Vurdering af handelsbetingelser...
Fra : Ukendt

Dato : 13-07-02 22:42

Hej NG,

Jeg har lavet nogle handelsbetingelser som jeg gerne vil have kigget
igennem med forbrugerøjne som også har den juridiske hat på

Man kan finde dem her http://sc.sub.basicsite.com/basicsite/dk/document/414

Der er måske nogel stave og grammafejl, men de vil blive rettet i en
senere korektur. Og der mangler stadig en lille smule, men kommer
hurtigst muligt.

Det skal lige for god ordens skyld siges at siden ikke er lagt
offentligt ud og til brug endnu. Og handelsbetingelserne kan laves om,
hvis der er noget der ikke er som det skal være.

Andre kommentare til siden modtages også gerne, men ikke her i gruppen
da det er OT.

René Madsen --- reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
Schultz Consult --- http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør --- tlf. 64 73 35 45

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-02 09:25

Schultz Consult - [René Madsen] <rene@schultzconsult.com> skrev:

> [...]
>
> Jeg har lavet nogle handelsbetingelser som jeg gerne vil have kigget
> igennem med forbrugerøjne som også har den juridiske hat på

Jeg har kigget på dem - det er vel det, du gerne vil have?

Under "Levering" står der:

180. <<

- hvad betyder det? Det er helt utroligt uklart, hvad det betyder.

Fjern: >>Schultz Consult forbeholder sig dog retten til at overdrage
udestående restancer til 3. part. i forbindelse med inkasso.<<

- Det gælder under alle omstændigheder. Det hører i hvert fald ikke til
under "levering"

Fjern: >>Risikoen for varerne overgår til dig, hvis du selv henter varen hos
Schultz Consult.<<

- Det gælder under alle omstændigheder.

"Ordrebekræftelse"

- hvis du mener, at der (først) er indgået en aftale når ordrebekræftelsen
er kommet frem (eller afsendt) til forbrugeren, så skriv det. Det kan være
ganske fornuftigt at anføre, hvornår du mener, at aftalen er indgået.

"Ejendomsforbehold"

- det anførte gælder kun andre køb en forbrugerkøb. Skriv det!

"Garanti"

- det er forkert, det du har anført der. Hvis du ikke yder garanti så lad
helt være med at bruge ordet.

"Reklamation"

- afsnittet er ikke helt korrekt. Man skal reklamere for at påberåbe sig
mangler. Slet linien om erstatning. Det er uklart.

"Returforsendelse"

- du kan formentlig ikke stille krav om original emballage.

"Forbehold & priser"

- hvordan i alverden kan du skrive, at priserne er vejledende? Så får du da
ingen kunder. Tag et ordenligt konkret forbehold i stedet for. Du bør nøjes
med at tage forbehold vedr. kursændringer ...... osv.

"Følgende er specielt for Webhotel og anden hosting hos Schultz Consult"
- over 18 år???!! Det skal ALLE dine kunder være.

"Ansvar for indholdet"

- erotisk materiale er ikke ulovligt.

"Opsigelse"

Du skriver: >>Abonnementet kan opsiges af begge parter senest 1 måned før
opsigelsestidspunktet.<<

- hvad betyder det?

Det er var lige de umiddelbare fejl jeg fandt. Spørg endelig om mere.

Mvh

Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-02 11:10

Peter G C wrote:
> Jeg har kigget på dem - det er vel det, du gerne vil have?
Jeps, det var det, og forløbigt tak.

> Under "Levering" står der:
> 180.
> - hvad betyder det? Det er helt utroligt uklart, hvad det betyder.

Det betyder at hvis du finder ud af at der er et eller andet galt med
det produkt du har købt hos os så du sender det ind til os for
reperation eller ombytning. Vi finder så ud af at produktet intet fejler
, det er måske fordi du har betjent produktet forkert eller noget
ligende, hovedsagen er at der ikke er noget galt med produktet. I det
her tilfælde vil du som kunde blive pålagt et gebyr.

