/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
skive eller koldser?
Fra : Jens Bering


Dato : 14-07-02 16:13


Hej NG


Min TDR 125 hakker ved let dossering på forbremsen - når jeg holder trykket
konstant er der ingen hakken...

Tvivler på at det er skiven - nok nærmere skæve koldser..

Mit spm: 1. hvordan måler jeg om skiven er skæv?
2. kan fejlen skyldes det hydralitiske system
3. Hvad med træghed i bremsestempler?


På forhånd tak



 
 
Claus Rittig (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-07-02 16:22

"Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:SxgY8.78$HU4.956@news.get2net.dk...

> Min TDR 125 hakker ved let dossering på forbremsen - når jeg holder
trykket
> konstant er der ingen hakken...

Tyder meget på at det er skiven der er lidt skæv.

> Tvivler på at det er skiven - nok nærmere skæve koldser..

Klodser der forårsager hakken? Det har jeg aldrig oplevet.

> Mit spm: 1. hvordan måler jeg om skiven er skæv?
> 2. kan fejlen skyldes det hydralitiske system
> 3. Hvad med træghed i bremsestempler?

1. Parker cyklen på central-støtte eller sidestøtte + bøjlelås under højre
fodhviler, så forhjulet er løftet fra jorden. Hold en blyant eller kridt
eller sådan noget fast mod forgaddelbenet med spidse tæt (og jeg mener TÆT)
ind til skiven uden at røre. Roter forhjulet og kig på mellemrummet mellem
blyant og skive. Nu kan blyanten bruges til at mærke op hvor skævheden er.

Rittig



Armand (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-07-02 17:38


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3d31992e$0$54731$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:SxgY8.78$HU4.956@news.get2net.dk...
>
> > Min TDR 125 hakker ved let dossering på forbremsen - når jeg holder
> > trykket konstant er der ingen hakken...
> Tyder meget på at det er skiven der er lidt skæv.
> 1. Parker cyklen på central-støtte eller sidestøtte + bøjlelås under
højre
> fodhviler, så forhjulet er løftet fra jorden. Hold en blyant eller
kridt
> eller sådan noget fast mod forgaddelbenet med spidse tæt (og jeg mener
TÆT)
> ind til skiven uden at røre. Roter forhjulet og kig på mellemrummet
mellem
> blyant og skive. Nu kan blyanten bruges til at mærke op hvor skævheden
er.

Det er måske en lige kort nok beskrivelse af problemerne; men ud
fra "....holder trykket konstant, er der ingen hakken", forstår jeg det
som at det er grebet eller hovedcylinderen der "knirker"!
WD40/lign ved grebet er måske den enkle løsning!?

--
Armand.





Jens Bering (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Jens Bering


Dato : 14-07-02 19:11


> Det er måske en lige kort nok beskrivelse af problemerne; men ud
> fra "....holder trykket konstant, er der ingen hakken", forstår jeg det
> som at det er grebet eller hovedcylinderen der "knirker"!
> WD40/lign ved grebet er måske den enkle løsning!?
>
> --
> Armand.

Hi Claus & Armand
Sjovt nok opstod problemet 14 dage efter jeg skiftede greb og udluftede
kaliberen...jeg tror jeg først prøver WD 40 - og derefter evt. følger
Claus' anvisning

JB



Claus Rittig (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 14-07-02 22:14

"Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:A8jY8.88$HU4.1886@news.get2net.dk...

> Hi Claus & Armand
> Sjovt nok opstod problemet 14 dage efter jeg skiftede greb og udluftede
> kaliberen...jeg tror jeg først prøver WD 40 - og derefter evt. følger
> Claus' anvisning

Husk at orientere os om udfaldet, vi er jo nysgerrige efter hvad det egenlig
lige var der er galt.

Rittig



Armand (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-07-02 23:36


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3d31ebaa$0$12702$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:A8jY8.88$HU4.1886@news.get2net.dk...
>
> > Hi Claus & Armand
> > ........jeg tror jeg først prøver WD 40 - og derefter evt. følger
> > Claus' anvisning
> Husk at orientere os om udfaldet, vi er jo nysgerrige efter hvad det
> egenlig lige var der er galt.

Hørt!

--
Armand.




Jens Bering (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Jens Bering


Dato : 15-07-02 18:43


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:agt3e0$mnp$1@news.cybercity.dk...
>
> Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> news:3d31ebaa$0$12702$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > "Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> > news:A8jY8.88$HU4.1886@news.get2net.dk...
> >
> > > Hi Claus & Armand
> > > ........jeg tror jeg først prøver WD 40 - og derefter evt. følger
> > > Claus' anvisning
> > Husk at orientere os om udfaldet, vi er jo nysgerrige efter hvad det
> > egenlig lige var der er galt.
>
> Hørt!
>
> --
> Armand.
>

[KLIP]
> Jeg får kigget på det i weekenden!

