overdragelse af andel
Fra : morten sorensen

Dato : 13-07-02 21:41

Haves :

En andelshaver der har fremlejet sin andel indtil udgangen af i
år. Fremlejeren ville gerne overtage andelen, da andelshaveren
ikke flytter tilbage - men da de er raget uklar kommer dette ikke
til at ske.

I vedtægterne står der om overdragelse af andel :

Ønsker en andelshaver at fraflytte sin bolig er han berettiget
til at overdrage sin andel til enhver, der bebor eller samtidig
med overtagelsen indflytter i den til andelen tilhørende bolig.

Lejeren har haft fat i retshjælpen som siger at ovenstående giver
lejeren *krav* på at overtage andelen. Jeg [bestyrelsesmedlem i
A/B] læser dog ovenstående som at det 100% er andelshaveren der
bestemmer hvem vedkommende vil overdrage andelen til.

Hvem har ret ? Hvad er praksis ?

morten sorensen

Fra : Morten

Dato : 13-07-02 22:26

> [...]
> A/B] læser dog ovenstående som at det 100% er andelshaveren der
> bestemmer hvem vedkommende vil overdrage andelen til.

Det lyder lidt underligt, at retshjælpen kommer til det resultat, at
lejeren opnår et krav i medfør af den citerede bestemmelse, da
den jo udelukkende omhandler andelshavers overdragelses*ret*,
ikke overdragelses*pligt*.
Om der på dette punkt skulle gælde nogle helt særlige regler om
andelslejligheder, er jeg ikke klar over, men det tvivler jeg stærkt
på. Jeg kunne ikke umiddelbart finde noget i Bekendtgørelse af lov
om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber:
http://147.29.40.90/_GETDOC_/ACCN/A20010065229-REGL
(Undersøg for en sikkerheds skyld om jeres ejendom er omfattet
af loven - kig i de første bestemmelser).

Måske ud over § 7: "Boligministeren udarbejder en vejledende
normalvedtægt for en andelsboligforening."
Men som der står, er den kun vejledende. Jeres egne vedtægter
må derfor formentlig opretholdes, så længe de ikke er i modstrid
med blandt andet ufravigelige bestemmelser i lovgivningen.

Er lejekontrakten tidsbegrænset, ophører den uden yderligere
varsel til den aftalte dato. Bor lejeren i lejligheden i en periode
over en måned herefter, uden at fremlejer/udlejer reagerer herpå,
fortsætter lejemålet tidsubegrænset (med respekt for udlejers
opsigelsesfrist på et år ved ønske om egen brug).
Men det giver jo heller ikke et krav på overtagelse af andelen.

Mon lejer har pyntet lidt på retshjælpens hjælp? Prøv at tage
kontakt til retshjælpen og hør, hvad de bygger deres svar på.

Mvh.
Morten

Fra : Henning

Dato : 13-07-02 22:31

> [...]
>A/B] læser dog ovenstående som at det 100% er andelshaveren der
>bestemmer hvem vedkommende vil overdrage andelen til.

Såfremt fremlejetager har beboet lejligheden i mere end 24 mdr. har
han krav, ellers ikke.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Morten

Dato : 13-07-02 22:37

> Såfremt fremlejetager har beboet lejligheden i mere end 24 mdr. har
> han krav, ellers ikke.

Har du et link til dette? Jeg har kigget rundt omkring, men kunne
ikke finde noget.

Mvh.
Morten

Fra : vagn torup

Dato : 13-07-02 22:43

Hej
Nej, det er ikke korrekt.
De to skal have været samboende i den forstand at de deler bord og seng. De
er ikke samboende, når der er penge imellem dem.
Ellers tolker jeg også § en sådan at andelshaveren altså fremlejegiveren har
ret, men ikke pligt til at overdrage andelen, medmindre I i foreningen evt.
har et eller andet dokument I bruger i den slags sager, som begge parter har
udfyldt og underskrevet.

