Den seksuelle lavalder
Fra : Sanne Bülow

Dato : 14-07-02 11:59

Hej Gruppe

I dk.snak.seksualitet er der opstået en diskussion om den kriminelle
lavalder, om at den primært er der for at beskytte barnet mod at indgå
seksuelle forhold med voksne. Spørgsmålet er nu, den gælder jo også selvom
den seksuelle akt foregår mellem 2 næsten jævnaldrende (hvor den ene er lige
over og den anden lige under) men har det nogen praktisk betydning?
Har der været sager, hvor de unge er blevet tiltalt (jeg kender ikke loven
som sådan og ved ikke hvad der ligger i den) og er de blevet dømt? Eller vil
en sådan sag blive afvist?

Håber I kan hjælpe

Sanne Bülow
Dragons aren't extinct;
they just learned to hide in books.

Fra : Kirstine

Dato : 14-07-02 12:13

In article <agrlif$3ke$1@sunsite.dk>, it@abso.adsl.dk says...

*G* To sjæle - samme tanke.
--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Padre

Dato : 14-07-02 12:13

> [...]
> som sådan og ved ikke hvad der ligger i den) og er de blevet dømt? Eller

Det kommer an på en meget konkret vurdering.

Generelt kan man sige, at jo tættere den mindreårige er på de 15 år, jo
større aldersforskel kan der være.

Fx. kan en på 14 år og 10 mdr. stå i forhold til en 40-årring uden de store
juridiske problemer.

Er den ene part fx. kun 13, skal den anden helst ikke være meget over de
16 - 18.

Bestemmelsen er jo indført for at beskytte børn mod voksnes overgreb, så jo
mindre "voksen" den ældre part er, jo mere kan der tillades efter
retspraksis.

Padre

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-07-02 12:35

In article <agrmb6$5ib$1@sunsite.dk>,
"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote:

> Fx. kan en på 14 år og 10 mdr. stå i forhold til en 40-årring uden de store
> juridiske problemer.

Medmindre der er tale om et tillidsforhold mellem den unge og den
40-årige (f.eks hvis den 40-årige er lærer, træner o.lign. for den
unge), så skal den unge være 18 år.

Så vi har altså 2 seksulle lavaldre i DK. 18 år hvis den ældre udnytter
sin position til at indlede et forhold, og 15 år i de normale
situationer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-02 10:29

Povl H. Pedersen skrev:

>Så vi har altså 2 seksulle lavaldre i DK. 18 år hvis den ældre udnytter
>sin position til at indlede et forhold

<PEDANTMODE>
.... og ligeså 18 år hvis han ikke gør, men har mulighed for det.
</PEDANTMODE>

--
Bertel

Fra : Jakob Paikin

Dato : 14-07-02 13:37

On Sun, 14 Jul 2002 12:59:28 +0200, "Sanne Bülow" <it@abso.adsl.dk>
wrote:

>I dk.snak.seksualitet er der opstået en diskussion om den kriminelle
>lavalder, om at den primært er der for at beskytte barnet mod at indgå
>seksuelle forhold med voksne.

Begrebsmæssigt er det temmelig væsentligt at holde den kriminelle
lavalder og den seksuelle lavalder adskilt fra hinanden - selvom begge
p.t. er 15 år.

Den kriminelle lavalder indebærer at børn under 15 år ikke kan
straffes på sædvanlig måde (f.eks. fængsel).

Den seksuelle lavalder indebærer at seksuelt samvær med personder
under 15 år er strafbart.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-07-02 07:26

Jakob Paikin wrote:

> Den seksuelle lavalder indebærer at seksuelt samvær med personder
> under 15 år er strafbart.

Så teoretisk set er det altså ulovligt hvis to 14-årige har
sex med hinanden? (Men ingen bliver straffet - naturlivgis).

Har en politimand (eller forælder?) pligt til at gribe ind,
hvis der er stærkt begrundet mistanke om at to mindreårige
agter at hoppe på hinanden? (Mit gæt er: nej)

--
Peter Knutsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-07-02 19:28

Scripsit Peter Knutsen <peter@knutsen.dk>

> Så teoretisk set er det altså ulovligt hvis to 14-årige har
> sex med hinanden? (Men ingen bliver straffet - naturlivgis).

"Ulovligt" er et udtryk vi ikke er glade for her i gruppen. Det er
ikke præcist nok defineret.

Det der er juridisk interessant er om en handling kan straffes eller
ej. Eftersom en 14-årig slet ikke kan straffes, ville det være
redundant og spild af tid at lave specielle undtagelser i de enkelte
straffebestemmelser, som siger at fx §222 ikke gælder for børn under
15. Det ville derimod skabe forvirring og kunne få nogen læsere til at
tro at børn kan straffes efter de paragraffer der *ikke* havde sådan
en undtagelse.

--
Henning Makholm "Han råber og skriger, vakler ud på kørebanen og
ind på fortorvet igen, hæver knytnæven mod en bil,