Dræbersnegle - Brune skovsnegle
Fra : Cirkeline

Dato : 14-07-02 07:48

Hej

Vi har masser af snegle i vores have... jeg er overbevist om at det er brune
skovsnegle... Men nogle af vores venner siger at det er dræbersnegle, og jeg
ved at de hver dag samler 2 - 3 spande snegle og afliver, fordi de tror det
er dræbersnegle.. Er der nogen der har et billede hvor man kan sammenligne
de to snegle ?

hilsen
Susanne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-07-02 08:14

On Sun, 14 Jul 2002 08:47:41 +0200, "Cirkeline" <cirkeline@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>er dræbersnegle.. Er der nogen der har et billede hvor man kan sammenligne

Det er meget svært at se forskel på de 2 slags snegle. De skal studeres
under mikroskop for at man kan være helt sikker. Spørg mig ikke hvad man
skla kigge efter .-)

Man plejer at sige at hvis der er rigtig mange, så er det
dræbersneglene, skovsneglene optræder meget sjældent i store mængder.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 15-07-02 22:33

> [...]
>
> Man plejer at sige at hvis der er rigtig mange, så er det
> dræbersneglene, skovsneglene optræder meget sjældent i store mængder.

****************************

Der findes 9 arter af skovsnegle (tilhørende slægten Arion) i DK.
De seks bliver ikke over 6 cm lange, mens de tre store bliver 9-15 cm lange.
De tre store er

Sort skovsnegl. 10-12 cm.
Rød skovsnegl. 10-15 cm.
Iberisk skovsnegl (misvisende også kaldet dræbersnegl). Den kunne også
kaldes brun skovsnegl, men da der er en anden dansk skovsnegl, der kaldes
brunsnegl eller brun skovsnegl, kan det ikke bruges. Den bliver aldrig helt
så stor som de to førstnævnte. 7-10 cm.

De tre store arter kan være vanskelige at kende, men de kan normalt
bestemmes som følger:

1) Den sorte er normalt sort
2) Den røde er normalt rød/orange/brunrød. Kan også være talrig og meget i
øjnefaldende - ligesom den følgende art.
3) Den iberiske er brun (lortebrun siger nogen) og har ofte også et skær af
olivengrøn på oversiden. Den er ofte talrig, hvor den forekommer.

De seks små skovsnegle hedder:
Brun skovsnegl
Dobbeltbåndet skovsnegl
Bredbåndet skovsnegl
Lyretegnet skovsnegl
Have-skovsnegl
Pindsvine-skovsnegl

mvh.
Knud Flensted

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 15-07-02 22:40

Der skulle stå 7-15 cm - rettet nedenfor.

Fra : Pia J

Dato : 16-07-02 07:35

Meget spændende, jeg har altid i min uvidenhed troet det var de store røde
man så i skoven, som var dræbersneglene, for jeg husker ikke at have set dem
som barn og nu er de over det hele. Det er altså noget helt andet jeg skal
holde øje med, når jeg får have!

:Pia

Fra : Jørgen

Dato : 17-07-02 10:17

Hejsa

den enste måde man kan se forskel på de to er under miskroskop hvor man
studerer deres kønsorganer, men det er kun meget professionelle der kan gøre
det

jørgen

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 17-07-02 17:16

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 18-07-02 22:44

> [...]
> pletter eller striber på oversiden, og hvor de største voksne individer er
> mindre end 10 cm lange er iberiske skovsnegle.

Ja undskyld jeg blander mig - jeg kan ikke helt overskue arterne, men i min
have, hvor jeg "nyder" den ibirieske har de farver fra helt lyse over orange
til nærmeste sort brune... _ og før de kom i hobetal for ca. 3 år siden
havde jeg INGEN skovsnegle i haven - Og der er ingen skove i nærheden.

Så med mindre jeg meget pludselig er blevet invaderet af mange forskellige
slagse - ja så har den ene slags mange farver. Det med størrelsen lyder
rigtigt. De bliver aldrig MEGA store. Det er forøvrigt en ret pæn snegl - om
end ret irriterende....

mvh.
Gitte Tjørnehøj

Fra : Marlene

Dato : 18-07-02 08:59

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ah0en5$1g9$1@sunsite.dk...
> [...]
dem
> som barn og nu er de over det hele. Det er altså noget helt andet jeg skal

Ja, jeg må indrømme, at jeg også troede, at dræbersneglene var de lettere
orange, som også sommetider var brune. Så jeg blev egentlig glad, da Knud
Flensted skrev, at de (kun) var brune. Vi har dem nemlig i området, men de
er heldigvis ikke nået ind i vores have; jeg checker hver morgen og aften,
og jeg har allieret mig med vores høns, frøer og pindsvin! Men, men, men....
Nu ville jeg lige undersøge det nærmere, for jeg kunne ikke forstå, at de
ikke også kunne være orange, og jo, det kan de; jeg fandt en artikel fra
1999 i bladet Praktisk Økologi, hvor der er et billed af dem - de er svagt
orange på billedet. Desuden henviser de til en hjemmeside, hvor der står:

"Spansk Skovsnegl er en middelstor, smudsigbrun skovsnegl. Oftest er den
ensfarvet brunrød eller mørkebrun. Men den varierer i farven med lysere
eller mørkere brune nuancer. I udlandet kan sneglen optræde næsten sort. Den
kan også være rødlig eller endog orangegul".

Det er en mere udførlig beskrivelse på hjemmesiden:
http://www.bionyt.dk/snegl.htm

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 18-07-02 09:15

Marlene <tunne@heaven.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ah5sh5$22f6$1@news.cybercity.dk...

Snip

> Det er en mere udførlig beskrivelse på hjemmesiden:
> http://www.bionyt.dk/snegl.htm
>
> Mvh. Marlene.

Jeg fandt lige en anden hjemmeside med foto, hvor man kan se, at
dræbersneglen er lettere orange:

http://www.lemvig.dk/html/godt/miljo/Agenda21/ag21dr%C3%A6bersnegl.htm

Mvh. Marlene.

Fra : Pia J