Fredgaard [Tidligere postet i dk.forbruger~
Fra : izeqb

Dato : 14-07-02 16:04

Hejsa...

Jeg har lige en lille historie fra det virkelige liv;

I april år '99 købte jeg en computer på afbetaling hos fredgaard.
Jeg skulle betale af med 500 kr hver måned og det gik da også fint,
sådan nogenlunde :-/

I april år '02 var sagen røget til incasso, og de ville have alle
15000 kr med det samme.

Jeg ringede til dem og forklarede min situation, jeg kunne
selvfølgelig ikke give dem 15000 kr, med det samme....

Han sagde, at det var da bare helt iorden. Jeg kunne bare aflevere min
computer tilbage. Okey, fedt nok, tænkte jeg, og aftalte en dag hvor
de skulle komme og hente den.

Det gjorde de så.

Idag fik jeg et brev fra RKI (et jeg selv havde bedt om) hvor der stod
at jeg var registreret som dårlig betaler af F-Group (det tidligere
fredgaard?).

Jeg ringer til Fredgaard, og spørger om de ikke vil slette mig,
eftersom min sag jo er lukket.
Men... det var den ikke, sagde hun.

Næh, nej. Jeg skyldte 9000 kr til fredgaard, hvorfor? Fordi at jeg
havde "ribbet" alt indmaden fra min tidligere computer før jeg
afleverede den.

Hmmm....

Jeg bliver henvist til fredgaard i Rødovre Centrum, og ringer straks.
Han fortæller at det er rigtigt nok, da de modtog computeren bestod
den kun af motherboard, lyd- og grafikkort.

Vi diskuterer lidt frem og tilbage, jeg bliver sur osv.
Fordi, da jeg afleverede computeren, havde jeg krydstjekket at alt sad
i.

Sælgeren fra fredgaard lover at ringe tilbage.
Det gør han også, i mellemtiden har jeg så fundet min kvittering frem,
fra da min computer blev afhentet.

Han påstår stadig at computeren er tom, og at han har den lige foran
sig, og der er altså ingenting i.

Jeg fortæller om sedlen, han afslutter, ringer tilbage 2 min. efter,
og minsandten om han ikke ligepludselig havde fundet det hele frem.

Undtagen harddisken og ram'en.

Nu er mit spørgsmål så, hvordan står jeg i denneher sag?

På min kvittering står intet om indmaden, kun at der er hentet en
computer m. mus+tastatur, skærm, brænder og printer.

Er det mit ord mod hans, eller hvordan foregår sådan noget?

MVH.
Hjalte

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-07-02 22:32

Scripsit izeqb <isak@city.dk>

> Er det mit ord mod hans,

Ja, i sidste ende. Sådan som sagen er fremstillet her, vil det dog
nok skade forretningens troværdighed at den ikke har reklameret til
dig før de uden videre forsøger at registrere dig hos RKI.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-07-02 23:05

KLIP

> Ja, i sidste ende. Sådan som sagen er fremstillet her, vil det dog
> nok skade forretningens troværdighed at den ikke har reklameret til
> dig før de uden videre forsøger at registrere dig hos RKI.

Vi hører desværre kun sagen fra én side.....fra den påståede forudrettede.

Jeg har svært ved at tro på at en forretning/virksomhed blot uden videre
registrere en kunde i RKI.

Der må da have været én eller anden form for brevveksling eller dyb
misligeholdese af købekontrakten.

Hr. Bjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-07-02 23:50

Scripsit "Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk>

> Vi hører desværre kun sagen fra én side.....fra den påståede forudrettede.

Det er derfor jeg tager forbehold for sagsfremstillingen.

--
Henning Makholm "Fuck Lone."

Fra : Herold³

Dato : 14-07-02 23:06

> Ja, i sidste ende. Sådan som sagen er fremstillet her, vil det dog
> nok skade forretningens troværdighed at den ikke har reklameret til
> dig før de uden videre forsøger at registrere dig hos RKI.

Ja, der skal tre rykkere til, og skyldneren skal have vedkendt sig gælden
svjv.

Men min undren ligger nu mere på følgende sætning:

"På min kvittering står intet om indmaden, kun at der er hentet en
computer m. mus+tastatur, skærm, brænder og printer."

izeqb har en kvittering, fra Fredgaard hvor der står at de har hentet en
"computer" på hans bopæl. Jeg går ud fra at "computer" dækker over en
komplet maskine, og derfor er der kvitteret for det manglende dele? Altså
vil izeqb have retten på sin side, da han sidder med en komplet kvittering?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-07-02 23:11

"Herold³" <jacob@spammerswillbeshotboomtown.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men min undren ligger nu mere på følgende sætning:

Min undren ligger i det basale....maden har ikke overholdt sin forplitelse
fra begyndelsen.

Nu påberåber han sig hjælp....hvorfor har han ikke overholdt sine aftaler
omkring betaling...?