Altså hvis du siger at der er en fejl i produktet og vi ikke kan finde
nogen fejl, så skal du betale det service gebyr.

> [...]
> udestående restancer til 3. part. i forbindelse med inkasso.<<
>
> - Det gælder under alle omstændigheder. Det hører i hvert fald ikke til

Det vil sige at det er fuldstændig ligegyldigt om vi skriver det eller
ej for vi har ret til det?

> Fjern: >>Risikoen for varerne overgår til dig, hvis du selv henter varen hos
> Schultz Consult.<<
> - Det gælder under alle omstændigheder.

Samme her?

> [...]
> er kommet frem (eller afsendt) til forbrugeren, så skriv det. Det kan være
> ganske fornuftigt at anføre, hvornår du mener, at aftalen er indgået.

Okay.

> "Ejendomsforbehold"
> - det anførte gælder kun andre køb en forbrugerkøb. Skriv det!

Det vil sige at man ikke kan have ejendosm forbehold over for en privat
person?

> "Garanti"

> - det er forkert, det du har anført der. Hvis du ikke yder garanti så lad
> helt være med at bruge ordet.

Det er også kun nogle af vores produktere der er med garanti, jeg har
rettet det til:
"Ved den nye købelov må vi ikke længere sælge produktere med ordet
"garanti" i dag hedder det "reklamationsret". Derfor se under
reklamationsret, hvis du leder efter, hvad man i gamle dage ville
betegne som garanti. Nogle af de produkter Schultz Consult sælger er
omfattet af garanti og vil ofte være underlagt betingelser for at denne
garanti kan træde i kraft. Produkter med garanti vil være tydeligt
mærket med dette."

> "Reklamation"
> - afsnittet er ikke helt korrekt. Man skal reklamere for at påberåbe sig
> mangler. Slet linien om erstatning. Det er uklart.

Uklart hvad mene du med det?

> "Returforsendelse"
> - du kan formentlig ikke stille krav om original emballage.

Det gør vi heller ikke, vi anbefaler at det sendes i original emballage.

> [...]
> ingen kunder. Tag et ordenligt konkret forbehold i stedet for. Du bør nøjes
> med at tage forbehold vedr. kursændringer ...... osv.

Sådan her "Vi tager forbehold for at kursændringer give årsag til at
priserne svinger. Vi forbeholder os derfor retten til at ændre priser
uden varsel. Alle priser på disse sider er opgivet sådan her: excl. moms
(incl. moms), og vi tager forbehold for tryk/taste fejl. Tilbud på siden
er gældende så længe lager haves." ?

> "Følgende er specielt for Webhotel og anden hosting hos Schultz Consult"
> - over 18 år???!! Det skal ALLE dine kunder være.

Okay... Er rettet til "Følgende gælder for alle handler mellem Schultz
Consult og kuden
For at gøre køb hos Schultz Consult skal kunden være over 18 år."
Og flyttet til starten af dokumentet.

> "Ansvar for indholdet"
> - erotisk materiale er ikke ulovligt.

Nej, men vi vil ikke have det og det er vi vel i vores gode ret til at
nægte hosted hos os.

> "Opsigelse"
> Du skriver: >>Abonnementet kan opsiges af begge parter senest 1 måned før
> opsigelsestidspunktet.<<
> - hvad betyder det?

Det betyder at, hvis du har et abonnement og du ønsker at opsige det pr.
1 juli skal vi senest have opsigelsen d. 1 juni.
Skal vi placeret et eks. i betingelserne?

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-02 11:36

Schultz Consult - [René Madsen] <rene@schultzconsult.com> skrev:

[klip]

> Altså hvis du siger at der er en fejl i produktet og vi ikke kan finde
> nogen fejl, så skal du betale det service gebyr.

Ok - så skriv det. Det andet var alt alt for uklart.

> Det vil sige at det er fuldstændig ligegyldigt om vi skriver det eller
> ej for vi har ret til det?

Jep.

> Samme her?

Jep.

[klip]

> Det vil sige at man ikke kan have ejendosm forbehold over for en privat
> person?

