SV650 kobling 'bider'
Fra : Birger Poulsen

Dato : 14-07-02 10:44

Min kobling er på det seneste blevet ringere til at koble helt ud, især når
motoren er kold.
Maskinen er svær at ramme frigear på, standset, da motoren trækker svagt
hele tiden.
Det egentlige koblingspunkt ligger som det plejer, men der er en
restoverførsel af kraft ved fuldt trukket koblingsgreb.
Jeg har skiftet olien, og det har hjulpet en del, men ikke nok.
10-40 Syntetisk
25.000 km

Hilsen
Birger
SV650

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 14-07-02 11:19

"Birger Poulsen" <b.poulsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Det egentlige koblingspunkt ligger som det plejer, men der er en
> restoverførsel af kraft ved fuldt trukket koblingsgreb.
****
Jeg går ud fra du mener fuldt sluppet koblingsgreb.
****
> Jeg har skiftet olien, og det har hjulpet en del, men ikke nok.
> [...]

Nu kan jeg ikke huske om SV'eren har hydraulisk kobling.

Hvis du har kabelkobling, så check om du har det nødvendige slup eller
frigang ved koblingsgrebet. Den skal lige stå med et par milimeters kabel
'til overs' når den er sluppet. Hvis det (umiddelbart) er ok, så smør dit
koblingskabel, og check igen.

Hvis dit kabel også er velsmurt, så kan det have være den tidligere olie der
måske spøger lidt. Hvis den tidligere olie havde diverse benzinbesparende
additiver, kan det have sat sig på dine koblingsplader.

Hvis du er en ivrig koblingsrytter kan dine koblingsplader eller fjedre jo
også være slidte, de skal så tages ud og måles om de er indenfor tolerance.

Kenneth
R1

Fra : Michael Kristensen

Dato : 14-07-02 12:30

> ****
> Jeg går ud fra du mener fuldt sluppet koblingsgreb.
> ****

Jeg tror faktisk han mener fuld trukket koblingsgreb. Har selv prøvet det
med min sv efter vinterhi. Selvom jeg havde koblingsgrebet trukket helt ind,
kørte sv fremad, når startmotoren kørte.

De fleste kender også, at når man sætter en mc fra neutral til 1. gear, så
hopper maskinen lige en cm eller to frem, da koblingspladerne ikke er 100 %
adskildte.

mvh - Michael Kristensen (sv650s)

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 14-07-02 15:35

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> hopper maskinen lige en cm eller to frem, da koblingspladerne ikke er 100

Ja, selvfølgelig er det det han mener...

sorry.

Kenneth
R1

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 14-07-02 15:34

> [...]
> restoverførsel af kraft ved fuldt trukket koblingsgreb.
> Jeg har skiftet olien, og det har hjulpet en del, men ikke nok.

Ja, du må undskylde mit første reply på denne.. jeg havde af
hjerneblødningsårsager (sandsynligvis) fået det indtryk af din kobling
fedtede, men det er jo slet ikke problemet.. så disregard alt jeg skrev.

Check at frigangen ikke er for stort, kablet har det jo med at strække sig
lidt ved brug. hvis det er ok, ville jeg skille koblingen ad, for at se om
der skulle ligge noget slam derinde.

...og igen, undskyld min hjerneblødning, jeg må lære at læse tingene igennem,
før jeg svarer.

Kenneth
R1

Fra : Birger Poulsen

Dato : 14-07-02 15:51

"Kenneth Sørensen" <kso@REMOVE_THISkrak.dk> wrote in message
> Check at frigangen ikke er for stort, kablet har det jo med at strække sig
> lidt ved brug. hvis det er ok, ville jeg skille koblingen ad, for at se om
> der skulle ligge noget slam derinde.

Alt forladt...
Koblingskablet er korrekt justeret:
Koblingspunkt ved 1/3 trukket koblingsgreb, på de sidste 2/3 til fuldt
trukket, er der restoverførsel.

Birger

Fra : Peter Graff

Dato : 14-07-02 20:11

Min sv'er gør det samme. .Jeg har fået det råd at glasblæse metal skiverne i
koblingen.

Hvilken årgang er din?

MVH

Peter Graff (SV 650 S fra 1999)

Fra : Birger Poulsen

Dato : 15-07-02 20:43

"Peter Graff" <peter.graff@pc.dk> wrote in message
> Min sv'er gør det samme. .Jeg har fået det råd at glasblæse metal skiverne
> [...]
Det er en 1999.
Hvor mange KM?
Måske var det nemmest at skifte pladerne? Hvad koster de mon?

Hilsen
Birger