Hr. Bjørn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-07-02 23:39

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote in

> Nu påberåber han sig hjælp....hvorfor har han ikke overholdt
> sine aftaler omkring betaling...?

Er det en god nok grund til at han skal snydes af foretningen at hans
betaling gik i fisk ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-07-02 00:42

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det en god nok grund til at han skal snydes af foretningen at hans
> betaling gik i fisk ?

Følgende har intet med jura at gøre og således OT:

Hvorfor pokker går han ikke til Ekstra..bvar..bladet med sin historie...?

Hvis der er hold i den, kan han måske få et honorar som kan dække hans
(gamle) gæld.

Kan der evt. være noget fordækt i historien....hvem er izeqb alias
Hjalte...?

Hr. Bjørn

Fra : izeqb

Dato : 15-07-02 09:21

On Mon, 15 Jul 2002 01:41:35 +0200, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote:

>Følgende har intet med jura at gøre og således OT:

Hvorfor ikke?
Mit spørgsmål er da ang. hvordan sagen vil se ud, hvis jeg ikke vil
betale 9000 kr for en 3 gb harddisk og en 32 mb ram klods.

Vil det ende med at blive mit ord mod hans, og er fredgaard bedre
stillet end mig.
Hvad kan jeg gøre, når jeg har en kvittering på de dele der er blevet
hentet, men at der ikke står detaljer på kvitteringen.

// Hjalte

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-07-02 09:35

"izeqb" <isak@city.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke?

Fordi det ikke tog udgangspunkt i nogen love.

> Mit spørgsmål er da ang. hvordan sagen vil se ud, hvis jeg ikke vil
> betale 9000 kr for en 3 gb harddisk og en 32 mb ram klods.

Fra tidliger oplyst i anden NG:

Restgæld 15.000 kr - (tilbageleveret komputer) 6.000 kr = restgæld 9.000 kr.

Jeg tror ikke restgælden er lig med en 3 GB harddisk og en RAM-blok på 32
Mb.

Ikke engang en 3 GB SCSI-disk samt den bedste RAM kostede sammenlagt 9.000
kr. i 1999.

Hr. Bjørn

Fra : izeqb

Dato : 15-07-02 17:38

On Mon, 15 Jul 2002 10:35:19 +0200, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote:

>Restgæld 15.000 kr - (tilbageleveret komputer) 6.000 kr = restgæld 9.000 kr.

Du har ret!
Eller delvist.

Det er ikke restgæld, men deres tab, der er på 9000 kr.
Renter, gebyrer og sådan noget.

Min saldo hos fredgaard står i nul nu, men Fredgaard har "tabt" 9000
kr, ved at sælge mig computeren. Sådan forstod jeg det ihvertilfald.

Ham jeg snakkede med idag, fortalte at pga. de 9000 kr, står jeg
registreret i RKI. Fredgaard kan ikke opkræve pengene af mig, men hvis
jeg betaler bliver jeg slettet fra RKI.
Ellers vil jeg stå registreret i fem år.

Det med de manglende dele er stadig en gåde for mig, men åbenbart
betyder det intet for for det beløb fredgaard mangler.?
Jeg havde misforstået, eller blevet misinformeret.

Jeg syntes det lyder lidt underligt.
Altså at jeg kan registreres i RKI, når jeg egentlig ikke skylder
fredgaard nogle penge.

// Hjalte

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-07-02 17:45

"izeqb" <isak@city.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Tak for din information Hjalte.

Det viser du har nosser, det kan jeg respektere.

> Jeg syntes det lyder lidt underligt.
> Altså at jeg kan registreres i RKI, når jeg egentlig ikke skylder
> fredgaard nogle penge.

Problematikken herom, kan det være én af de venlige jurister kan forklare
dig.

PS: Se at få bragt gælden = 9.000 kr. ud af verden og tá det som en
lærestreg/personlig erfaring...

Hr. Bjørn

Fra : Fly Christensen

Dato : 15-07-02 18:26

On Mon, 15 Jul 2002 18:44:54 +0200, "Bjørn Jørvad"
> [...]

>dig.
>
>PS: Se at få bragt gælden = 9.000 kr. ud af verden og tá det som en

Hvilken gæld? HAn har lige sagt at hans skylder Fredgaard 0 kr, men at
de har haft et tab på 9000 kr. Det er ikke det samme.

Han kan ikke registeres i RKI, hvis der ikke forelægger en utvistelig
gæld.

Skriv til RKI og sig, at du ikke vedkender dig gælden. Så skal RKI
slette dig.

Fly

Fra : izeqb

Dato : 15-07-02 22:12

On Mon, 15 Jul 2002 19:26:12 +0200, Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:

>Han kan ikke registeres i RKI, hvis der ikke forelægger en utvistelig
>gæld.
>
>Skriv til RKI og sig, at du ikke vedkender dig gælden. Så skal RKI
>slette dig.

_SKAL_ de det?
Hvad sker der så, hvis fredgaard registrerer mig igen?

Det kunne da let misbruges hvis en person der står registreret i RKI
af flere forskellige, skriver et brev til RKI hvori der står at
han/hun ikke vedkender sig gælden.

Er du sikker på at det fungerer på den måde?

MVH.
Hjalte

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 15-07-02 18:15

> Restgæld 15.000 kr - (tilbageleveret komputer) 6.000 kr = restgæld 9.000
kr.

Hvad med noget ejendomsforbehold ?
Ligesom med de bilejere der kunne returnere deres brugte biler hvis værdi
var under restgælden.

/A

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-07-02 19:01

"Anders Majland (Replace DOT with . when replying by email)" wrote:

> kr.
>
> Hvad med noget ejendomsforbehold ?
> Ligesom med de bilejere der kunne returnere deres brugte biler hvis værdi
> var under restgælden.

Lige min tanke, find din oprindelige købsaftale frem, og skriv
hvad der står.

Ikke at jeg synes det er ok, men ret er ret..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-07-02 08:05

izeqb <isak@city.dk> skrev:

> Hvad sker der så, hvis fredgaard registrerer mig igen?

Fredgaard kan ikke få dig registreret i det åbne register.

> Det kunne da let misbruges hvis en person der står registreret i RKI
> af flere forskellige, skriver et brev til RKI hvori der står at
> han/hun ikke vedkender sig gælden.

Det er misbrug, hvis der sker en registrering og videregivelse af
oplysninger uden skriftligt samtykke eller dom. Rent faktisk er det
strafbart i henhold til nedenævnte lovs §70 og straffes ned bøde eller
hæfte (fængsel).

> Er du sikker på at det fungerer på den måde?

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000042930-REGL
§23
Stk. 3. Summariske oplysninger om skyldforhold må kun videregives, hvis
oplysningerne hidrører fra Statstidende, er indberettet af en offentlig
myndighed efter reglerne i kapitel 5, eller hvis oplysningerne vedrører
skyldforhold til samme kreditor på mere end 1.000 kr. og kreditor enten
har erhvervet den registreredes skriftlige erkendelse af en forfalden
gæld, eller hvis der er foretaget retslige skridt mod den pågældende.
Oplysninger om endeligt godkendt gældssanering må dog ikke videregives.
De i 1. og 2. pkt. nævnte regler gælder tillige for videregivelse af
summariske oplysninger om skyldforhold i forbindelse med udarbejdelse
af bredere kreditbedømmelser.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-07-02 16:40

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev:

> Jeg har svært ved at tro på at en forretning/virksomhed blot uden
> videre registrere en kunde i RKI.

En forretning/virksomhed *kan ikke* lovligt få registreret en kunde i
RKIs åbne register uden gælden enten er blevet vedkendt skriftligt
eller der er faldet dom.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-07-02 17:13

> En forretning/virksomhed *kan ikke* lovligt få registreret en kunde i
> RKIs åbne register uden gælden enten er blevet vedkendt skriftligt
> eller der er faldet dom.

Så vil jeg anbefale "izeqb" at tage en samtale/hyre en advokat, såfremt der
er begået en ulovlighed.

Hr. Bjørn

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-07-02 18:02

izeqb <isak@city.dk> skrev:

> Ham jeg snakkede med idag, fortalte at pga. de 9000 kr, står jeg
> registreret i RKI. Fredgaard kan ikke opkræve pengene af mig, men
> hvis jeg betaler bliver jeg slettet fra RKI.

Det lyder noget mærkværdigt. Hvis Fredgaard mener, at de ikke kan
opkræve pengene af dig, så skylder du dem ingenting.

> Jeg syntes det lyder lidt underligt.
> Altså at jeg kan registreres i RKI, når jeg egentlig ikke skylder
> fredgaard nogle penge.

Har du på noget tidspunkt vedkendt dig gælden eller er der faldet en
domstolsafgørelse?

Hvis dette ikke er tilfældet, så kan du ikke lovligt registreres i RKIs
åbne register.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : izeqb

Dato : 15-07-02 22:14

On Mon, 15 Jul 2002 17:01:53 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Det lyder noget mærkværdigt. Hvis Fredgaard mener, at de ikke kan
>opkræve pengene af dig, så skylder du dem ingenting.

Det syntes jeg også, men det var hvad chefen fra fredgaard fortalte.

>Har du på noget tidspunkt vedkendt dig gælden eller er der faldet en
>domstolsafgørelse?

Der er ikke faldet en domstolsafgørelse, men jeg vedkendte mig vel
gælden da jeg skrev under på afbetalings kontrakten!?

>Hvis dette ikke er tilfældet, så kan du ikke lovligt registreres i RKIs
>åbne register.

Hvordan ved jeg om det er det åbne eller det lukkede?

MVH.
Hjalte

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-07-02 08:11

izeqb <isak@city.dk> skrev:

> Hvordan ved jeg om det er det åbne eller det lukkede?

Du kontakter RKI.

--
Morten http://miljokemi.dk