Jo, men så skal du overholde reglerne i Kreditaftaleloven - god fornøjelse

> Det er også kun nogle af vores produktere der er med garanti, jeg har
> rettet det til:
> "Ved den nye købelov må vi ikke længere sælge produktere med ordet
> "garanti" i dag hedder det "reklamationsret".

Det er forkert. Lad være med at skrive det.

> [...]
> omfattet af garanti og vil ofte være underlagt betingelser for at denne
> garanti kan træde i kraft. Produkter med garanti vil være tydeligt

Det er forkert. Du skal blot anføre, at der skal reklameres inden rimelig
tid. Du kan også helt udelade teksten. Det følger allerede af reglerne i
Købeloven.

> Det gør vi heller ikke, vi anbefaler at det sendes i original emballage.

Står der det?

> [...]
> uden varsel. Alle priser på disse sider er opgivet sådan her: excl. moms
> (incl. moms), og vi tager forbehold for tryk/taste fejl. Tilbud på siden

Bedre. Angiv alle priser med moms og i parentes uden moms.

> Okay... Er rettet til "Følgende gælder for alle handler mellem Schultz
> Consult og kuden
> For at gøre køb hos Schultz Consult skal kunden være over 18 år."
> Og flyttet til starten af dokumentet.

Det er uden retsvirkning og kan slettes. Det kan dog have en vis pædagogisk
virkning.

> Nej, men vi vil ikke have det og det er vi vel i vores gode ret til at
> nægte hosted hos os.

Så skriv det mere præcist.

> Det betyder at, hvis du har et abonnement og du ønsker at opsige det pr.
> 1 juli skal vi senest have opsigelsen d. 1 juni.
> Skal vi placeret et eks. i betingelserne?

Igen: Så skriv det helt præcist.

Du bør bruge mere tid på at skrive betingelserne så de er præcise og
forståelige for vi andre, almindelige mennesker

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-07-02 09:33

> [...]

> Jeg har lavet nogle handelsbetingelser som jeg gerne vil have
> kigget igennem med forbrugerøjne som også har den juridiske hat på

Alle kommentarer nedenfor henviser til tilfælde, hvor du henvender dig
til ikke-erhvervsdrivende dvs. alm. forbrugere.

*LEVERING*
Dine morarenter er for høje idet du opkræver en morarente på ~20%/år
Du må opkræve det, der svarer til Nationalbankens udlånsrente + 7% og
dette kan ikke fraviges ved aftale i forbrugerforhold.
Se
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19860058329-REGL og
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020037930
Specielt §§ 5,7

Hvad angår dækning af dine portoudgifter for ikke-afhentede
efterkravsvarer så er det lidt diskussion om, hvordan
Forbrugeraftalelovens §12c stk. 1 skal tolkes:

§ 12 c. Træder forbrugeren tilbage fra aftalen efter §§ 12-12 b, kan
den erhvervsdrivende ikke gøre krav vedrørende aftalen gældende mod
forbrugeren.

*GARANTI*
I forbindelse med den nye købelov må du gerne tilbyde kunderne en
garanti. Kravet i forbindelse med et tilsagn om garanti er, at kunden
stilles væsentligt bedre end kunden er sikret ved lov jvf.
Markedsføringslovens §4
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20000069929

*REKLAMATION*
Når en kunde reklamerer er det som udgangspunkt kunden, der bestemmer
om der skal ske omlevering eller reparation. Dette følger af Købelovens
§78 stk. 1.
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020021330

*REKLAMATIONSRET*
Reklamationsretten kan ikke bortfalde i forbrugerforhold. Dette betyder
dog ikke, at firmaet skal dække enhver skade, der måtte opstå men kun
fejl, der var tilstede på købstidpunktet.

*RETURFORSENDELSE*
Der kan almindeligvis ikke stilles krav om original emballage.

