Seksuel lavalder
Fra : Kirstine

Dato : 14-07-02 12:09

Hej NG

I dss har vi en diskussion om seksuel lavalder, og vi er i tvivl om,
hvordan den anvendes i praksis i DK.

Hvis en 14-årig dyrker sex med sin 15-årig kæreste, kan den 15-årige så
reelt dømmes? Er det kun den 14-årige, der kan anmelde, eller kan den 14-
åriges forældre også anmelde kæresten? Hvad er straffen i sådan en
situation?

På forhånd tak for hjælpen *S*
--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-07-02 12:50

Kirstine <minipip@paradis.dk> skrev:

> [...]
> 15-årige så reelt dømmes? Er det kun den 14-årige, der kan
> anmelde, eller kan den 14- åriges forældre også anmelde kæresten?

Min opfattelse, der stammer fra diverse politifolk mv., så vil der
oftest gives tiltalefrafald, hvis der er tale om et kærestepar på 14 og
15 år. Formålet med den seksuelle lavalder er hovedsaligt at beskytte
børn mod voksnes overgreb.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 14-07-02 13:12

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> [...]
> oftest gives tiltalefrafald, hvis der er tale om et kærestepar på 14 og
> 15 år. Formålet med den seksuelle lavalder er hovedsaligt at beskytte

Mener du tiltalefrafald eller påtaleopgivelse? Tiltalefrafald er jo også en
slags dom.

--
Reino

Fra : TGD

Dato : 14-07-02 15:28

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Mener du tiltalefrafald eller påtaleopgivelse? Tiltalefrafald er jo også
en
> slags dom.
Tiltalefrafald en slags dom kan du venligst uddybe det

Tiltalefrafald kan gives i henhold til forskellige §§ og ja i tilfælde gives
det til skyldige, men også til uskyldige.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-02 17:15

On Sun, 14 Jul 2002 16:28:00 +0200, "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>
wrote:

>Tiltalefrafald en slags dom kan du venligst uddybe det
>Tiltalefrafald kan gives i henhold til forskellige §§ og ja i tilfælde gives
>det til skyldige, men også til uskyldige.

? kan du nævne tilfælde hvor en uskyldig har fået tiltalefrafald?
Jeg har også altid ment at det var noget man gav til skyldige.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-07-02 17:26

In article <3q83ju4u1chv3rujba7ne6rgi0g5utg7i7@4ax.com>, Ivar Madsen wrote:

> ? kan du nævne tilfælde hvor en uskyldig har fået tiltalefrafald?
> Jeg har også altid ment at det var noget man gav til skyldige.

Tænk, jeg troede altid at folk var uskyldige indtil det modsatte
er bevist i en domstol. Derfor må tiltalefrafald jo være noget man
giver til uskyldige mennesker.
Jeg troede også at det var noget politiet gjorde når de ikke mente
at deres beviser vil kunne give domsfældelse.

JonB

Fra : Jakob Paikin

Dato : 14-07-02 17:41

On Sun, 14 Jul 2002 16:26:01 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

>Tænk, jeg troede altid at folk var uskyldige indtil det modsatte
>er bevist i en domstol. Derfor må tiltalefrafald jo være noget man
>giver til uskyldige mennesker.

Tiltalefrafald reguleres af retsplejelovens §722 (m.fl.):

"§ 722 Tiltale i en sag kan helt eller delvis frafaldes i tilfælde,
1) hvor den påsigtede lovovertrædelse efter loven ikke kan medføre
højere straf end bøde og forholdet er af ringe strafværdighed,
2) hvor det i medfør af § 723, stk. 1, fastsættes som vilkår, at
sigtede undergives hjælpeforanstaltninger efter § 40 i lov om social
service,
3) hvor sigtede var under 18 år på gerningstidspunktet og der
fastsættes vilkår efter § 723, stk. 1,
4) hvor straffelovens § 10 b eller § 89 er anvendelig, når det
skønnes, at ingen eller kun en ubetydelig straf ville blive idømt, og
at domfældelse heller ikke i øvrigt vil være af væsentlig betydning,
5) hvor sagens gennemførelse vil medføre vanskeligheder, omkostninger
eller behandlingstider, som ikke står i rimeligt forhold til sagens
betydning og den straf, som i givet fald kan forventes idømt,
6) hvor lovgivningen indeholder særlig hjemmel for, at tiltale kan
frafaldes, eller
7) hvor dette følger af bestemmelser fastsat af justitsministeren
eller rigsadvokaten.

