Deadline - om DBI/Menighedsfakultetet over~
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 13-07-02 22:59

Hej gruppe,

I aftenens Deadline (lørdag d. 13/6) var der en debat om, hvorvidt
konservative organisationer som DBI og Menighedsfakultetet skal have
eksamensret, eller hvorvidt denne som nu skal være universiteternes
privilegium.

Udsendelsen kan ses via RealPlayer på
<http://www1.dr.dk/nyheder/tv/deadline_dr2/index.jhtml?targetUrl=/pubs/nyheder/html/programmer/deadline23/lordag.jhtml>.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Uden nye guder bliver alle gamle religioner før eller siden kvalt.
De religioner der forbyder nye guder, tager kvælertag på sig selv."

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-07-02 12:32

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:ve81ju8n23dhq50kl27gk0m95860uae6e5@4ax.com...
> [...]
<http://www1.dr.dk/nyheder/tv/deadline_dr2/index.jhtml?targetUrl=/pubs
/nyheder/html/programmer/deadline23/lordag.jhtml>.

Det var da en ganske udmærket debat mellem de to studerende!

Og selvfølgelig skal DBI og Menighedsfakultetet da have eksamensret på
teologistudiet - hvorfor skulle de dog ikke have det. Og det kunne
måske også sikre en større alsidighed fremover i teologistudiet i
stedet for det meget ensidige der i dag foregår ved universiteterne.

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Erik L

Dato : 14-07-02 22:14

> [...]
> konservative organisationer som DBI og Menighedsfakultetet skal have
> eksamensret, eller hvorvidt denne som nu skal være universiteternes

Var det et kristent emne ???

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-07-02 00:43

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Var det et kristent emne ???

I allerhøjeste grad, for det drejer sig netop om dèt monopol som
Universiteterne og deres _videnskabelige_ teologiuddannelse p.t. har på at
uddanne præster til Folkekirken. Alternativet er konservativ "Bibelen er
Guds Ord og dermed Den Ubetvivlelige Sandhed"-fortolkning, hvor Bibelen ikke
"bare" anses som et kildeskrift til forståelse af den jødiske tro og dens
udvikling over i kristendommen fra kritiske filologisk/historiske og
religionsvidenskabelige fortolkningsmodeller.

Jeg må hellere lige se selve indslaget før jeg udtaler mig yderligere, men
jeg er ikke meget for tanken om en kristen "Bibelskole" efter muslimsk
Koranskoleforbillede.

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik L

Dato : 15-07-02 15:30

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udvikling over i kristendommen fra kritiske filologisk/historiske og
> religionsvidenskabelige fortolkningsmodeller.

Er det ikke en stor teologisk skridt at tage, hvis præstestuderende
foreftertiden skal tro på at Bibelen er Guds Ord og dermed Den Ubetvivlelige
Sandhed.?

Men hvad hjælper det at de i fakulteter lærer at Guds Ord er Den
Ubetvivlelige Sandhed, hvis man ikke forholder sig til dem i lydighed og
tror på at Ordene har fået Guds kraft.

> Jeg må hellere lige se selve indslaget før jeg udtaler mig yderligere, men
> jeg er ikke meget for tanken om en kristen "Bibelskole" efter muslimsk
> Koranskoleforbillede.

Det er vel Bibel/Koranskolens retning og mål der bestemmer hvor god den er,
lære man på Bibel/Koranskolen at bære våben er det skidt, men lære man at
ofre sig for fredens skyld er det vel godt.

Erik L

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-07-02 19:44

Erik L med adressen <eriklarsen@oncable.dk> skrev således:

> Er det ikke en stor teologisk skridt at tage, hvis præstestuderende
> foreftertiden skal tro på at Bibelen er Guds Ord og dermed Den
> Ubetvivlelige Sandhed.?

Biblen er en bog, hvori man kan møde Guds Ord - den er ikke selv Guds
Ord. Johannesprologen er rimelig klar omkring hvad som er egentligt er
Guds Ord.

Bogstavmagi...

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
15 jul AD 2002
Skt. Bonaventura

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-07-02 21:51

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Biblen er en bog, hvori man kan møde Guds Ord - den er ikke selv Guds
> Ord. Johannesprologen er rimelig klar omkring hvad som er egentligt er
> Guds Ord.

Nøj, hvor er jeg dog glad for at der er andre, der også har fanget
paradokset i dèn påstand!

> lydighed
>
> Bogstavmagi...

Enig.

Man har i visse kredse lidt for let med at identificere hele Treenigheden
med dèn bog, der IMHO kun er en menneskeskabt "biografi" over samme
Treenighed.

F.eks. er de fleste af brevene oprindeligt slet ikke beregnet til den slags
udgivelse i bogform, men har været "interne kommunikeer" blandt de første
kristne.

At de så er ophøjet til "Guddommelig Sandhed" et par århundreder senere
finder jeg temmelig naivt, at man vidst ikke er klar over.

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik L

Dato : 16-07-02 02:52

> [...]
>
> "Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Nøj, hvor er jeg dog glad for at der er andre, der også har fanget

Ja det er jo det jeg mener, skulle man i et overinteligent Præstestudie til
at tro på Guds Ords kraft og Bibelen som sandhedens bog, vil alle
universitetets lærsætninger, filosofier og meninger blive overflødigt, for
den Gudsopfattelse man har på universitetet, er ikke en tro på Gud, men kun
en interlektuel forståelse af Gud.

> Man har i visse kredse lidt for let med at identificere hele Treenigheden
> med dèn bog, der IMHO kun er en menneskeskabt "biografi" over samme
> Treenighed.

Jeg tror du har uret, for "visse kredse" mener at Bibelen er Guds Ord
(Jesus) og mener ikke Bibelen er hverken Faderen eller Helligånden.

> F.eks. er de fleste af brevene oprindeligt slet ikke beregnet til den
slags
> udgivelse i bogform, men har været "interne kommunikeer" blandt de første
> kristne.

Hvis vi i dag ikke skal forholde os til hvad Profeterne, Apostelene og
Pauluses har skrevet som værende Guds Ord, Hvordan og med hvad materiale
skal vi så danne et sandfærdigt grundlag for en kirke??

> At de så er ophøjet til "Guddommelig Sandhed" et par århundreder senere
> finder jeg temmelig naivt, at man vidst ikke er klar over.

Men "visse kredse" har oplevet teksterne er blevet gjort levende af
Helligånden og set mirakler når Guds Ord som den står ned skrevet i bibelen
er forkyndt, Men det kræver selvføligt at man på præstestudierne lærer at
Guds Ord er en kraft til frelse og ikke kun en god indtægt når den
forkyndes.

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-07-02 04:22

> [...]
> den Gudsopfattelse man har på universitetet, er ikke en tro på Gud, men

Tror du virkelig at det ene udelukker det andet?

Jeg tror selv at en pæn del af den etik- og religionsfilosofi, man lærer på
Universitetet og som indeholder alt fra Augustin til Nietzsche kan være DYBT
inspirerende for ens bibelforståelse.

Blandt andet sådan noget som Thomas Aquinas kristne bearbejdning af
Aristoteles med Gud som "Den ubevægede Bevæger"/Prima Causa er for mig at se
meget spændende og TEMMELIGT kristne overvejelser - manden var jo munk og er
idag helgen hos katollikkerne?

Treenigheden

> Jeg tror du har uret, for "visse kredse" mener at Bibelen er Guds Ord
> (Jesus) og mener ikke Bibelen er hverken Faderen eller Helligånden.

Fortæl mig forhåbentlig at det er løgn?

Det tror da vel ikke at Jesus er en bog? Dèt nærmer sig for mig at se
afgudsdyrkelse, hvis de således ikke tror på Jesus eksistens uafhængigt af
dèn bog, nogle mennesker har skrevet om Ham? Er den så ikke en slags
"guldkalv" eller en anden form for idol?

> slags
>
> Hvis vi i dag ikke skal forholde os til hvad Profeterne, Apostelene og
> Pauluses har skrevet som værende Guds Ord,

Ifølge Johannes er det da for pokker netop Jesus, der er "Guds Ord" i både
Evangeliet og Åbenbaringen? (IMHO et argument for at det er den samme
Johannes, der skrev begge dele)

> Hvordan og med hvad materiale
> skal vi så danne et sandfærdigt grundlag for en kirke??

Godt spørgsmål, men jeg vil ikke nedlade mig til at reducere Den Almægtige,
Hans Søn eller Hans Ånd til en bunke papir med bogstaver.