Hilsen

JB (som stadig studser lidt over Claus's anbefaling, der minder lidt om
dengang, man som uerfaren cykel-smed skulle rette sin skæve fælg op med en
egger-strammer, med det resultat, at der skulle indkøbes nyt badhjul!)
>



Jens Bering (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Jens Bering


Dato : 15-07-02 21:15


">
> JB (som stadig studser lidt over Claus's anbefaling, der minder lidt om
> dengang, man som uerfaren cykel-smed skulle rette sin skæve fælg op med en
> eGer-strammer, med det resultat, at der skulle indkøbes nyt badhjul!)
> >
>
>



Claus Rittig (15-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 15-07-02 21:49

"Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:vQDY8.5409$GQ5.1734@news.get2net.dk...

> JB (som stadig studser lidt over Claus's anbefaling, der minder lidt om
> dengang, man som uerfaren cykel-smed skulle rette sin skæve fælg op med en
> egger-strammer, med det resultat, at der skulle indkøbes nyt badhjul!)

Det er jo bare en metode til at konstatere om skiven er skæv eller ej. Du er
ikke efterfølgende forpligtet til at prøve at rette den op.
Genopretning af sådan en skive er svært, meget svært. Men hvis den er skæv
er den jo skæv, så alternativet er som regel at købe en ny, og så er
genopretningsforsøget jo gratis, kan man sige. Derfor har jeg prøvet et par
gange, og har fået brugbare skiver ud af det.

Rittig



Jens Bering (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Jens Bering


Dato : 16-07-02 21:26

Hi Claus & Armand,

Tror det er fikset med WD 40...pinligt...."tror" fordi lortet ikke vil
starte, så jeg måtte prøveløbe cyklen i 40 graders varme.

For 3 uger kørte den offroad som en mis (ingen vand!), nu har den stået
stille og gider ikke starte.

Jeg har roddet en del med 2-taktere (knallerte i gamle dage), det oplagte
dvs. benzintilførsel, tænding/tændrør/gnist, choker, luftfilter er blevet
efterset - alt ok (tændrør har kørt under 500 km).

spm:

1. Skal jeg virkelig til at skille karburatoren - jeg har en hayenes
dækkende over DT 125'eren - den sær sjov ud og er uden YVPS!!

2. Hvad med YVPS'en er der nogle forholdsregler der jeg skal tage og er der
i det hele taget noget jeg skal være særlig påpasselig/opmærksom på ifm
adskildelsen, rensningen og samlingen (engelske manualer keder mig...kan
godt selv!)

Jeg skriver i samme tråd til jer to - det er muligt at spm. kunne have
interesse for andre, men jeg holder mig jo alligevel til jeres bud (det har
jo vist sig at give pote!)

MVH

JB

Er der noget



Jens Bering (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Jens Bering


Dato : 16-07-02 21:39

Det er TDR 125 R fra 1995, "Lightburner-modellen" med pornofarver og
lyserødt betræk..."en rigtig magnet". angivet til 30 heste (hvor mange som
står i folden kan ikke oplyses, men den trækker nok max 20 på baghjulet!).

Mvh

JB



Jens Bering (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Jens Bering


Dato : 16-07-02 21:37


Det er TDR 125R fra 1995, "Lightburner"- modellen med pornofarver og
lyserødt saddelbetræk og angiveligt 31 heste (hvor mange af de 31 som står i
folden er ikke oplyst!)


MVH
JB



Armand (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-07-02 22:05


Jens Bering <jdbnospam@get2net.dk> skrev i en
news:gj%Y8.111$yM6.4014@news.get2net.dk...
>
> Tror det er fikset med WD 40...pinligt...."tror" fordi lortet ikke vil
> starte, så jeg måtte prøveløbe cyklen i 40 graders varme.

GRILL
Skønt billede at have for sit indre øje

> For 3 uger kørte den offroad som en mis (ingen vand!), nu har den
> stået stille og gider ikke starte.
> Jeg har roddet en del med 2-taktere (knallerte i gamle dage), det
> oplagte dvs. benzintilførsel, tænding/tændrør/gnist, choker,
luftfilter er
> blevet efterset - alt ok (tændrør har kørt under 500 km).
> 1. Skal jeg virkelig til at skille karburatoren - jeg har en hayenes
> dækkende over DT 125'eren - den sær sjov ud og er uden YVPS!!

Du nævner at have checket gnisten, så jeg vil ikke foreslå at tænde for
dødemandsknappen!

Prøv lige at nøjes med at tømme svømmerhuset for bensin!
Moderne bensin har det med at miste boostet meget hurtigt, og de tre
uger kan være lige det der skulle til for at omdanne indhoildet i dit
svømmerhus til en diesel-lignende substans :-/

--
Armand.




Claus Rittig (16-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 16-07-02 22:51

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:ah21pk$13lm$1@news.cybercity.dk...

> > 1. Skal jeg virkelig til at skille karburatoren - jeg har en hayenes
> > dækkende over DT 125'eren - den sær sjov ud og er uden YVPS!!

> Prøv lige at nøjes med at tømme svømmerhuset for bensin!