Stk. 2. I andre tilfælde kan tiltale kun frafaldes, hvis der
foreligger særlig formildende omstændigheder eller andre særlige
forhold og påtale ikke kan anses for påkrævet af almene hensyn.
Stk. 3. Påtalemyndigheden kan frafalde tiltale i medfør af stk. 1,
mens tiltalefrafald efter stk. 2 besluttes af den nærmeste
overordnede anklagemyndighed."

Tiltalefrafald (efter stk. 1) anvendes i tilfælde, hvor
politiet/anklagemyndigheden mener at der både er juridisk og
bevismæssigt grundlag for en domfældelse, men hvor en sag skønnes ikke
at skulle gennemføres af en af de i bestemmelsen nævnte grunde.

Altså anvendes instrumentet til "formodet skyldige" personer -
forstået på den måde, at det er personer som anklagemyndigheden finder
kunne dømmes, hvis der blev gennemført en retssag.

Påtaleopgivelse beskrives derimod i § 721:

"§ 721 Påtale i en sag kan helt eller delvis opgives i tilfælde,
1) hvor sigtelsen har vist sig grundløs,
2) hvor videre forfølgning i øvrigt ikke kan ventes at føre til, at
sigtede findes skyldig, eller
3) hvor sagens gennemførelse vil medføre vanskeligheder, omkostninger
eller behandlingstider, som ikke står i rimeligt forhold til sagens
betydning og den straf, som i givet fald kan forventes idømt.

Stk. 2. Adgangen til at opgive påtale i medfør af stk. 1, nr. 1,
tilkommer politimesteren. I de øvrige tilfælde tilkommer adgangen
påtalemyndigheden, medmindre andet følger af bestemmelser fastsat af
justitsministeren."

Det er altså situationer hvor anklagemyndigheden IKKE forventer at der
kan ske domfældelse ved gennemførelse af sagen.

--
Jakob Paikin

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-02 17:48

On Sun, 14 Jul 2002 18:41:09 +0200, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

>Altså anvendes instrumentet til "formodet skyldige" personer -
>forstået på den måde, at det er personer som anklagemyndigheden finder
>kunne dømmes, hvis der blev gennemført en retssag.

Den der får tiltalefrafald, kan alså kræve at sagen gennemføres, hvis
de er uskyldig, og vil bevise sin uskyld?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 14-07-02 18:02

On Sun, 14 Jul 2002 18:47:46 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Den der får tiltalefrafald, kan alså kræve at sagen gennemføres, hvis
>de er uskyldig, og vil bevise sin uskyld?

Nej. I straffesager er det anklagemyndigheden der disponerer over
sagen - vælges tiltalefrafald er der ingen sag.

Der kan (jf. §723) stilles betingelser for tiltalefrafaldet - men det
kan kun ske i retten og hvis tiltalte har tilstået forholdet.

--
Jakob Paikin

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-07-02 22:37

Scripsit Jakob Paikin <jp@dklaw.dk>
> On Sun, 14 Jul 2002 18:47:46 +0200, Ivar Madsen

> Nej. I straffesager er det anklagemyndigheden der disponerer over
> sagen - vælges tiltalefrafald er der ingen sag.

Men er det ikke rigtigt at tiltalefrafald kommer til at fremgå af
private straffeattester?

[I givet fald synes det at være et retssikkerhedsmæssigt
problem at den sigtede ikke har mulighed for at rense sig - men det er
jo ikke relevant her i gruppen...]

--
Henning Makholm "Hører I. Kald dem sammen. Så mange som overhovedet
muligt. Jeg siger jer det her er ikke bare stort. Det er

Fra : Jakob Paikin

Dato : 15-07-02 07:05

On 14 Jul 2002 23:37:27 +0200, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Men er det ikke rigtigt at tiltalefrafald kommer til at fremgå af
>private straffeattester?

Det er kun tiltalefrafald med vilkår, der fremgår. Og som nævnt
forudsætter sådanne "sanktioner" at vedkommende har tilstået.

>[I givet fald synes det at være et retssikkerhedsmæssigt
>problem at den sigtede ikke har mulighed for at rense sig - men det er
>jo ikke relevant her i gruppen...]

Men da reglerne faktisk tager højde for problemet er problemet væk

--
Jakob Paikin

Fra : Reino Andersen

Dato : 14-07-02 20:55

"Jakob Paikin" skrev:

et godt indlæg, hvortil jeg kan tilføje, at tiltalefrafald kommer til at
figurere på ens straffeattest. Det er naturligvis ikke tilfældet med
påtaleopgivelse.