> [...]
> er forkyndt, Men det kræver selvføligt at man på præstestudierne lærer at
> Guds Ord er en kraft til frelse og ikke kun en god indtægt når den

Jeg tror ikke man beskæftiger sig med hvordan man tjener penge på
forkyndelse. Heller ikke på Pastoralseminariet, som tilsyneladende er
fuldstændig overset i hele debatten.

Men det er dog letttere ironisk at en del herlighedsteologiske menigheder er
MEGET optagede af sammenhængen mellem "Guds Ord" og penge...

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik L

Dato : 16-07-02 17:45

> til
> kun
>
> Tror du virkelig at det ene udelukker det andet?

Ikke udelukker, men viden om Guds eksistens behøver ikke være det samme som
at have fældesskab med Gud.

> Jeg tror selv at en pæn del af den etik- og religionsfilosofi, man lærer

> Universitetet og som indeholder alt fra Augustin til Nietzsche kan være
DYBT
> inspirerende for ens bibelforståelse.

Jeg mener det her startede med; at Guds Ord (bibelen) var "Bogstavmagi" og
"enig" i stedet for at være DYBT inspirerende for ens bibelforståelse.

> [...]
se
> meget spændende og TEMMELIGT kristne overvejelser - manden var jo munk og

De gik vist ikke til eksamen på universitetet???

> Treenigheden

> Fortæl mig forhåbentlig at det er løgn?

hvorfor skulle det være løgn??

> [...]
> dèn bog, nogle mennesker har skrevet om Ham? Er den så ikke en slags
> "guldkalv" eller en anden form for idol?

Gulvkalv??? Lad os f.eks sige at Kong X erklære krig mod et land han hader.
Udtaler kongen sin kirgserklæring og hans skriver skriver det ned og sender
brevet til fjenden, er det nedskrevende så ikke Kongens Ord om krig og
derved stadig gyldigt??

Sådan er det med Guds Ord det er nedskrevet i et testemente af Guds udvalgte
skrivere og stadig gyldigt ved den pagt du har oprettet med ham i Jesus
kristus. Hvert Ord Gud har talt er Jesus og hvert løfte Gud har givet er
Jesus og altsammen er skrevet ned i Bibelen som er Jesus Guds Ord. Så har
jeg ikke begyndt på at fortælle om kraften og magten Gud har Givet sit
Ord når Helligånden levenegøre Guds Ord i vores liv.

Men et evangelie om Helligånden der er kraften bag Guds Ord er nok ikke nået
til Universitetet???

> første

> Ifølge Johannes er det da for pokker netop Jesus, der er "Guds Ord" i både
> Evangeliet og Åbenbaringen? (IMHO et argument for at det er den samme
> Johannes, der skrev begge dele)

Begge dele ???

> Godt spørgsmål, men jeg vil ikke nedlade mig til at reducere Den
Almægtige,
> Hans Søn eller Hans Ånd til en bunke papir med bogstaver.

Det vil Jeg heller ikke, men jeg glemmer heller ikke kraftkilden bag
Bibelens Ord.

> bibelen
>
> Jeg tror ikke man beskæftiger sig med hvordan man tjener penge på
> forkyndelse. Heller ikke på Pastoralseminariet, som tilsyneladende er
> fuldstændig overset i hele debatten.

Måske et ømt punkt

> Men det er dog letttere ironisk at en del herlighedsteologiske menigheder
er
> MEGET optagede af sammenhængen mellem "Guds Ord" og penge...

Det er ikke så meget pengene de skraber ind, det er de løfter de forkynder
til de glade givere. Ville de så lade være med at kalde det for Guds tiende
med Guds velsignelser og kalde det for en kontigent uden velsignelser var
det ikke så slemt.

Erik L

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 20-07-02 22:21

> se
> er
>
> De gik vist ikke til eksamen på universitetet???

Thomas gjorde nu. Læs selv på http://www.katolsk.no/biografi/taquinas.htm

Dikte

Fra : Erik L

Dato : 21-07-02 11:43

"Benedikte Brisson" <dsl15328@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Erik L <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en

> at
> og

> Thomas gjorde nu. Læs selv på http://www.katolsk.no/biografi/taquinas.htm

Lukas var læge

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-07-02 09:00

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror du har uret, for "visse kredse" mener at Bibelen
> er Guds Ord (Jesus) og mener ikke Bibelen er hverken
> Faderen eller Helligånden.

Nu har jeg så hørt den med: Jesus er nu blot gjort til en at være en
bog!!