*FORBEHOLD OG PRISER*
Hvis du henvender dig til forbrugere skal priserne være opgivet incl.
moms.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-02 11:10

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> Du må opkræve det, der svarer til Nationalbankens udlånsrente + 7% og
> dette kan ikke fraviges ved aftale i forbrugerforhold.
Der står disconto rente i lovteksten?! er det det samme?
Hvor meget er den i gievet fald på?

> [...]
>
> § 12 c. Træder forbrugeren tilbage fra aftalen efter §§ 12-12 b, kan
> den erhvervsdrivende ikke gøre krav vedrørende aftalen gældende mod

Det er jo ikke en del af produktet, men en ekstraudgift som er forbundet
med købet? Kan det gøre det lovligt at opkræve dækning for
fragtomkostninger?

> [...]
> garanti. Kravet i forbindelse med et tilsagn om garanti er, at kunden
> stilles væsentligt bedre end kunden er sikret ved lov jvf.

Jeg har rettet delen til "Ved den nye købelov må vi ikke længere sælge
[...]
Så brude der da ikke være noget at tage fejl af?

> [...]
> Når en kunde reklamerer er det som udgangspunkt kunden, der bestemmer
> om der skal ske omlevering eller reparation. Dette følger af Købelovens

Ja som udgangspunkt, men hvis fejlen ikke står mål med en omlevering kan
vi "nøjes" med en reperation. Eks. kunden køber en bil og der er en
lille risse i den, kunden kan ikke kræve omlevering da det er forbundet
med store omkostninger for sælger i forholde til hvad fejlen består i.

Vi forbeholder os ikke retten til at bestemme, hvilken form for
afhjælpning vi må bruge, blot at vi forbeholder os retten til at
afhjælpe problemet inden en evt. opsigelse af aftalen.

> [...]
> dog ikke, at firmaet skal dække enhver skade, der måtte opstå men kun
> fejl, der var tilstede på købstidpunktet.

Jeg har rettet det til "Bemærk at reklmationsretten ikke omfatter, hvis
du har foretaget indgreb i varen, ydet hærværk, misbrug eller ligende. "
Er det okay?

> *RETURFORSENDELSE*
> Der kan almindeligvis ikke stilles krav om original emballage.

Det er en anbefaling, det står der også at det er en anbefaling og ikke
et krav.

> *FORBEHOLD OG PRISER*
> Hvis du henvender dig til forbrugere skal priserne være opgivet incl.
> moms.

Det kommer de også til at være, de blive opgivet sådan her: excl. moms
(incl. moms), vi henvender os til bække parter.

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-02 11:40

> [...]

> Det er jo ikke en del af produktet, men en ekstraudgift som er forbundet
> med købet? Kan det gøre det lovligt at opkræve dækning for

Du får ikke pengene hjem.

[klip]

> Vi forbeholder os ikke retten til at bestemme, hvilken form for
> afhjælpning vi må bruge, blot at vi forbeholder os retten til at
> afhjælpe problemet inden en evt. opsigelse af aftalen.

Det kan du netop ikke gøre. Lad være med at skrive det.

> Jeg har rettet det til "Bemærk at reklmationsretten ikke omfatter, hvis
> du har foretaget indgreb i varen, ydet hærværk, misbrug eller ligende. "
> Er det okay?

Skriv, at "reklamationer kan blive afvist, hvis der foretaget indgreb i
varen"

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Claus P.

Dato : 14-07-02 12:04

> Jeg har rettet delen til "Ved den nye købelov må vi ikke længere sælge
> produktere med ordet "garanti" i dag hedder det "reklamationsret".

Det er stadig noget ævl. Reklamatiosret er noget lovgivningen giver
forbrugeren, garanti er noget ekstra du som forhandler giver dine kunder.
Det eneste krav loven stiller til en garantiordning er at den stiller
forbrugeren væsentlig bedre end lovens krav.

> [...]
> tydeligt mærket med dette."
> Så brude der da ikke være noget at tage fejl af?

Det er til gengæld ok.

> [...]
> en lille risse i den, kunden kan ikke kræve omlevering da det er
> forbundet med store omkostninger for sælger i forholde til hvad

Bilen kan jo stadig køre og fungere rimeligt. Elektronik med fejl
vil jo som regel slet ikke fungere.

