Kan det virkelig passe? (lejelov)
Fra : Lars B. Sørensen

Dato : 14-07-02 11:49

Hejsa.
Jeg ved godt at dette indlæg er langt men vi er kommet i en alvorlig knibe
og vil derfor gerne have lidt ekspertbistand

Vi er netop fraflyttet en lejlighed, hvor udlejer er begyndt at stejle en
smule.

Han har i lejekontraktens §11 tilføjet at den sædvanlige indsigelsesperiode
på 14 dage er udvidet til 3 mdr og vi kan derfor først få vores depositum
herefter. Er det lovligt?

Vi har aftalt med den nye lejer at hun står for malingen og hun har modtaget
et, af hende accepteret, beløb af os til dette. Vi har informeret udlejer om
dette og har tilmed fået den nye lejer til at skrive under på at hun maler.
Kopi af dette brev er sendt til udlejer uden at han har gjort indsigelser
før 5 dage efter. Ved sidste flyttesyn har udlejer konstateret at
lejligheden ikke er nymalet. Han har samtidig informeret både os og den nye
lejer om at den mellem os indgåede aftale betyder at fraflyttende lejer
slipper for sine forpligtelser og at indflyttende lejer slipper for sine
fraflytningsforpligtelser for så vidt angår malearbejdet. Dette i henhold
til lejelovens regel om at ingen lejer kan pålægges at aflevere et lejemål i
bedre stand end det var ved overtagelsen. Udlejer nægter at erklære
lejligheden nymalet på trods af den underskrevne aftale mellem os og den nye
lejer. Han skal have et bevis på at vi har betalt den nye lejer kr.
10-14.000 til malearbejde før han vil godkende aftalen. Kan det virkelig
passe, at det skal stilles så firkantet op?
Udlejer siger at vi først kan få vores depositum tilbage når den nye lejer
flytter om 1-4-6-?...år; kan det virkelig være rigtigt?

Udlejer tager 500 kr. for hver gang han har været og syne vores lejlighed.
Der har været et før-fraflytningssyn, et gulvsyn og til sidst et egentligt
flyttesyn. Må han tage betaling for det eller er det normalt noget der er en
del af huslejeindtægten for udlejer?

Hvis det ender med at udlejer tilbageholder vores depositum skal han så ikke
tilbagebetale det leje vi har forudbetalt og som vi ikke har "boet op"?

Er ovenstående ikke en sag man kunne gå til LLO med; er der en sag? Hvad
koster det i øvrigt at blive medlem og er det både vejledning og retshjælp,
de kan bidrage med?

Med venlig hilsen
Lars

Fra : vagn torup

Dato : 14-07-02 15:51

"Lars B. Sørensen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Er ovenstående ikke en sag man kunne gå til LLO med; er der en sag? Hvad
> koster det i øvrigt at blive medlem og er det både vejledning og

Jo, du bør helt klart gå til LLO, så de kan læse din lejekontrakt og den
famøse §11 grundigt igennem.
Prisen for medlemskab afhænger af hvor i landet du bor. Du kan gå ind på
deres hjemmeside på www.llo.dk og klikke på danmarkskortet, der hvor du bor,
så får du adressen på din nærmeste afdeling.
Jeg kender personligt mest til Hovedstadsafdelingen, som er rigtig god. Hvis
de skønner du har en "sag", så sender de den afsted til den korrekte
retsinstans for dig. Da jeg formoder du bor i privat udlejning vil det være
huslejenævnet. Der er et sagsgebyr på (vistnok) 107 kr, men det er noget
retten kræver og har intet med llo at gøre.
Under alle omstændigheder vil du få af vide, hvad loven siger på de punkter
du nævner og hvad du kan gøre.

Jeg vil mene at svarene på dine spørgsmål er som følger:

Om indsigelsesperioden lovligt kan forlænges fra 14 dage til 3 mdr. vil mit
svar være nej med henvisning til lejelovens § 98, stk. 2, hvor der står:
"udlejeren kan ikke gøre krav i medfør stk 1. gældende, når der er forløbet
mere end 2 uger fra fraflytningsdatoen. Dette gælder dog ikke , hvis manglen
ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller lejeren
har handlet svigagtig"
Dvs. på almindelig dansk at udlejer ikke "kan komme efter dig" efter de 14
dage er gået medmindre det er mangler, der ikke lige er til at se eller du
har løjet/skjult ting. Ex kunne være, at du har lavet et stort brændemærke i
gulvet og derfor lægger fast tæppe henover for at skjule fejlen.