--
Reino

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-02 21:33

On Sun, 14 Jul 2002 21:54:54 +0200, "Reino Andersen"
<reino@gettwonet.dk> wrote:

>"Jakob Paikin" skrev:
>
>et godt indlæg, hvortil jeg kan tilføje, at tiltalefrafald kommer til at
>figurere på ens straffeattest. Det er naturligvis ikke tilfældet med
>påtaleopgivelse.

Jakob P. skrev at man ikke kan få prøvet sig sag ved en domstol, hvis
man har fået tiltalefrafald, hvordan kan det så komme til at stå på
ens straffeattest, når man ikke kan blive frikendt ved en domstol?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 14-07-02 22:15

On Sun, 14 Jul 2002 22:32:56 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Jakob P. skrev at man ikke kan få prøvet sig sag ved en domstol, hvis
>man har fået tiltalefrafald, hvordan kan det så komme til at stå på
>ens straffeattest, når man ikke kan blive frikendt ved en domstol?

Tiltalefrafald med vilkår (som formentlig er det hyppigst
forekommende) forudsætter at tiltalte har tilstået - i den situation
er der naturligvis intet betænkeligt i at frafaldet anføres på
straffeattesten.

Tiltalefrafald uden vilkår kræver ikke formelt set en tilståelse, men
i mange tilfælde vil der givetvis foreligge en sådan. Ifølge Eva
Schmidts Straffeproces (gammel udgave) er det fast praksis, at
tiltalefrafald altid kræver tilståelse.

Endelig er der administativ kontrol i form af hierakiet i
anklagemyndighed/politi, der antagelig giver sikkerhed for at der ikke
sker misbrug af instrumentet (altså at en person får en masse på sin
straffeattest uden at være skyldig i noget som helst).

--
Jakob Paikin

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-02 22:24

On Sun, 14 Jul 2002 23:14:33 +0200, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

> [...]
>i mange tilfælde vil der givetvis foreligge en sådan. Ifølge Eva
>Schmidts Straffeproces (gammel udgave) er det fast praksis, at

OK, hvis man tilstår, så vil man jo heller ikke have en dom for at
blive frifundet, da man jo erkender sin skyld.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-02 17:42

Bendtsen) wrote:

>Tænk, jeg troede altid at folk var uskyldige indtil det modsatte
>er bevist i en domstol.

Enig.

>Derfor må tiltalefrafald jo være noget man
>giver til uskyldige mennesker.
>Jeg troede også at det var noget politiet gjorde når de ikke mente
>at deres beviser vil kunne give domsfældelse.

Jeg har så altid troet at det var noget man fik under retsagen. Inden
domsfældelse, men ikke før retsagen. Alså som en slags aftale mellem
1. anklager
2 dommer
3 forsvare.

Men jeg kan meget vel tage fejl, hvad siger de lærde?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 14-07-02 18:04

On Sun, 14 Jul 2002 18:42:13 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Jeg har så altid troet at det var noget man fik under retsagen. Inden
>domsfældelse, men ikke før retsagen. Alså som en slags aftale mellem
> [...]

Hvis der skal betingelser på tiltalefrafaldet, skal det ske i retten
(jf. §723).

Hvis tiltalefrafaldet først besluttes efter domsforhandlingens start,
afsiger retten frifindelsesdom, jf. §728.

Efter §728 kan retten efter anmodning (antagelig fra den
sigtede/tiltalte) udstede erklæring om at retsforfølgning er opgivet.

--
Jakob Paikin

Fra : TGD

Dato : 14-07-02 18:12

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> ? kan du nævne tilfælde hvor en uskyldig har fået tiltalefrafald?
> Jeg har også altid ment at det var noget man gav til skyldige.

Fra Politimesteren i Slagelse

Jeg har i dag i medfør af retsplejeloven § 721, stk. 1, nr. 2, besluttet at
opgive påtale mod Dem for overtrædelese af politivedtægten for Slagelse
polititkreds i forbindelse med uroen natten til den 29. juli 2001
på.........

Begrundelsen for afgørelsen er, at videre forfølgning ikke kan ventes at
føre til, at De findes skyldig til straf.

OPmærksomeheden henledes...............

Ja jeg har ikke gjort noget så en uskyldig kan godt få tiltalefrafalde,
nogle i gruppen ville sikkert kalde det "påtaleopgivelse".

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-07-02 19:15

On Sun, 14 Jul 2002 19:11:36 +0200, "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>
wrote:

> [...]
>Ja jeg har ikke gjort noget så en uskyldig kan godt få tiltalefrafalde,
>nogle i gruppen ville sikkert kalde det "påtaleopgivelse".