> [...]
>
> Jeg har rettet det til "Bemærk at reklmationsretten ikke omfatter,
> hvis du har foretaget indgreb i varen, ydet hærværk, misbrug eller

Definer "indgreb" eller bedre, slet det. Iøvrigt er det indlysende at
hvis kunden synligt ændre på produktet, så er det jo ikke en
produktionsfejl.

> Det er en anbefaling, det står der også at det er en anbefaling og
> ikke et krav.

Læs hele sætningen igen, du sætter lighedstegn mellem "original
emballage" og "forsvarligt emballeret".

> Det kommer de også til at være, de blive opgivet sådan her: excl. moms
> (incl. moms), vi henvender os til bække parter.

Så burde du nok tage mere hensyn til de private og skrive prisen omvendt.

MVH CP

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 14-07-02 14:22

In <3d315a8e$0$16808$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Claus P." <ewarp@get2net.dk> writes:

> [...]
>Det eneste krav loven stiller til en garantiordning er at den stiller
>forbrugeren væsentlig bedre end lovens krav.

Ja netop. Og det var det samme under den gamle lov.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-02 14:47

Martin Moller Pedersen wrote:

> Ja netop. Og det var det samme under den gamle lov.

Prøv at se, hvad jeg har ændret det til nu.
Her er adressen lige igen, for nemheds skyld

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-02 19:24

> [...]

[klip]

> Prøv at se, hvad jeg har ændret det til nu.
> Her er adressen lige igen, for nemheds skyld

Du skriver stadigvæk: "Returvarer, der viser sig at være i orden, pålægges
et servicegebyr på kr. 180." - under levering. Det er noget sjusk. Forklar
nu for søren da, hvad gebyret skal dække og hvorfor du opkræver det. Det er
så uklart, at du endda næppe kan påberåbe dig det over for en forbruger.

Du skriver: "Se under reklamationsret, hvis du leder efter, hvad man i gamle
dage ville betegne som garanti" - du skyder dig selv i foden med den
sætning. Jeg mangler ord.....

Din reklamationsbestemmelse kan stadigvæk misforstås.

Du skriver stadigvæk: "Abonnementet kan opsiges af begge parter senest 1
måned før opsigelsestidspunktet." - ja..... jeg mangler ord. Det er volapyk.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-02 19:45

Peter G C wrote:
> [...]
> så uklart, at du endda næppe kan påberåbe dig det over for en forbruger.
Kan det her gå:
"Såfremt det fejlmeldte produkt viser sig at være fejlfrit pålægges
køber et fejlfindings og håndteringsgebyr på kr. 180."

> Du skriver: "Se under reklamationsret, hvis du leder efter, hvad man i gamle
> dage ville betegne som garanti" - du skyder dig selv i foden med den
> sætning. Jeg mangler ord.....
Okay, så er det blevet fjernet.

> Du skriver stadigvæk: "Abonnementet kan opsiges af begge parter senest 1
> måned før opsigelsestidspunktet." - ja..... jeg mangler ord. Det er volapyk.

Det er blevet ændret til følgende :
"Abonnementet kan opsiges af begge parter med 1 måneds varsel"
Kan det bruges?

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-02 21:31

> [...]

> "Såfremt det fejlmeldte produkt viser sig at være fejlfrit pålægges
> køber et fejlfindings og håndteringsgebyr på kr. 180."

FINT!

> Okay, så er det blevet fjernet.

Fino. Bare skriv, at der skal reklameres inden rimelig tid. I handelskøb
straks.

[klip]

> Det er blevet ændret til følgende :
> "Abonnementet kan opsiges af begge parter med 1 måneds varsel"
> Kan det bruges?

Jeps. Du kan selvfølgelig anføre om det skal være til den 1. i en måned
eller 1. hvert kvartal eller 1. juli og 1. jan. Bare du gør det klart

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-02 21:41

Peter G C wrote:
> Fino. Bare skriv, at der skal reklameres inden rimelig tid. I handelskøb
> straks.
Er også blevetrettet.