MVH Rikke

Fra : Niels

Dato : 13-07-02 23:06

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
evt.
> har et eller andet dokument I bruger i den slags sager, som begge parter

Nu skal jeg lige være med her... Jeg bor i en andelslejlighed hvor jeg har
udlejet et værelse til en jeg kender... Vi har snakket om at han skulle
overtage andelen (da jeg har lånt penge af ham til at købe den). Men det
betyder med ovenstående, at han ikke kan overtage den når vi ikke har delt
bord og seng (hvis det er det der menes med samboende).???

--
Niels

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-07-02 01:16

"Niels" <niels@biggs.dk> skrev...
> [...]
> betyder med ovenstående, at han ikke kan overtage den når vi ikke har delt
> bord og seng (hvis det er det der menes med samboende).???

Det kommer an på, hvad der står i jeres vedtægter omkring overdragelse. Hvis
vedtægterne siger som førnævnte vedtægter, så nej - hvis de giver frit
adgang til salg, så jo.
Samboende defineres som to personer, der har et ægteskabslignende forhold -
dog undtaget forældre/barn - men ikke fx søskende eller andre, der blot har
bofællesskab.

Mvh. Camilla

Fra : vagn torup

Dato : 14-07-02 10:01

"Niels" <niels@biggs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betyder med ovenstående, at han ikke kan overtage den når vi ikke har delt
> bord og seng (hvis det er det der menes med samboende).???

Hvis det står i jeres vedtægter at du frit må sælge din andel, så kan du
godt sælge til ham du kender, men hvis I har en venteliste, der skal følges,
må du ikke.
I langt de fleste situationer kan en fremlejetager ikke overtage lejemålet,
da langt de fleste andelsboligforeninger har ventelister, nogle har skruet
det sådan sammen, at andelshaveren gerne må overdrage til familiemedlemmer,
men så vil det fremgå af vedtægterne.
Hvis du er samboende med en person f.eks. en kæreste, har din kæreste ret
til at fortsætte lejemålet efter 2 år, hvis du f.eks. dør, eller finder en
ny kæreste og flytter ind hos hende osv.
Vedtægterne i en andelsboligforening kan imidlertid godt skruet sådan sammen
at din kæreste (det tænkte eksempel) har ret til at overtage lejemålet efter
1 år, da andelsboligforeninger gerne må stille medlemmerne og evt.
restlejere bedre end lejeloven. Man må derimod ikke have vedtægter, der
siger, at kæresten først kan overtage efter 3 år, da denne så stilles
ringere end lejeloven.
Men som sagt er de regler ikke gældende i fremlejesituationer og dermed
heller ikke i dit tilfælde medmindre jeres vedtægter giver plads for det.
En nem måde at finde ud af det på, vil jo være at læse jeres vedtægter i
gennem, som du forhåbentlig fik udleveret da du købte andelen, eller spørge
foreningens bestyrelse.
MVH Rikke

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-07-02 18:31

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> skrev...
SNIP
> [...]
> restlejere bedre end lejeloven. Man må derimod ikke have vedtægter, der
> siger, at kæresten først kan overtage efter 3 år, da denne så stilles

Det er muligt at det bare er mig, men jeg læste Niels' indlæg som at han er
andelshaver - og så er ovenstående ikke gældende... Der kan udmærket være
regler i vedtægterne der siger, at en samboende skal have boet i lejligheden
(andelen) i fx 5 år for at kunne overtage.
Det gælder naturligvis ikke lejere, for forholdet til lejerne reguleres slet
ikke af vedtægterne, men af lejeloven.

Mvh. Camilla

Fra : vagn torup

Dato : 15-07-02 14:04

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (andelen) i fx 5 år for at kunne overtage.
> Det gælder naturligvis ikke lejere, for forholdet til lejerne reguleres

Jeg skrev faktisk "medmindre jeres vedtægter giver plads til det" , men den
har du snippet af.
MVH Rikke

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-07-02 21:53

Hej Rikke

Se mit "usnippede" svar - så bliver det måske lidt klarere, hvad jeg
egentlig mente

Mvh. Camilla

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-07-02 21:53

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> skrev...

Hej Rikke - jeg prøver lige med en usnippet version

> Hvis det står i jeres vedtægter at du frit må sælge din andel, så kan du
> godt sælge til ham du kender, men hvis I har en venteliste, der skal
følges,
> må du ikke.

