hvornår skal man slette et pc-spil lånt på~
Fra : Milles daddy

Dato : 13-07-02 19:57

hej nyhedsgruppe

Vi har lånt et pc spil "Lego Loco" på biblioteket. Efter installation
af spillet kan man uden videre spille det uden cd'en, så når cd'en er
afleveret tilbage kan vi stadig bruge spillet, men er dette lovligt
eller skal man afinstallere et spil efter udlån.

Jeg har selvfølgelig spurt på biblioteket, men har kun kunnet få en
sludder for en sladder.

Og som et tillægsspørgsmål: Når jeg låner musik-cd'er på biblioteket,
har jeg læst i et pc-blad, at man har lov at brænde en kopi til
personligt brug, det synes jeg lyder lidt utroligt, men nu har jeg
ikke nogen brænder, så jeg kan personligt være ligeglad, men hvad med,
hvis jeg "grabber" et par filer og konverterer dem til mp3, må jeg så
have dem på min pc mens jeg har lånt cd'en - og hvis ja, skal jeg så
slette filerne igen, når jeg afleverer cd'en

hilsen Kristian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-07-02 19:58

Milles daddy <pusse@mail.dk> wrote in

> [...]
> konverterer dem til mp3, må jeg så have dem på min pc mens jeg
> har lånt cd'en - og hvis ja, skal jeg så slette filerne igen,

Du må gerne kopiere musik til dig selv, det skal du ikke slette når
du afleverer cd'en. Om det er MP3 eller en kopi af CD'en er
ligemeget.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-07-02 20:53

On Sat, 13 Jul 2002 20:56:47 +0200, Milles daddy <pusse@mail.dk>
wrote:

> [...]
>afleveret tilbage kan vi stadig bruge spillet, men er dette lovligt
>eller skal man afinstallere et spil efter udlån.

Det skal afinstalleres igen.

> [...]
>have dem på min pc mens jeg har lånt cd'en - og hvis ja, skal jeg så
>slette filerne igen, når jeg afleverer cd'en

Det er ganske rigtigt lovligt selv at fremstille kopier af musik. Se
evt. www.dklaw.dk/nyheder/jnyt01-2.html for en gennemgang af reglerne.

--
Jakob Paikin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-07-02 01:26

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> writes:

> Det skal afinstalleres igen.

Med hvilken begrundelse?
Det må skyldes at man ikke længere har "ret til at benytte" programmet
(ophavsretslovens §36)?

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Jakob Paikin

Dato : 14-07-02 08:36

On 14 Jul 2002 02:25:47 +0200, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

>Det må skyldes at man ikke længere har "ret til at benytte" programmet
>(ophavsretslovens §36)?

Ja.

(Og derudover kan det vel også indirekte udledes af at
privat-digital-kopiering ikke omfatter software).

--
Jakob Paikin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-07-02 11:50

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> writes:

> Ja.

I det tilfælde vil man vel ikke være forpligtiget til at *slette* det
installerede pogram, men da man ikke længere har lov til at lave
kopier, f.eks. til maskinens hukommelse, så må man ikke *bruge*
programmet. Man kan altså lige så godt slette det, men jeg kan ikke se
at det er et krav... har jeg misforstået noget?

> (Og derudover kan det vel også indirekte udledes af at
> privat-digital-kopiering ikke omfatter software).

Måske. Retten til kopiering af edb-programmer følger retten til at
benytte dem (og kun i det omfang det er nødvendigt for brugen).
Jeg er ikke helt sikker på hvordan retten til at benytte et program
virker. I dette tilfælde lyder det til at der følger den originale,
fysiske, version.