Fra : Erik L

Dato : 16-07-02 17:53

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg så hørt den med: Jesus er nu blot gjort til en at være en
> bog!!

Hvordan kan du "HØRER" det jeg skriver når det ikke er ord????

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-07-02 18:03

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Hvordan kan du "HØRER" det jeg skriver
> når det ikke er ord????

Jeg er både tonedøv og lider af tinitus, så jeg kan slet ikke høre.
Mine forældre sagde også tit at jeg slet ikke kunne høre!

Fra : Erik L

Dato : 16-07-02 22:14

> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> Jeg er både tonedøv og lider af tinitus, så jeg kan slet ikke høre.
> Mine forældre sagde også tit at jeg slet ikke kunne høre!

Er du så ikke glad for en Gud der har ladet sit Ord skrive i en bog ??

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-07-02 23:00

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Er du så ikke glad for en Gud der
> har ladet sit Ord skrive i en bog ??

Jeg hverken beder til, eller tilbeder, en bog!

Fra : Niels

Dato : 17-07-02 20:53

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Er du så ikke glad for en Gud der har ladet sit Ord skrive i en bog ??

Du hørte forkert, det Andreas ikke hørte forældrene sige var at han ikke
hørte efter )

Niels

Fra : Erik L

Dato : 18-07-02 16:13

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse
> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Du hørte forkert, det Andreas ikke hørte forældrene sige var at han ikke
> hørte efter )

Det læste jeg også, men vi taler om Bibelen er Guds Ord eller Jesus på tryk.
Og når han ikke høre (efter) så er det godt han kan læse (ikke).

Erik L

Fra : Erik L

Dato : 16-07-02 02:12

> [...]
>
> Biblen er en bog, hvori man kan møde Guds Ord - den er ikke selv Guds
> Ord. Johannesprologen er rimelig klar omkring hvad som er egentligt er

Ja, det er lige den holdning som du har jeg har nævnet; "Er det ikke en
teologisk tilbagegang hvis præstestuderende
foreftertiden skal tro på at Bibelen er Guds Ord"

Nu ved jeg ikke om du går i kirke om søndagen, for i kirken siger præsten
mange gange; "lad os dele Guds Ord" og derefter læser han op af bibelen. Så
forståelsen blandt præsterne er at Bibelen må være Guds Ord, Ikke ?

> lydighed
>
> Bogstavmagi...

Det er ikke hvad Helligånden siger til kirken.

Erik L

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 16-07-02 19:48

> [...]

> præsten mange gange; "lad os dele Guds Ord" og derefter læser han op
> af bibelen. Så forståelsen blandt præsterne er at Bibelen må være

I hvert fald at Biblen indeholder Guds Ord. Men hvis menigheden i
bogstaveligste forstand skal dele Guds Ord, så foregår det altså i
nadveren

> Det er ikke hvad Helligånden siger til kirken.

Hvilken en af dem ?

Helligånden virker da vel enten i hver enkelt kristent menneske eller
også i Kristi Ene Sande Kirke, og hvilken organisation taler så
retteligt på vegne af den ?

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
16 jul AD 2002
Vor Frue af Karmelbjerget

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-07-02 22:43

> Guds

> I hvert fald at Biblen indeholder Guds Ord. Men hvis menigheden i
> bogstaveligste forstand skal dele Guds Ord, så foregår det altså i
> nadveren

Den kan jeg kun være enig i, selvom man jo netop ikke bare "nøjes" med
Nadver, men også så at sige indtager "Guds Ord" ved at bede, høre
skriftsteder og prædiken. Det tror jeg trods alt ikke må glemmes, selv om
formerne enten ofte synes at være kedelig i Folkekirken og måske en anelse
for popsmart og ungmoderne, om ikke bare overspiritualiseret udi noget, der
udefra set kunne forekomme som massepsykose.

> Hvilken en af dem ?
>
> Helligånden virker da vel enten i hver enkelt kristent menneske eller
> også i Kristi Ene Sande Kirke, og hvilken organisation taler så
> retteligt på vegne af den ?

Åh, nej, er vi nu ude i Johannesåbenbaringens syv Menighedsbreve? Hvilket
eet af dem er det nu? Philadelphia?
"Du har holdt fast ved mit ord..." etc.
Eller er det eet af de andre, det står i?

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-07-02 23:04

> [...]
der
> udefra set kunne forekomme som massepsykose.