Altså - Niels er andelshaver - og det er så korrekt, at han kun kan
overdrage efter bestemmelserne i vedtægterne.

> [...]
> da langt de fleste andelsboligforeninger har ventelister, nogle har skruet
> det sådan sammen, at andelshaveren gerne må overdrage til

Jep

> Hvis du er samboende med en person f.eks. en kæreste, har din kæreste ret
> til at fortsætte lejemålet efter 2 år, hvis du f.eks. dør, eller finder en
> ny kæreste og flytter ind hos hende osv.

Og nu snakker du så pludselig om lejemål...? Det er jo ikke aktuelt her, da
Niels er andelshaver.

> [...]
> restlejere bedre end lejeloven. Man må derimod ikke have vedtægter, der
> siger, at kæresten først kan overtage efter 3 år, da denne så stilles

Igen uaktuelt, da Niels er andelshaver. I vedtægterne må der gerne stå, at
man skal have boet sammen i 40 år før en evt. samlever kan overtage
andelen - og foreningen kan også helt nægte at overdrage (transportere) til
en, som slet ikke står på andelsbeviset/købsaftalen. Kort sagt, andelshavere
må gerne stilles ringere end lejeloven foreskriver.
Disse regler ville naturligvis ikke gælde for en lejer, da lejeloven jo
regulerer forholdet mellem ejer (andelsboligforeningen) og lejeren, og ikke
vedtægterne.

> Men som sagt er de regler ikke gældende i fremlejesituationer og dermed
> heller ikke i dit tilfælde medmindre jeres vedtægter giver plads for det.

Nej, og heller ikke nødvendigvis i andelsboligforeninger overhovedet - jeg
tror du har blandet lidt rundt i lejere og andelshavere Det er muligt,
at vi blot læser "forbi hinanden"...

Mvh. Camilla

Fra : Niels

Dato : 15-07-02 22:55

> Og nu snakker du så pludselig om lejemål...? Det er jo ikke aktuelt her,
da
> Niels er andelshaver.

Yep.... men jeg har en "ven" der lejer et værelse. Spørgsmålet var så om han
kunne "overtage" lejligheden hvis vedtægterne ikke direkte giver ham adgang
til det.

Men fælles husstand er hvis man er kærster eller har delt seng?? Ikke hvis
man er 2 venner der er en lejekontrakt imellem?

Hvad nu hvis vi har aftalt (ham og mig) at han skal overtage lejligheden. Er
den aftale så ugyldig?

--
Niels

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-07-02 23:11

"Niels" <niels@biggs.dk> skrev...
> [...]
han
> kunne "overtage" lejligheden hvis vedtægterne ikke direkte giver ham

Og det kan han ikke - for forholdet mellem dig (som andelshaver) og
foreningen reguleres af vedtægterne - og i øvrigt er foreningen "ligeglad"
med din lejer, som den slet ikke har noget retsforhold til. Forholdet til
fremlejeren angår kun dig og ham, og reguleres i øvrigt af lejeloven (du er
udlejer i lejeretlig forstand).

> Men fælles husstand er hvis man er kærster eller har delt seng?? Ikke hvis
> man er 2 venner der er en lejekontrakt imellem?

Ja, fælles husstand er samboende med ægteskabslignende forhold (eller
selvfølgelig ægtefæller...). Og igen, forholdet til fremlejetager vedrører
KUN dig - ikke andelsboligforeningen.
Og selvom det var en kæreste, og I havde boet sammen i 30 år, så kunne
vedtægterne alligevel godt bestemme, at hun/han under ingen omstændigheder
kunne overtage andelen, for andelshavere har ikke - som lejere - krav på at
kunne overtage andelslejligheden efter 2 års fælles husstand hvis den
oprindelige andelshaver fraflytter.

> Hvad nu hvis vi har aftalt (ham og mig) at han skal overtage lejligheden.
Er
> den aftale så ugyldig?

Ja, aftalen er ugyldig, for den ville (forudsat at vedtægterne IKKE giver
adgang til at overdrage frit) indebære, at du som andelshaver skal omgås
foreningens bestemmelser om overdragelse - og den går ikke...