> Jeps. Du kan selvfølgelig anføre om det skal være til den 1. i en måned
> eller 1. hvert kvartal eller 1. juli og 1. jan. Bare du gør det klart

Det vil jeg overveje...

Tak til alle sammen for den gode hjælp, hvis i finder noget på siden som
måske kunne bruge en ændring, er i velkommen til at skrive, så kan vi se
på hvad det drejer sig om og hvordan vi ændre det.

Og endnu en gang tak.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-07-02 12:46

> Der står disconto rente i lovteksten?!

Jep det er i det første link vil jeg næsten gætte. Det andet link
henviser til ændringsloven, hvor reglerne er ændret lidt og giver
mulighed for at opkræve lidt højere renter ved forsinket betaling og
på lidt anden vis.

> Hvor meget er den i gievet fald på?

Ifølge http://www.dklaw.dk/nyheder/jnyt02-1.html skulle den være på
3,25%.

> Det er jo ikke en del af produktet, men en ekstraudgift som er
> forbundet med købet?

Enig.

> Kan det gøre det lovligt at opkræve dækning
> for fragtomkostninger?

Det er et spørgsmål som er blevet diskuteret en del frem og tilbage
både her i gruppen og i dk.forbruger men som Grauslund også skriver vil
du næppe kunne få pengene hjem.

> Jeg har rettet delen til "Ved den nye købelov må vi ikke længere
> sælge produktere med ordet "garanti" i dag hedder det
> "reklamationsret".

Du behøver slet ikke at nævne garanti, hvis du ikke har tænkt dig at
yde den ekstra service.

> Så brude der da ikke være noget at tage fejl af?

Det er såmænd forståeligt nok,men det er ikke helt rigtigt juridisk

> [...]
> bil og der er en lille risse i den, kunden kan ikke kræve
> omlevering da det er forbundet med store omkostninger for sælger i

Rigtigt.

> Vi forbeholder os ikke retten til at bestemme, hvilken form for
> afhjælpning vi må bruge, blot at vi forbeholder os retten til at
> afhjælpe problemet inden en evt. opsigelse af aftalen.

Det er rigtigt at et køb kun kan hæves, hvis sælger ikke tilbyder enten
omlevering eller reparation men som udgangspunkt er det køber, der har
valget mellem de to nævnte punkter med det forbehold du selv er inde
på.

> Jeg har rettet det til "Bemærk at reklmationsretten ikke omfatter,
> hvis du har foretaget indgreb i varen, ydet hærværk, misbrug eller
> ligende. " Er det okay?

Du kunne evt. ændre det til, at reklamationsretten ikke omfatter
selvforskyldte fejl.

> Det er en anbefaling, det står der også at det er en anbefaling og
> ikke et krav.

Fair nok.

> Det kommer de også til at være, de blive opgivet sådan her: excl.
> moms (incl. moms), vi henvender os til bække parter.

Der er et eller andet med, at excl. moms prisen ikke må fremhæves, hvis
en butik også henvender sig til forbrugere men jeg kender ikke de
præcise regler.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-02 13:21

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> Du behøver slet ikke at nævne garanti, hvis du ikke har tænkt dig at
> yde den ekstra service.

Enig. Det kan i øvrigt være vildledende at benytte overskriften garanti, når
den overhovedet ikke ydes.

[klip]

> Du kunne evt. ændre det til, at reklamationsretten ikke omfatter
> selvforskyldte fejl.

Fremragende forslag!

[klip]

> Der er et eller andet med, at excl. moms prisen ikke må fremhæves, hvis
> en butik også henvender sig til forbrugere men jeg kender ikke de
> præcise regler.

Prismærkningslov (Lovbekendtgørelse 2000-03-28 nr 209) § 1, stk. 1: skal
angive med moms - ikke uden. Overtrædelse af loven er strafbart.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-02 14:36

Peter G C wrote:
> Enig. Det kan i øvrigt være vildledende at benytte overskriften garanti, når
> den overhovedet ikke ydes.