Under § 97 har jeg kunne læse en masse om flyttesyn men ikke noget om,
hvorvidt udlejer må opkræve penge for at gøre det, så jeg ved det faktisk
ikke. Jeg har dog ikke hørt om, det er blevet praktiseret andre steder.

Mht. til jeres maler aftale med den nye lejer, tænker jeg på om der da ikke
er en vedligeholdelseskonto hørende til lejemålet, som dækker??? Det er ikke
noget I har krav på, men det skal i hvert fald klart fremgå af
lejekontrakten, hvordan vedligeholdesen skal foregå.
Umiddelbart vil jeg ikke mene, at aftalen mellem jer og den nye lejer er
gyldig, når udlejer ikke har godkendt den og det har han jo ikke, hvis han
har gjort indsigelse og 5 dage er i den forbindelse ikke lang tid.
Jeg har ikke kunne finde noget i lejeloven, der beskriver aftaler som den du
har gjort, men måske har jeg kigget de forkerte steder eller også skal man
til at finde noget domspraksis, der kan fortælle noget.
Nu ved jeg ikke, hvilket beløb I har aftalt med den nye lejer, men hvis I
eksempelvis har givet hende 500 kr. er det vel næppe realistisk at tro, at
hele lejligheden kan males for det beløb. Om 10-14.000 er rimeligt ved jeg
ikke, for det afhænger jo af lejlighedens størrelse.
Jeg tror ikke på, at udlejer kan tilbageholde jeres depostium til den nye
lejer fraflytter. Hvad begrunder han det med?

Men som sagt kontakt LLO, da de (i hvert fald i Hovedstads afd.) har
jurister til at svare og de ved betydelig mere om lejeloven end jeg gør og
held og lykke ikke mindst.
MVH Rikke

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-07-02 18:22

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> skrev...
SNIP
> [...]
> har løjet/skjult ting. Ex kunne være, at du har lavet et stort brændemærke
> gulvet og derfor lægger fast tæppe henover for at skjule fejlen.

Bem. § 99 a - § 98, stk. 2 kan godt fraviges, det vil sige, at en længere
indsigelsesfrist kan aftales!
Forlængelse af fristen benyttes mest i forbindelse med udlejning af
moderniserede lejemål.

> Under § 97 har jeg kunne læse en masse om flyttesyn men ikke noget om,
> hvorvidt udlejer må opkræve penge for at gøre det, så jeg ved det faktisk
> ikke. Jeg har dog ikke hørt om, det er blevet praktiseret andre steder.

Heller ikke jeg har kunnet finde hjemmel til opkrævning af gebyr for
flyttesyn - og har heller aldrig oplevet det i praksis.

> [...]
> noget I har krav på, men det skal i hvert fald klart fremgå af
> lejekontrakten, hvordan vedligeholdesen skal foregå.

Om der er vedligeholdelseskonto kommer an på, om det er lejer eller udlejer,
der har den indvendige vedligeholdelsespligt.
Men hvis lejemålet var nymalet ved indflytning, ja, så skal det også være
nymalet ved fraflytning - uanset hvem, der har vedligeholdelsen.

> Umiddelbart vil jeg ikke mene, at aftalen mellem jer og den nye lejer er
> gyldig, når udlejer ikke har godkendt den og det har han jo ikke, hvis han
> har gjort indsigelse og 5 dage er i den forbindelse ikke lang tid.

Uanset om udlejer har gjort indsigelse eller ej, er den ikke gyldig - der er
lavet en aftale mellem udlejer og lejer, og den skal holdes! Lejer kan ikke
bare give "aben" videre til lejer2, for det betyder jo, at den aftale, som
udlejer i givet fald laver med lejer2 (fx at lejemålet er nymalet ved
indflytning) ikke holder!

Mvh. Camilla

Fra : Lars B. Sørensen

Dato : 14-07-02 19:41

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Bem. § 99 a - § 98, stk. 2 kan godt fraviges, det vil sige, at en længere
> indsigelsesfrist kan aftales!
> Forlængelse af fristen benyttes mest i forbindelse med udlejning af
> moderniserede lejemål.

Lejligheden er blevet moderniseret for tre år siden; kan udlejer så
fortsætte med den forlængede indsigelsesperiode i al evighed eller i hvert
fald efter to år hvor vi tegnede kontrakt?
Kan vi først få vores depositum tilbage efter indsigelsesperiodens ophør?

> [...]
> bare give "aben" videre til lejer2, for det betyder jo, at den aftale, som
> udlejer i givet fald laver med lejer2 (fx at lejemålet er nymalet ved

Hvis vi nu går til yderligere, er der så mulighed for regres mod den nye
lejer, såfremt vi får en regning for maling? Det dokument vi har med hendes
underskift er vel gyldig dokumantation for at hun vil stå for maling af
lejligheden!?

