software til lydmix under osx
Fra : Ben Knudsen

Dato : 13-07-02 20:14

Min kæreste vil gerne mixe noget lyd på sin iBook, så jeg har forsøgt at
finde noget software til hende. Det skal helst være noget, der kan
håndtere flere spor og mixe mellem dem. Og så skal det køre i osx.

Jeg har forsøgt med Amadeus, men så vidt jeg kan se egner det sig ikke
rigtigt til flere kanaler på en gang. Pro tools free kører kun i ren
os9-boot (så vidt jeg kan se). Derudover har jeg kun fundet et program,
der hedder AS Studio - og det så så træls ud, at jeg hurtigt gav op.

Er der andre gode forslag?

Mvh Ben

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-07-02 02:10

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Er der andre gode forslag?

Har du tjekket Audacity?

http://audacity.sourceforge.net/

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-07-02 04:22

Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Har du tjekket Audacity?
>
> http://audacity.sourceforge.net/

fy, var du ikke træt?

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-07-02 04:22

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Er der andre gode forslag

har du kigget på spark?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-07-02 06:13

Hej Ben

Ben Knudsen wrote:

> Min kæreste vil gerne mixe noget lyd på sin iBook, så jeg har forsøgt at
> finde noget software til hende. Det skal helst være noget, der kan
> håndtere flere spor og mixe mellem dem. Og så skal det køre i osx.

Hvis du tænker på 'billige' shareware og freeware programmer, så kan du
godt opgive det først som sidst, - ihvertfald indtil videre...

> Jeg har forsøgt med Amadeus, men så vidt jeg kan se egner det sig ikke
> rigtigt til flere kanaler på en gang.

Amadeus II egner sig ganske glimrende til formålet, men som det er nu,
_kan_ det kun arbejde i alm. 2-kanals stereo. Dog findes der en VST
plug-in, der kan bruges, da det i sig selv er en større mixerpult, men den
er dyr som bare det. (jeg har den vist nok liggende et eller andet sted i
en demo, og jeg fandt, at den var ikke pengene værd - ca. 3000kr.).

> Pro tools free kører kun i ren
> os9-boot (så vidt jeg kan se).

ProTools og ProTools Free egner sig overhovedet ikke til OS X, selvom den
kan køre under classic mode, så er den så ustabil, at det er en gru. Jeg
har begge versioner, og det er endnu ikke lykkedes mig at få nogen af dem
til at virke så længe, at jeg har kunnet optage en 4 min. musikstykke -
bare i stereo.

> Derudover har jeg kun fundet et program,
> der hedder AS Studio - og det så så træls ud, at jeg hurtigt gav op.

Én mere... Jeg prøvede at få den til at blive bare nogenlunde brugervenlig
i et par timer, så opgav jeg den. - Den ligger bare og fylder op på min
maskine. Der er dog kommet en nyere version, som skulle være mere
brugervenlig, men jeg har svært ved at se hvor, så den røg ud igen.

> Er der andre gode forslag?

Du kan prøve at kigge på nogle af programmerne i denne link:
<http://www.pure-mac.com/music.html>, første kolonne. Flere af dem findes
nu også i X-beta udgaver. Fx. er BIAS Deck II nu kommet i en carbonversion
3.5, som efter sigende skulle køre ganske fint under X.

PlayerPRO 5.9.4 kunne måske være en løsning, da den efter din beskrivelse
kunne udfylde hendes behov. - Flere spor (op til 48, svj kan se), effekter,
redigering, VST plug_ins, + m.m.l. Demo kan hentes her:
<http://www.quadmation.com/pphome.htm>. Det er ihvertfald den billigste af
programmer med multitracking system - $69USd.

mvh. ERik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Ben Knudsen

Dato : 14-07-02 22:41

Tak for forslagene.
Indtil videre satser jeg på et program, der hedder Deck (light-udgaven)
fra firmaet Bias. Demoen virker ret lovende, og det kan erhverves for 69
dollars, hvis man er studerende.
Det virker stabilt, håndterer 8 spor, kører VST-plugs og så er det rimelig
gennemskueligt at betjene. Spark prøver jeg nok imorgen....

Ben