Mvh. Camilla

Fra : Søren Klintsø

Dato : 17-07-02 00:05

> [...]
> fremlejeren angår kun dig og ham, og reguleres i øvrigt af lejeloven (du er

Det er direkte forkert. Hvis fremlejeren har boet der i een dag mere end
24 måneder, så kan han ikke smides ud, da han overtager alle rettigheder
som lejer...
(Derfor kan man typisk ikke fremleje en andelslejlighed i mere end 2 år)

Andelshaver og forening kan hoppe og danse alt det de vil uden at kunne gøre noget...

Derfor angår det andelsforeningen i høj grad vedrørende aftale om fremleje...

---
MVH
Søren Klintsø
Why are you wawing your hand like that. Do you think you are some
kind of Jedi. Mindtricks doesn't work on me -- only money" - Starwars I

Fra : vagn torup

Dato : 17-07-02 08:47

"Søren Klintsø" <klintsoe@vip.cybercity.remove.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Why are you wawing your hand like that. Do you think you are some
kind of Jedi. Mindtricks doesn't work on me -- only money" - Starwars I

Hej Søren
Nej, du har ikke ret. Det er en meget udbredt misforståelse, men en
fremlejer overtager ikke alle rettigheder som lejer.
At man har sat en tidsbegrænsning er fordi fremleje er beregnet til at du
som lejer/andelshaver kan beholde din bolig selvom du midlertidigt evt. skal
arbejde/studere i Jylland (med normal bopæl i Kbh.) eller lign.
Hvis en sådan situation varer over 2 år regnes det for en permanent
flytning. Man vil selvfølgelig altid kunne diskutere om 2 år er for lidt
eller for meget, men sådan er det i hvert fald nedfældet i loven (LL § 69-72
fortæller om fremleje).

MVH Rikke

Fra : Tom Christensen

Dato : 19-07-02 23:21

> [...]

Why are you wawing your hand like that. Do you think you are some
kind of Jedi. Mindtricks doesn't work on me -- only money" - Starwars I

Det er altså ikke korrekt. Hvor har du et fra ??

Du tænker formentlig på bestemmelsen i LL § 80, stk. 2, hvorefter en
tidsbegrænset lejeaftale løber videre uden tidsbegræsnsning, hvis lejerne
bliver boende i lejemålet mere end en måned efter periodens udløb og udlejer
ikke har opfordret ham til at flytte.

Mht. til 2 års-reglen er det jo kun en ret lejeren kan have. Der er således
intet til hinder for, at fremlejen sker for en længere periode, når blot
udlejer har godkendt det. Mange vedtægter følger imidlertid LL's regler,
hvorfor denne 2 års-regel er meget udbredt i A/B.

Flytter lejeren ikke efter udløbet af perioden og er han ikke blevet
opfordret hertil af sin udlejer (andelshaver), ja så har anelshaveren ganske
rigtigt et problem. Under alle omstændigheder vil der være mulighed for at
opsige lejemålet efter § 83, stk. 1, litra a.

MVH.

Tom Christensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-07-02 18:22

Scripsit "Tom Christensen" <tomchris@image.dk>

> Det er direkte forkert. Hvis fremlejeren har boet der i een dag mere end
> 24 måneder, så kan han ikke smides ud, da han overtager alle rettigheder
> som lejer...

Hjemmel?

Ifølge lejelovens §70 har en lejer ikke automatisk ret til at fremleje
i længere end 2 år. Men der synes ikke at være nogen bestemmelser i
nærheden der forhindrer at lejer og udlejer kan aftale en videregående
adgang til fremleje.

> (Derfor kan man typisk ikke fremleje en andelslejlighed i mere end 2 år)

Er det fremleje hvis en andelshaver (som jo ikke er lejer) udlejer sin
andelslejlighed?

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : Tom Christensen

Dato : 20-07-02 18:38

> [...]
> adgang til fremleje.

> Er det fremleje hvis en andelshaver (som jo ikke er lejer) udlejer sin

gå?"

Nu ser det ud som det er mig, der har skrevet ovenstående citat, men det er
det altså ikke (det var vist Søren Klintsø).

Derudover er jeg enig i den manglende hjemmel, som jeg også har svaret på
Sørens indlæg.

