ombygning af stald
Fra : Pia J

Dato : 14-07-02 10:15

Hvor finder jeg regler for ombygning af staldbygninger? Jeg kan på google få
en masse sager frem fra kommunerne, men selve reglerne står der ikke.

Jeg er klar over, der skal søges godkendelse, hvis man vil udvide boligen
ind i den sammenhængende, men ikke bygget samtidig, staldbygning. Men det
skal jeg ikke. Fra køkkenet går en dør ud i den anden bygning, til en meget
lille bryggers, vel 160 cm bred med skabe på hele længden, man kan altså
dårligt stå der. Min tanke var at rive muren i bryggerset ind mod stalden
ned, bygge en ny længere henne og skabe et kvadratisk rum med plads til lidt
flere ting, da køkkenet stort set ingen køkkenbordsplads har fx og meget få
skabe. Så jeg mangler et sted til større indkøb som dåsemad, køkkenrulle,
rengøringsmidler m.m. Og bare så jeg kan komme ind uden at lade gemal,
indkøb og 2 hunde stå i kø i regnen mens jeg smider gummistøvlerne.

Det er ikke en bærende væg, den er på tværs og som sagt placeret 160 cm inde
i en bygning som er 25 m lang. Men der er garanteret nogen brandregler!
Stalden er fra 1966 og høloftet brandsikret. Man skal sikkert søge
tilladelse til at lave et større hul i det til en trappe (genialt, tørt
pulterrum), men hvad med væggene? Skal de mures eller kan man lave
"almindelig" vægge i træ og gips?

:Pia

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 14-07-02 10:47

> [...]

> tilladelse til at lave et større hul i det til en trappe (genialt, tørt
> pulterrum), men hvad med væggene? Skal de mures eller kan man lave

Hvis du er tålmodig kan du sikkert finde reglerne på www.retsinfo.dk det er
statens database over alle love og regler i Danmerk. Men man skal vide hvad
man leder efter ellers farer man hurtigt vild...

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : arkitekten

Dato : 07-08-02 08:18

"Pia J" skrev d. 14-07-02 10:15 dette indlæg :
> [...]
tørt
> pulterrum), men hvad med væggene? Skal de mures eller kan man lave

Kære Pia
Du finder ikke reglerne som foreslået på internettet. Du skulle gå op på
teknisk forvaltning i din kommune og lade dem rådgive dig. Det er ikke
ud fra det du skriver muligt at rådgive dig. Der er for mange spørgsmål
der spiller ind. I sidste ende må du kontakte et arkitektfirma, men se
nu først om kommunen ikke kan hjælpe dig. Det med brandspørgsmålet skal
du ikke være så sikker på. Hvis du får lavet noget ulovligt kan du komme
i problemer i tilfælde af en brand - ingen forsikringsdækning. Det er
ikke en sag for en lægmand.
Hilsen Per

http://www.kandu.dk/