnappes. I landområderne er faren for overfald og
kriminalitet størst.

Indien og Pakistan

På grund af de spændte forhold mellem Indien og Pakistan råder
Udenrigsministeriet alle danskere fra at opholde sig i disse lande.

Nepal

Udsæt rejsen til Nepal, hvis du kan. Det er Udenrigsministeriets råd.
Turister er afkrævet penge af bevæbnede maoister, der slås mod
regeringsstyrker i Nepal. Drop raftingturen på Karnali River, hvor der har
været røveriske overfald på turister. Hvis Indien og Pakistan kommer i krig,
kan luftrummet over Nepal blive lukket.

Kenya

Nairobi og Mombasa er de farligste byer i Kenya. Her er røverier i stor
stil. Tag ikke imod mad og drikke fra fremmede, rejs ikke alene og pas på de
skønne, men yderst farlige øde stande. Bander ligger på lur efter turister,
der er alene.

Rusland

Kriminaliteten i Tjetjenien er ude af kontrol, og kidnapningerne er mange.
Derfor skal man ikke rejse til Tjetjenien eller for den sags skyld til
Dagestan eller Ingusjetien ifølge Udenrigsministeriet.

Sri Lanka

De kører vildt i Sri Lanka, og der er mange færdselsuheld. Så vær vågen på
vejene - og i restauranterne. Du skal nemlig passe på bedøvelsesmidler i mad
og drikkevarer. Hvis du dejser om, vågner du op uden kreditkort, kontanter
og pas. Rejser til Jaffna-halvøen og de nordlige, østlige og nordøstlige
provinser frarådes. Her hersker de De tamilske Tigre.

Iran

Rejse til Kerman-provinsen frarådes på grund af tidligere gidseltagninger.
Hold dig fra byen Bam og Sistan- Baluchistan-provinsen.

--
Med Venlig Hilsen/Kind Regards
Jesper "BigJay" Christensen
www.sportsindex.dk/ekspert/nhl/
GO LEAFS GO!!!

Fra : Carsten Keller

Dato : 15-07-02 07:48

"Jesper Christensen" <bigjayNOSPAM@image.dk> wrote in message
> [...]

> østkysten af provinsen Sipadan. I den senere tid er landet præget af flere
> og flere svindelnumre med kreditkort, og turisterne bliver taget ved

Var der for to år siden, men kun på fastlandet (Sipadan er på/ved Borneo).
Der er stor forskel på de to dele af landet, og det er i hvert fald ikke
specielt farligt at rejse på fastlandet.

> [...]
> restauranter kommer bedøvelsesmiddel i din suppe eller sodavand. Tag hjem,
> før dit visum udløber. Hvis du bliver længere, kan du ende i

Var der i 1999, og det var fedt. Aldrig har jeg følt mig mere tryg på et
rejsemål, selv om natten. Man skal jo også passe på hvad man indtager på et
diskotek i Århus, så det er jeg ikke urolig over.
Angående visum, så er det jo bare lige at smutte over en grænse, så får man
30 dage igen. Alternativt koster det vist små 100 kr pr. overskreden dag.
Når jeg skal afsted igen (på mandag, jubiiii) har vi faktisk ikke lavet
visum hjemmefra, og vi rejser først hjem på dag 31, så det bliver spændende
hvordan reglerne helt præcist er...
Keller

Fra : Peter Holm

Dato : 17-07-02 00:08

> [...]
> Når jeg skal afsted igen (på mandag, jubiiii) har vi faktisk ikke lavet
> visum hjemmefra, og vi rejser først hjem på dag 31, så det bliver

Hvis dit visum er udløber, så foreslår jeg at være i lufthavnen i god tid,
for 30 dages reglen håndhæves meget præcist. Flyver du lige over midnat, så
tror du måske, at bare du når at chekke ind inden visum udløber så er alt
iorden, men sådan fungerer det ikke. Det er datoen hvor flyet er sat til
departure der tæller. Jeg husker ikke præcist prisen du skal betale, men du
slipper 100% sikkert ikke for at betale. Jeg tror det var cirke 400 Bath for
den første dag, og 200 for de efterfølgende jeg betalte sidst jeg var der.
HUSK...Det er kun Bath der dur her, så sørg for at gemme en 1000 bath til
visumbøden - som det som sagt HELT SIKKERT FÅR!
Jeg havde ingen bath, og måtte efterlade mit pas, løbe ind i toldfri,
veksle, tilbage og betale, kom næsten for sent til mit fly. Du er advaret
nu!
Peter

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 15-07-02 08:40

"Jesper Christensen" <bigjayNOSPAM@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sucumbios og Orellana. Her er der nemlig et hav af bortførelser og
> voldsepisoder. Rejs ikke alene og brug kun autoriserede busser og taxa'er.

For et par år siden var der ingen problemer overhovedet syd for Quito. Jeg
var ikke selv i nord, som allerede dengang blev frarådet. Ud over det, er
Ecuador et meget sikkert rejsemål.

Fra : Michael Østergaard

Dato : 15-07-02 09:26

> [...]
Venezuela
> op mod Colombia. Der er nemlig fare for at blive bortført. Bær ikke

En af mine kammeraters far er just hjemvendt for en uge siden. Han rejste
alene og er lidt over 60, og der var ingen problemer.

> [...]
> de senere år er tre danskere kidnappet i Colombia. Hold dig helt væk fra
> slumkvarterene og landevejene - uanset om det er dag eller nat.