Tjah, det ville også være mit bud. Tjek lige den gnist igen, flere af de
Italienske Yamaha'er har lidt skrøbelig tænding. Gnisten skal være en flot,
klar BLÅ gnist, ikke sådna en halvlunken orange ting. Skift evt. tændrør,
2-taktere forbruger jo tændrør, og et rør kan netop dø på den måde du
beskriver - den kørte fint, men så stod den lidt, og nu vil den ikke starte.
Sådan dør mine på crosserne som regel. Ingen synlig defekt og fin gnist, men
motoren vil ikke starte.

Rittig



Jens Bering (17-07-2002)
Kommentar
Fra : Jens Bering


Dato : 17-07-02 21:57

>
> > Prøv lige at nøjes med at tømme svømmerhuset for bensin!
>
> Tjah, det ville også være mit bud. >
> Rittig
>

[KLIP]

Er det normalt at der kan hældes 1½ l vand ud af en PLASTIKtank??!
(dannes der lettere kondens eller?)

Har drænet svømmehuset!

Kører bedre end aldrig før!
(kan det virkelig passe?)

Takker for de gode råd - som kostede et tændrør hos Fisker til 30 kr.

Mvh

JB
>



Claus Rittig (18-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 18-07-02 11:31

"Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:CRkZ8.96$wo.2907@news.get2net.dk...

> Er det normalt at der kan hældes 1½ l vand ud af en PLASTIKtank??!
> (dannes der lettere kondens eller?)

Nej, det er ikke normalt, men der dannes kondens i plast-tanken ligesom i
alle andre, og hvis den nu ikke har været tømt eller udsat for
karburator-sprit i 20 år, så...
Nej, det lyder godtnok ekstraordinært!

> Kører bedre end aldrig før!
> (kan det virkelig passe?)

Med så meget vand i tanken vil hvadsomhelst gå dårligt.

Rittig



Jens Bering (18-07-2002)
Kommentar
Fra : Jens Bering


Dato : 18-07-02 18:50

Hejsa!

Nu er vi i småtingsafdelingen:

Claus du kører også TDR ikk? - neutrallampen (pæreb) er gået - kan jeg komme
til forfra ved at løsne de to små skråbelige unbrakkoskruer på instr.?

Skal jeg nitte eller klipse kæden?

Jeg har fået et 53T og et 16T - er det standard på maskinen?

MV
JB



Claus Rittig (18-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 18-07-02 20:37

"Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:ncDZ8.100$Jk1.2560@news.get2net.dk...

> Claus du kører også TDR ikk?

Nix, jeg har aldrig siddet på sådan en. Det nærmeste vi kan komme det, er
min '82 DT125 med DTR forende.

> - neutrallampen (pæreb) er gået - kan jeg komme
> til forfra ved at løsne de to små skråbelige unbrakkoskruer på instr.?

Det ved jeg desværre ikke.

> Skal jeg nitte eller klipse kæden?

Det er jo lidt et religionsspørgsmål. Jeg clipser mine, men jeg kigger jo
også jævnligt på kæden, for at tjekke tilstanden. (Mere for slid og
justering, jeg har aldrig tabt en clips).

> Jeg har fået et 53T og et 16T - er det standard på maskinen?

Aner det ikke. Jeg gør iøvrigt ikke meget i standard-gearinger, de passer
som regel ikke til min kørestil.

Rittig



Kenneth S (19-07-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 19-07-02 08:46

>
> Skal jeg nitte eller klipse kæden?
>
...hvis du beslutter dig for at klipse (..hvilket du nok IMHO burde gøre,
medmindre du er hardcore-nitter)

Nu har jeg ikke deltaget/kigget i religionskrigen omkring nitning/klipsning
af kæden, så jeg ved ikke om denne generelle ting har været op at vende, men
here goes.

Husk at vende klipsen så 'benene' peger mod kædekørselsretningen, så falder
den ikke så let af.

/__________ retning
\
__________
/ =
\__________= klips

Kenneth
R1




Peder (19-07-2002)
Kommentar
Fra : Peder


Dato : 19-07-02 09:11

On Fri, 19 Jul 2002 09:46:19 +0200, "Kenneth S"
<kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote:

>
>Husk at vende klipsen så 'benene' peger mod kædekørselsretningen, så falder
>den ikke så let af.

Du kan også sikre den med sikringstråd/tynd ståltråd og lidt silikone.
Det fik jeg gjort da jeg opdagede at den kæde jeg havde købt i
forbindelse med forårstræning var af clipstypen.
Det var især interessant, da jeg skiftede den i forbindelse med at jeg
opdagede at detn gamle samleled havde tabt selve clipsen .
Heldigvis opdagede jeg det under smøring - ikke kørsel.
Det var en af masterkørerne (Ivan), der viste mig hvordan man gør.
Simpelt og effektivt. Jeg checker nu jævnligt om den er i orden. Ingen
problemer hidtil.

--
Peder - m/Suzi
"Inside every old person is a young person wondering what happened"
- Terry Pratchet, "Moving Pictures" (DiscWorld)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408650
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste