Arver jeg min fraskilte far?
Fra : Anders

Dato : 14-07-02 11:10

Hej med jer!

Mor og far blev skilt i mine første leveår. Mor overtog forældreretten.

Arver jeg så efter min far?/ Kan han have gjort mig arveløs?

Kunne nogen fortælle lidt om reglerne herom, ville jeg være meget
taknemmelig.

På forhånd tak! Anders

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-02 11:41

Anders <nic.pernille@email.dk> skrev:

[klip]

> Arver jeg så efter min far?/

Ja.

> Kan han have gjort mig arveløs?

Ikke helt.

> Kunne nogen fortælle lidt om reglerne herom, ville jeg være meget
> taknemmelig.

Kig i Arveloven. Eller spørg her.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G.

Dato : 14-07-02 12:08

In article <e863c9f8bd8edc9320fd091951e4dbf3.22003@mygate.mailgate.org>,
Anders <nic.pernille@email.dk> wrote...
> Hej med jer!
>
> Mor og far blev skilt i mine første leveår. Mor overtog forældreretten.
>
> Arver jeg så efter min far?/ Kan han have gjort mig arveløs?

Ja, du gør. Du er hans barn og dermed livsarving efter Arvelovens § 1
stk 1. Dine forældres ægteskabelige status spiller ikke ind her.

Livsarvinger kan ikke gøres fuldstændigt arveløse. De har en tvangsarv på
minimum 1/2 * 2/(3*antallet af livsarvinger) hvis din far er gift på
dødstidspunktet, jf. Arvelovens §1, § 6 samt § 25.

Som udgangspunkt har din fars livsarvinger samt eventuelle ægtefælle en
tvangsarv på halvdelen af hans formue (§ 25). Den kan han ikke frit
testamentere over uden speciel lovhjemmel (§ 26). Dette kan være
arvingers bortfald af arveret grundet forsætlige overtrædelser af
straffeloven med død til følge o.lign. §§36-38.

Den anden halvdel kan han testamentere over som han lyster.

1) Hvis din far er gift på dødstidspunktet og har oprettet testamente
hvor han testerer halvdelen væk vil hans ægtefælle og børn minimum arve
deres deres respektive tvangsarv. Dette vil i ægtefællens tilfælde være
1/2 * 1/3 af den samlede formue (jf § 6 samt § 25). For livsarvingernes
tilfælde vil dette være 1/2 * 2/3 af hans samlede arv. Denne del deles
ligeligt mellem livsarvingerne jf. § 1.

2) Hvis din far ikke er gift på dødstidspunktet og ikke har oprettet
andet testamente vil livsarvingerne efter § 1 (børn, børnebørn, oldebørn)
dele arven ligeligt.

3) Hvis din far er gift på dødstidspunktet og ikke har oprettet andet
testamente vil hans ægtefælle arve 1/3 efter § 6 og livsarvingerne 2/3
til deling jf. § 1

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Klip venligst overflødige citater væk og svar nedenunder

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 14-07-02 14:25

In <MPG.179b7a027075165e9897d9@dtext.news.tele.dk> Peter G. <PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> writes:

> [...]

>Ja, du gør. Du er hans barn og dermed livsarving efter Arvelovens § 1
>stk 1. Dine forældres ægteskabelige status spiller ikke ind her.

Vel ikke, hvis moderen har f.x. giftet sig igen og moderens mand har
adopteret spoergeren, som kan nogle gange sker.

Mvh
Martin

Fra : Peter G.

Dato : 14-07-02 15:14

In article <agru36$9he$1@news.net.uni-c.dk>, Martin Moller Pedersen
<tusk@daimi.au.dk> wrote...

> Vel ikke, hvis moderen har f.x. giftet sig igen og moderens mand har
> adopteret spoergeren, som kan nogle gange sker.

Korrekt, men for at være pernittengrynet vil jeg sige at dette
arvemæssigt er en sag mellem adoptivbarn, adoptant og bortadoptant. Om
moderen er gift eller ej, ændrer ikke direkte på retten til at arve.

Derudover antog jeg ikke dette for at være tilfældet, da det ikke var
nævnt i indlægget.