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-07-02 20:45

> [...]
> fald efter to år hvor vi tegnede kontrakt?
> Kan vi først få vores depositum tilbage efter indsigelsesperiodens ophør?

Altså, kontraktens bestemmelser gælder uanset om I bor i lejligheden i 6
måneder eller 60 år!
Hvis I har aftalt, at indsigelsesperioden er forlænget, så er
indsigelsesperioden forlænget...
Man får først sit depositum tilbage, når de ting, udlejer gør indsigelse
over (og hvis lejer protesterer, efter evt. behandling i huslejenævnet) er
ordnede - det kan være før indsigelsesfristen er udløbet, men også efter,
alt efter hvor lang tid reparationer mv. tager.
Den forudbetalte leje bør I dog kunne få tilbage.

> [...]
hendes
> underskift er vel gyldig dokumantation for at hun vil stå for maling af

Som jeg skrev tidligere, I har indgået en aftale med udlejer om, at
lejemålet er overtaget nymalet, og derfor også skal afleveres nymalet -
han/hun indgår sandsynligvis samme aftale med den ny lejer, og den er jo i
så fald ikke holdbar, hvis lejemålet *ikke er* malet, når hun flytter ind
(man kan nemlig ikke pålægge lejer at skulle aflevere lejemålet i bedre
stand end ved indflytning). I kan altså ikke bare aftale med den ny lejer,
at hun skal stå for maling af lejligheden.
Dvs. hvis I *har* givet den ny lejer penge til maling mv., så skal I
selvfølgelig have disse tilbage - ellers ikke...

Mvh. Camilla

Fra : Rasmus

Dato : 14-07-02 21:30

tak for svarene!
/Lars

Fra : vagn torup

Dato : 15-07-02 13:59

> [...]
> indsigelsesfrist kan aftales!
> Forlængelse af fristen benyttes mest i forbindelse med udlejning af

Hvor finder du henne, at det kan afviges??
MVH Rikke

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-07-02 21:42

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> skrev...

> Hvor finder du henne, at det kan afviges??

I § 99 a, hvor der står:
"Reglen i § 98, stk. 1, 3. pkt., kan ikke ved aftale fraviges til skade for
lejeren." = de andre paragraffer/stk./pkt. i kapitlet (Kap. XV) kan _godt_
fraviges til skade for lejeren. (Den sidste paragraf i hvert kapitel
beskriver hvilke ting, der ikke kan fraviges til skade for lejer...).

Mvh. Camilla

Fra : Adam

Dato : 17-07-02 18:57

> [...]
> fraviges til skade for lejeren. (Den sidste paragraf i hvert kapitel
> beskriver hvilke ting, der ikke kan fraviges til skade for lejer...).

Hvem og hvad afgør hvor meget denne frist kan udsættes. Du skriver at det
typisk bruges ved nymoderniserede lejligheder, men kan reglen bruges i en
lejlighed der er moderniseret i år 0 og har fået nye lejere i år 1 og 2 -
når en lejer i år 3 (eller senere) tegner kontrakt, er den så stadig
nymoderniseret og berettiget den lange indsigelsesperiode?
Man kan ikke får depositum tilbage før insigelsesperioden er udløbet, vel?

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-07-02 17:19

"Adam" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse news:ah4b38$pek$1@sunsite.dk...
> [...]
> nymoderniseret og berettiget den lange indsigelsesperiode?
> Man kan ikke får depositum tilbage før insigelsesperioden er udløbet, vel?

Udlejer og lejer kan altid aftale en længere indsigelsesfrist - det er ikke
noget, som er forbeholdt nymoderniserede lejligheder, men det ses bare
oftest i forbindelse med udlejning af disse.
Hvis lejer mener, at en frist er urimelig, kan lejeren gå til byretten og
evt. få tilsidesat klausulen som værende ugyldig.
Nyistandsatte og nymoderniserede lejligheder vil altid skulle afleveres i
samme stand som ved indflytning - dvs. nymalede overalt og ingen mangler
overhovedet - og det tager altid længere/lang tid at istandsætte dem efter
fraflytning. For at en lejlighed skal kunne kaldes
nyistandsat/nymoderniseret i forbindelse med lejerskift, skal den altså
istandsættes igen!

Lejer får sit depositum tilbage, når alle forhold i forbindelse med
aflevering af lejligheden er i orden - dvs. at den er synet, og evt. mangler
er udbedret - hvis dette finder sted inden udlejers indsigelsesfrist er
udløbet, så får lejeren selvfølgelig pengene tilbage før.

Mvh. Camilla