Lad os nu kalde æbler for æbler, og pære for pære, så ved vi hvad vi
snarker om.

Følgende stammer fra

| Tiltalefrafald reguleres af retsplejelovens §722 (m.fl.):
| Påtaleopgivelse beskrives derimod i § 721:

Så jeg kunne igen spørge

Men efter at have læst
så vil jeg sige, at der er sikkert uskyldige der har fået
tiltalefrafald.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-07-02 19:49

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja jeg har ikke gjort noget så en uskyldig kan godt få tiltalefrafalde,
> nogle i gruppen ville sikkert kalde det "påtaleopgivelse".

Nu blander du tingene sammen. Politimesteren har undladt påtale, fordi han
tror, at du er uskyldig eller i hvert fald ikke vil være i stand til at
bevise noget, og som sådan i princippet derved også er uskyldig.
Der er ingen betingelser tilknyttet når påtale opgives.
Ved tiltalefrafald, skal politimesteren skønne lige modsat, nemlig at der er
en skyldig og ved tiltalefrafald vil der altid være nogle betingelser der
skal opfyldes.
Tiltalefrafald kan også oversættes som: Jeg slæber dig ikke i retten for at
få afgjort denne sag, hvis du i stedet for gør .......

Kurt

Fra : LR

Dato : 15-07-02 01:48

Reino Andersen skrev i meddelelsen ...

>Mener du tiltalefrafald eller påtaleopgivelse? Tiltalefrafald er jo også en
>slags dom.

Jeg mener også, det er tiltalefrafald. Hvis man vil vide det med sikkerhed,
kan man gå på biblioteket og slå op i Eva Schmidt: Straffeproces, hvor der
står noget om det.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-07-02 14:24

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev:

> Mener du tiltalefrafald eller påtaleopgivelse?

Som skrevet har jeg det fra udtalelser forskellige steder fra derunder
hovedsaligt aviser og TV og jeg er rimelig sikker på, at der er blevet
sagt tiltalefrafald.

Jeg er iøvrigt ikke en gang helt sikker på, hvad forskellen er på de to
begreber?

> Tiltalefrafald er
> jo også en slags dom.

Ok, det vidste jeg ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kirstine

Dato : 14-07-02 14:48

In article <Xns924B8CAD8A6B.miljokemi.dk@172.16.16.111>, "Morten =?Iso-
8859-1?Q?Bjergstr=F8m"?= <nospam01@miljokemi.dk> says...

> [...]
> oftest gives tiltalefrafald, hvis der er tale om et kærestepar på 14 og
> 15 år. Formålet med den seksuelle lavalder er hovedsaligt at beskytte

Det var også min opfattelse. Tak skal du ha'

Fra : Den glade dreng

Dato : 14-07-02 15:45

Kirstine <minipip@paradis.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:MPG.179b7a12fcbaf82a9896fb@news.tele.dk...

> Hej NG
>
> I dss har vi en diskussion om seksuel lavalder

Hvad dag starter den tråd, kan ikke finde den

hilsen

Per

Fra : Kirstine

Dato : 14-07-02 17:01

In article <ags2m0$1ru$1@sunsite.dk>, per1665@grafik.dk says...

> Kirstine <minipip@paradis.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:MPG.179b7a12fcbaf82a9896fb@news.tele.dk...

> Hvad dag starter den tråd, kan ikke finde den

Diskussionen foregår både i "Pædofilidebat og nuancer" samt "Natradio".

Fra : Kirstine

Dato : 14-07-02 17:08

Lige et tillægsspørgsmål : hvordan er man egentligt nået frem til den
nuværende grænse på 15 år?

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-02 21:46

Kirstine <minipip@paradis.dk> skrev:

> Lige et tillægsspørgsmål : hvordan er man egentligt nået frem til den
> nuværende grænse på 15 år?

Mon ikke der er lavet en betænkning om spørgsmålet (eller indgår i en
betænkning). Man har nok og kigget på vore nabolandes lovgivning, særligt
Norden.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-07-02 07:26

Kirstine wrote:

> [...]
> reelt dømmes? Er det kun den 14-årige, der kan anmelde, eller kan den 14-
> åriges forældre også anmelde kæresten? Hvad er straffen i sådan en

Der kom aldrig svar på dit spørgsmål om hvorvidt forældrene har
ret til at anmelde en mand for at have dyrket sex med deres
14-årige datter. Eller om det kun er pigen der kan indgive
anmeldelsen.

Og jeg er faktisk nysgerrig.

--
Peter Knutsen