....I nogle Frikirker, forstås!

(Skrivebommert med akut fare for grim, men alligevel også spøjs,
misforståelse: Folkekirken har nok egentlig aldrig været rigtig
"ungmoderne", vel?)

;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 23-07-02 18:39

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg syntes diskussionen er ved at løbe
lidt af sporet...
Lad os vende tilbage til, om MF skal have lov til at afholde eksaminer.

Som teologistuderende mener jeg at ALLE eksaminer skal foregå på
universitetet!
Dette mener jeg af flere grunde:
1/ Det vil sikre det mest fair eksamensresultat, at de studerende bliver
bedømt af samme lære og censor.
2/ Det vil sikre at der ikke bliver konkurence ( feks. pga. økonomi) mellem
MF og uni, som jeg ikke mener vil komme de studerende til gavn.
3/ Teoligistudiet skal være baseret på videnskaben, ikke den enkelte
persons/gruppes tro og overbevisning.

De studerende der har deres regelmæssige gang på MF, er studerne der er
meget troende, og det er også fint, at de har et sted, hvor de kan mødes,
men jeg mener det er forkert, at MF kan udbyde undervisning, da den ofte vil
være præget af den måde MF ønsker man skal tro og tænke på, og det i sig
selv mener jeg er forkert! Det ville være iorden, hvis de som modtog en stor
del af deres undervisning på MF skulle være præster i forskellige frikirker,
men så længe de skal være præster i folkekirken, undervisere i gymnasiet
eller på uni. o.s.v., mener jeg at undervisningen skal være videnskabelig og
saglig, og ikke præget af underviserens egen tro!

Lad os sætte det lidt på spidsen: Skulle pinsekirken, Jehovas Vidner,
Mormoner o.s.v. også have lov til at undervise og eksaminere
teologistuderende, som så bagefter skal ud og prædike i den danske
folkekirke, hvor de så kunne præge menigheden?
Det ville de fleste sikkert ikke syntes var en god ide! -Men hvorfor skulle
MF så have lov?

Derudover irriterer det mig grænseløst, at folk stadig kalder det
"præstestudiet"! -At man læser teologi, er jo ikke ensbetydende med, at man
skal være præst!

M.V.H.

Eva Pedersen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 27-07-02 20:09

Eva Pedersen med adressen <eva.kaare@get2net.dk> skrev :

> [...]
> universitetet!
> Dette mener jeg af flere grunde:

> 1/ Det vil sikre det mest fair eksamensresultat, at de studerende

Fra min egen studietid husker jeg ellers at der fandtes flere måder at
komme til eksamen på som kunne have meget stor indflydelse på ens
eksamenresultat. F.ex. var der afløsningsopgaverne der oftest blev
skrevet i fællesskab og hvor opgaveskriverne blev eksamineret
kollektivt, mere eller mindre selv havde valgt deres eksamensspørgsmål
(fordi de tog udgangspunkt i opgaven) og som næsten uden undtagelse
udløste tårnhøje karakterer.

Bare for at sige at den slags *kan* forekomme også indenfor samme
universitet.

> [...]
gavn.
> 3/ Teoligistudiet skal være baseret på videnskaben, ikke den enkelte

Enig for så vidt at teologien som universitetsstudium bør tage afsæt i
den kirkehistorisk definerede kristendomsforståelse og (med tanke på
eventuel fremtidig ansættelse i Folkekirken) bør lægge vægt på et
indgående kendskab til den lutheranske kristendomsopfattelse. Det
ville løbe helt af sporet hvis nogen begyndte at eksaminere i hvad
"sand kristendom" var, og det kunne man godt mistænke
menighedsfakultetet for.

> [...]
> da den ofte vil være præget af den måde MF ønsker man skal tro og
> tænke på, og det i sig selv mener jeg er forkert!

For min skyld kan para-universitære organisationer undervise og
eksaminere alt det de vil, men det skal hverken anerkendes af eller på
anden måde relateres til de egentlige universiteter.

> Derudover irriterer det mig grænseløst, at folk stadig kalder det
> "præstestudiet"! -At man læser teologi, er jo ikke ensbetydende med,
> at man skal være præst!

Omvendt er det så vidt jeg mener at have hørt heller ikke nogen
betingelse for at blive kaldt til præst i folkekirken at man er
cand.theol.

Lars Erik Bryld
27 jul AD 2002
Skt. Pantaleon