Endvidere enig i, at der rent juridisk ikke er tale om fremleje, når en
andelshaver lejer sin lejlighed ud. Men som jeg også skriver i mit andet
indlæg bruger mange A/B'ere LL's regler, herunder fremlejereglerne, hvis en
andelshaver ønsker at udleje sin bolig. Dette understreges også af, at mange
A/B'ere benytter en lejeaftale som boligaftale.

Tom Christensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-07-02 20:35

Scripsit "Tom Christensen" <tomchris@image.dk>

> Nu ser det ud som det er mig, der har skrevet ovenstående citat, men det er
> det altså ikke (det var vist Søren Klintsø).

Det var tekst der stod i et indlæg fra dig og ikke var markeret som
om at du citerede det fra en eller anden.

--
Henning Makholm "Make it loud, make it complicated, make it long,
and make it up if you have to, but it'll work all right."

Fra : Tom Christensen

Dato : 20-07-02 21:04

> Det var tekst der stod i et indlæg fra dig og ikke var markeret som
> om at du citerede det fra en eller anden.

Beklager hvis det var tilfældet. Jeg er sgu ikke så go' til det her
Meeeen det kommer vel en dag. I mellemtiden må jeg prøve at være lidt mere
påpasselig med citaterne.

Håber ikke at jeg af for mange bliver taget til indtægt for alt muligt ???

Tom Christensen

Fra : Søren Klintsø

Dato : 21-07-02 21:03

> [...]
> udlejer har godkendt det. Mange vedtægter følger imidlertid LL's regler,
> hvorfor denne 2 års-regel er meget udbredt i A/B.

ok, jeg mener, bare at hvis en (frem-) lejer blev boende i mere end 2 år,
overtog man automatisk rettighederne for en lejer, og derved ikke
kunne smides ud (hvis fremlejeren nu ikke ville flytte frivilligt)

> [...]
> rigtigt et problem. Under alle omstændigheder vil der være mulighed for at
> opsige lejemålet efter § 83, stk. 1, litra a.

ok, så blev jeg det klogere...

---

Fra : vagn torup

Dato : 16-07-02 14:02

> "Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Hvad nu hvis vi har aftalt (ham og mig) at han skal overtage lejligheden.
> [...]

Ja, hvis jeres vedtægter ikke giver plads til det, så kan han ikke overtage.
Jeg vil anbefale dig at læse jeres vedtægter, som du har (forhåbentlig) fået
udleveret, da du købte andelen og ellers spørge din bestyrelse.

MVH Rikke

Fra : vagn torup

Dato : 16-07-02 14:01

> [...]
>
> Altså - Niels er andelshaver - og det er så korrekt, at han kun kan
> overdrage efter bestemmelserne i vedtægterne.

OK, der har jeg udtrykt mig uklart, vi mener det samme. Sorry!

> [...]
> familiemedlemmer,
>
> Jep

> Og nu snakker du så pludselig om lejemål...? Det er jo ikke aktuelt her,

Ikke helt, for det er faktisk også gældende i rigtig mange
andelsboligforeninger.

> sammen
> efter

Kort sagt, andelshavere må gerne stilles ringere end lejeloven foreskriver.

Der er jeg nu ikke helt sikker, men har spurgt en jurist, jeg kender (har
ikke fået svar endnu). Jeg mener helt bestemt, at det var hvad vi fik af
vide, da vi stiftede vores andelsforening, men vi kan selvfølgelig være
blevet misinformeret.

Det er muligt, at vi blot læser "forbi hinanden"...

Ja, det har vi jo nok, til dels i hvert fald.

MVH Rikke

Fra : alexbo

Dato : 13-07-02 23:27

morten sorensen <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> skrev

> Ønsker en andelshaver at fraflytte sin bolig er han berettiget
> til at overdrage sin andel til enhver, der bebor eller samtidig
> med overtagelsen indflytter i den til andelen tilhørende bolig.

Det betyder at andelshaveren har ret til at overdrage sin andel udenom en
evt. venteliste.

Hvis man skulle forestille sig en ret for lejeren, kunne den jo annuleres
ved, at andelshaveren ventede med at sælge sin andel til efter
fremlejemålets ophør.

mvh
Alex Christensen