Derfor har jeg lavet det om til ekstra garanti. Og den ydes på nogle
produkter, eller kan købes ved siden af som en ekstra service.

> Fremragende forslag!

Det vælger jeg at undlade, se på siden hvad jeg har rettet det til.

> Prismærkningslov (Lovbekendtgørelse 2000-03-28 nr 209) § 1, stk. 1: skal
> angive med moms - ikke uden. Overtrædelse af loven er strafbart.
Okay, så bliver det sådan her i stedet for: (excl. moms) incl. moms
Vores kunde gruppe er hovedsageligt erhvervskunder, derfor excl. moms
(incl. moms) at vi så også sælger til private en gang imellem er noget
helt andet.

Men nu bliver det til (excl. moms) incl. moms

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-02 19:07

Schultz Consult - [René Madsen] <rene@schultzconsult.com> skrev:

[klip]

> Det vælger jeg at undlade, se på siden hvad jeg har rettet det til.

Hvorfor? Det er jo i overensstemmelse med gældende ret?

[klip]

> Men nu bliver det til (excl. moms) incl. moms

Bedre.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-02 19:16

Peter G C wrote:

> Hvorfor? Det er jo i overensstemmelse med gældende ret?

Har du set på siden, hvad det er jeg har skrevet?
http://sc.sub.basicsite.com/basicsite/dk/document/414

"Reklamationsret
Alle vare er som minimum omfattet af 24 måneders reklamationsret. For
enkelte produkter kan reklamationsretten være længere.
Bemærk, hvis du har foretaget indgreb i varen, ydet hærværk, misbrug
eller ligende er dette ikke omfattet af reklamationsretten.
Hvis Schultz Consult er ansvarlig for fejlen, vil vi hurtigst muligt
udbedre skaden eller levere et erstatningsprodukt. Er produktet udgået
af sortimentet, forbeholder Schultz Consult sig retten til at hæve
købet. Vi anbefaler dig at sikkerhedskopiere dine data, før du
installerer nyt soft-, hardware eller tilbehør. Schultz Consult kan ikke
gøres ansvarlig for produktionstab, tab af data eller følgeska-der af et
defekt produkt."

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-07-02 22:50

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>

> Ifølge http://www.dklaw.dk/nyheder/jnyt02-1.html skulle den være på
> 3,25%.

Det er en signalrente fra Nationalbanken, som med uregelmæssige
mellemrum (normalt i størrelsesordenen måneder eller år) bliver
ændret i takt med renteudviklingen og de pengepolitiske mål.

Den gældende diskonto kan altid ses på Nationalbankens webside;
ændringer vækker så meget opsigt på dagbladendes for- eller
erhvervssider at kun en utilgiveligt uopmærksom erhvervsdrivende vil
kunne overse dem.

--
Henning Makholm "Need facts -- *first*. Then
the dialysis -- the *analysis*."

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-07-02 12:47

"Claus P." <ewarp@get2net.dk> skrev:

> Definer "indgreb" eller bedre, slet det. Iøvrigt er det indlysende
> at hvis kunden synligt ændre på produktet, så er det jo ikke en
> produktionsfejl.

Det kan det skam godt være. Det er kun hvis fejlen har relation til
kundens indgreb, at en reklamation kan afvises.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-07-02 16:45

> [...]

> Bemærk, hvis du har foretaget indgreb i varen, ydet hærværk,
> misbrug eller ligende er dette ikke omfattet af

Som udgangspunkt er der intet i vejen for, at en forbruger laver et
indgreb i indkøbte varer. Et sådant indgreb influerer ikke på
forbrugerens ret til at reklamere og få udbedret fejl, der var tilstede
på købstidspunktet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 15-07-02 17:30

> [...]

> indgreb i indkøbte varer. Et sådant indgreb influerer ikke på
> forbrugerens ret til at reklamere og få udbedret fejl, der var tilstede

Enig. Sælger hæfter selvsagt ikke for købers culpa.

/Peter

--
http://www.grauslund.com