Har veninde fra Bogotá, Colombia. Efter hendes udsagn er ovenstående meget
korrekt. Desuden siger hun at man kan kende militæret fra oprørene, på deres
støvler. Militæret går altid i pudsede, det gør oprørene efter sigende ikke.

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-02 11:23

"Michael Østergaard" <stribe@nybro.dk> wrote in message
[klip ]

> [...]
deres
> støvler. Militæret går altid i pudsede, det gør oprørene efter sigende

hun har helt ret, sidst jeg var der for ca. 2 år siden kunne man stadig
rejse uden for hovedstaden (Bogotá) til visse steder, men dette er ikke
sikkert mere, og som udlænding er det heller ikke så sikkert som det har
været at være i hovedstaden som før blev regnet som sikker.
Der har været problemer med overfald i taxier, der er jævnligt bomber i
hovedstaden, og regeringens "krig" imod guerillaerne er optrappet.
Det er synd da landet ellers kunne være perfekt som ferieland.

Per som har været i colombia 2 gange.

Fra : P.N.

Dato : 15-07-02 14:42

"Jesper Christensen" <bigjayNOSPAM@image.dk> wrote in message
> Ifølge EB. Hvad siger i om disse, lad os høre fra folk der har været de
> pågældende steder i nyere tid.

Det er jo rene Paranoia at læse det her.
Du jo ku ligeså godt skrive, rejs ikke du dør.
P.N.

---

Fra : Jesper Christensen

Dato : 15-07-02 15:03

"P.N." <pip160@hotmail.com> wrote in message news:aguiv9$867$1@sunsite.dk...
> Det er jo rene Paranoia at læse det her.
> Du jo ku ligeså godt skrive, rejs ikke du dør.

Det var så også min mening at få aflivet nogle af de facts de skriver i den
artikel. So far so good.

Fra : max

Dato : 15-07-02 19:51

> Det var så også min mening at få aflivet nogle af de facts de skriver i den
> artikel. So far so good.

Tjae - Indien, Pakistan og Nepal, det har ikke noget med "krigen" at gøre,
men mange piger bliver voldtaget og myrdet, på vandretur i bjergene
eller til fest på strandende.. Og det kan jo ske alle steder..
Og sådan er det bare - Nogen vinder 19 millioner andre kommer
galt afsted... Hvad havde du tænkt dig....
99,99 % kommer helskindet hjem igen, men der altså nogen
der ikke gør..... Og det berettiger vel en advarsel, paranoia har
ikke noget med sagen at gøre.. mvh max

Fra : Steen Johansen

Dato : 15-07-02 23:30

> [...]
smykker.

> Venezuela på turist ruten er det bare rigtigt farligt hvis man ikke passer

talrige eks. på Marguritta
MvH Steen

Fra : Peter Holm

Dato : 16-07-02 23:59

> Zimbabwe
>
> Efter præsidentvalget i marts er Zimbabwe blevet mere uroligt.
> Kriminaliteten er stigende, og antallet af især biltyverier vokser.

Dont go there. Jeg var ved ta blive skudt indtil flere gange, da jeg boede i
Harare 4 måneder sidste år. Biltyverier er vist den mindte bekymring.
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 17-07-02 00:01

> [...]
> restauranter kommer bedøvelsesmiddel i din suppe eller sodavand. Tag hjem,
> før dit visum udløber. Hvis du bliver længere, kan du ende i

De fleste advarsler om Thailand mener jeg er vist overdrevne. Jeg besøger
Bkk hvert år, også de skumle steder, og har aldrig set eller hørt om noget i
stil med ovenstående.
Peter

Fra : Morten Pedersen

Dato : 18-07-02 01:04

> [...]
> østkysten af provinsen Sipadan. I den senere tid er landet præget af flere
> og flere svindelnumre med kreditkort, og turisterne bliver taget ved

Var der for 2 år siden på dykkerferie og desuden både på Borneo og
fastlandet. Var faktisk dernede mens de 21 turister blev kidnappet. Skulle
have været på Sipadan, men det var for dyrt (heldigvis).

Landet er nemt at rejse i og meget trygt. Det farligste jeg opblevet var de
lokale minibusser, som kører totalt sindsygt. Det er sikkert ikke allesammen
som gør det, men pas på. Ellers sagde de lokale at man skulle passe på
'pirater' i det østlige Borneo. Det er banditgupper som kommer via vandet og
sommetider stopper biler på kystvejene, hvorefter man bliver 'afhjulpet'
sine overflødige baggage. Det sker dog meget sjældent og biler bliver jo
også overfaldet på de jyske motorvejspakeringspladser. Bare lad være med at
gå og vifte med dine penge, så går det som regl fint.

Lidt synd at det danske DLH-Gruppen (Træimportfirma) har hjulpet med at
fælde ALT skov dernede. Der er et frimærke tilbage som man er ved at fælde.
Så det er med at komme derned, hvis man skal se de sidste Orang-utang'er i
live. Send dem eventuelt en mail (se http://www.dlh-group.com) eller til
PFA, som støtter det "miljøvenlige" projekt.

PS: Talte med en gammel bandit i CostaRica på et tidspunkt. Måden han fandt
sine ofre, var at stille sig udenfor de dyreste hoteller og vente. Hvis folk
boede der, overfaldt han dem, for så vidste han de havde mange penge. Tag
derfor det lidt billigere hotel som tit er lige så godt eller bedre.